Jag har sökt och fann litegrann men inte speciellt mycket till min hjälp.
Hojen ifråga är en Suzuki RM250-02 där 4:ans växel hoppar ur när man påfrestar på just den växeln. Det går att köra lugnt på 4:an men så fort du gasar på lite så hoppar den ned till 3:an.
I mina öron låter det som att det är gaffeln som spökar? Eller kan det verkligen vara ett drev? Det låter inte illa eller så, den hoppar bara ned till 3:an som sagt.
Hur gör man när man byter detta, är det komplett spräckning av motorn som gäller på dessa eller är det någon form av "kasett-låda"?
Det sitter väl antagligen 3st gafflar då den är 5-växlad? Vet man med säkerhet vilken det är som behövs bytas?
Någon i min omnejd som vill ha ett litet svart-pul så får ni höra av er
När jag ändå har lådan isär (antagligen) så kommer jag shoot-peena alla dreven för större hållbarhet, något mer man bör tänka på?
Som ni ser så är jag inte alls hemma på 250-motorer och den enda växellåda jag har rivit och petat i är allt som oftast en volvolåda modell dogbox eller vanlig gammal hederlig m45:a... Att de skiljer sig åt fattar även jag, men en sprängskiss på en 250-motor kanske räcker för att man ser det hela direkt?
Vart hittar man en sådan, någon som kan förbarma sig över mig och leta reda på en sådan på nätet?
Tack på förhand
Hojen ifråga är en Suzuki RM250-02 där 4:ans växel hoppar ur när man påfrestar på just den växeln. Det går att köra lugnt på 4:an men så fort du gasar på lite så hoppar den ned till 3:an.
I mina öron låter det som att det är gaffeln som spökar? Eller kan det verkligen vara ett drev? Det låter inte illa eller så, den hoppar bara ned till 3:an som sagt.
Hur gör man när man byter detta, är det komplett spräckning av motorn som gäller på dessa eller är det någon form av "kasett-låda"?
Det sitter väl antagligen 3st gafflar då den är 5-växlad? Vet man med säkerhet vilken det är som behövs bytas?
Någon i min omnejd som vill ha ett litet svart-pul så får ni höra av er
När jag ändå har lådan isär (antagligen) så kommer jag shoot-peena alla dreven för större hållbarhet, något mer man bör tänka på?
Som ni ser så är jag inte alls hemma på 250-motorer och den enda växellåda jag har rivit och petat i är allt som oftast en volvolåda modell dogbox eller vanlig gammal hederlig m45:a... Att de skiljer sig åt fattar även jag, men en sprängskiss på en 250-motor kanske räcker för att man ser det hela direkt?
Vart hittar man en sådan, någon som kan förbarma sig över mig och leta reda på en sådan på nätet?
Tack på förhand