byta ut YTX7A-BS

VaktBleppe

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
Lifan 05
behöver ett nytt batteri för det jag har är slut, går att ladda upp så den går att starta och använda 2-3 dagar sen är det tvärdött igen. tomten som hade hojen före mig hade dock bytt batteri, till ett 4ah :smasha

Hittade ett lämpligt på Biltema men upptäckte att dom inte har postorder längre. Sen har jag hört att folk pratat om Blyackumulatorer, hittade på Clas Ohlson (36-3018 12v 7,2 Ah 269kr 89kr frakt) är det dumt eller funkar dom gött? vill inte punga ut med 1000Kr för ett litet sketet batteri, hittade även en på X-RIDE för 595kr men även där rycker snåltarmen in.

Fick nu höra av en att Alien Moto har för 415kr med 185kr frakt :(

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ett MC-batteri är väll en blyackumulator. Motsvarar det samma spec som orginalbatteriet är är det ju bara att köra!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där är rätt stor skillnad i förmåga att leverera stor startström mellan en blyack avsedd för backupanläggningar och bil/mc batterier.....

Biltemas batterier är avhandlat ungefär 1000ggr förut och jag själv använder jag dem till allt utom högkompade storstånkor. Visst de är inte lika bra som Yuasa men de är precis lika bra som andra piratbatteri för 500kr....

VaktBleppe

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
Lifan 05
Där är rätt stor skillnad i förmåga att leverera stor startström mellan en blyack avsedd för backupanläggningar och bil/mc batterier.....

Biltemas batterier är avhandlat ungefär 1000ggr förut och jag själv använder jag dem till allt utom högkompade storstånkor. Visst de är inte lika bra som Yuasa men de är precis lika bra som andra piratbatteri för 500kr....

Så med andra ord ett blyack kan orka driva runt startmotorn men även inte?

Men hur som helst så borde det väl funka bättre än det 4ah batteri som sitter på när det ska egentligen vara 7?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Så med andra ord ett blyack kan orka driva runt startmotorn men även inte?

Men hur som helst så borde det väl funka bättre än det 4ah batteri som sitter på när det ska egentligen vara 7?

Ah och förmåga att leverera startström är inte nödvändigtvis bundna till varandra alls.....

269+89kr hade jag inte betalt för ett blyack som inte är avsedd som startbatteri då är det bättre att besöka sin lokala batterihandlare....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nödströmsaccar funkar inte alls, dom klarar att dra startreläet men inte startmotorn, jag har provat själv.
(mitt MC batteri var kasst, jag hade en nödströmsacc som stod nyladdad i garaget, så jag testade, sedan lyckades jag blåsa liv i mitt gamla MC batteri med en Cteck laddare så jag behövde inte byta, förän nu... :huvet)

Nu är jag i den sitsen att jag behöver ett nytt batteri i år, och jag köper definitivt ett biltema den här gången.

Tyvärr har inte jag heller ett biltema nära till, men jag lånar ett batteri tills nästa gång någon jag känner ska förbi ett biltema så beställer jag med dom.

Biltema kommer hit till stan någon gång i år, men vem har tid att vänta?

Last edited:

VaktBleppe

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
Lifan 05
lokala handlaren är absolut inte bättre där får jag punga ut 600+ har redan kollat :( vill helst ha 7A eftersom det ska vara det och har utrymmes restriktioner YTX7A-BS ligger nästan som gjutet i hålet enligt måtten jag fått fram.

Hittade bättre begagnade Blyackumulatorer på blocket för 40kr st även.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept