Byta vippor?

Totto

Slö, slapp och likgiltig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Husa Fs650e -03
Har en husa 650-01 och jag tänkte att det kan vara klokt att byta till -03:ans vippor. Nån som har gjort det? Svårt? Har ju aldrig mekat med en 4-taktare.... Men det kanske inte är några problem bara man inte är helt dum i huve..?
 

Nyström

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
husaberg 650 sm -02 och suzuki qr50 -02
hej

varför byta vipporna? som jag förstått det hela så kan man byta bara lagringen. (iaf. från 02 till 03). det är en mycket billigare operation än att byta hela vipporna.

//nyström
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Ganska lätt operation, iaf på min DR.
Dem sitter ju ovanför kammen, så det är ju inget pressitionsjobb
iaf. Lyfta på ventilkåpan, byta dem gamla, sedan sätta tillbaks ventilkåpan, och
eventuelt byta packning.
Men min är luftkyld, så det kanske är
mindre jox o grejja med,, men så stor skilnad är det nog inte.

(Eller, har jag missuppfattat frågan heeelt?) :crash
 

Totto

Slö, slapp och likgiltig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Husa Fs650e -03
Re: hej

Nyström skrev:
varför byta vipporna? som jag förstått det hela så kan man byta bara lagringen. (iaf. från 02 till 03). det är en mycket billigare operation än att byta hela vipporna.

//nyström

Som jag har fattat så är det större lager på -03 så man måste byta allting.... tror jag.. Nån som vet säkert?
 

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
luleå
Hoj
wr 250
jag har beställt enbart lager till min -02 650 å det är väl inte omöjligt att byta så länge du inte har tummen mitt i näven.(det går till ungefär som avelin säger).Axeln som lagren sitter fast på är stansad i vippan så jag tror jag lämnar in den till nån mekverkstad som kan byta lagret på vippan.
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Re: Re: hej

Totto skrev:
Som jag har fattat så är det större lager på -03 så man måste byta allting.... tror jag.. Nån som vet säkert?

Säg till när du börjar skruva så jag få va me o titta hur d funkar :öl
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Du får titta om du inte rör (har sönder) någonting....
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är skitlätt att byta vippor.Ställ motorn i kompläge som när du ställer ventilerna.Ta loss dekompwirarna,även fästet till den som går ner till kicken.Ta bort vevhusventilationen.Sen skruvar du bort alla skruvarna som håller vipparmskåpan och lyfter bort den.Hela kåpan alltså,inte bara locken vid ventiljusteringen.Skruva ur insexskruvarna som sitter i änden på axlarna och skruva i några som är längre och dra ur axlarna.Dom längre skruvarna är bara till för att man ska få bra tag.Sen är det bara att montera ihop i omvänd ordning.Kolla så att vipporna rör sig lätt på axlarna,på mina var bussningarna lite stukade och nöp fast på axeln.Justera ventilerna.Det går inte att montera -03 lager i äldre vippor tydligen,tappen har mindre diameter.Det ska ju vara minst dubbla livslängden på nya lagren så det är ju värt att byta vippor.Annars pressar du bara ur dom gamla lagren,i med dom nya och lås med några körnslag. :tummenupp
 

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
luleå
Hoj
wr 250
Det är skitlätt att byta vippor.Ställ motorn i kompläge som när du ställer ventilerna.Ta loss dekompwirarna,även fästet till den som går ner till kicken.Ta bort vevhusventilationen.Sen skruvar du bort alla skruvarna som håller vipparmskåpan och lyfter bort den.Hela kåpan alltså,inte bara locken vid ventiljusteringen.Skruva ur insexskruvarna som sitter i änden på axlarna och skruva i några som är längre och dra ur axlarna.Dom längre skruvarna är bara till för att man ska få bra tag.Sen är det bara att montera ihop i omvänd ordning.Kolla så att vipporna rör sig lätt på axlarna,på mina var bussningarna lite stukade och nöp fast på axeln.Justera ventilerna.Det går inte att montera -03 lager i äldre vippor tydligen,tappen har mindre diameter.Det ska ju vara minst dubbla livslängden på nya lagren så det är ju värt att byta vippor.Annars pressar du bara ur dom gamla lagren,i med dom nya och lås med några körnslag.
hur gör man för att få ut axeln från vippan borrar man bort gropen efter körnslaget eller hur gör man. :(
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Använd en hylsa som mothåll samt något lämpligt att trycka med,och ett rejält skruvstäd. :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Husa har nyligen ( -02 el -03) ändrat vipporna/rullarna och rek
tid mellan bytena har ökat från 50 till 100 tim.

Antar att frågan gällde hur man sas bygger om -01 till dom
nya (bredare o bättre ?) rullarna.

Nån som gjort det ?
/u
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
ulf_lundin skrev:
Husa har nyligen ( -02 el -03) ändrat vipporna/rullarna och rek
tid mellan bytena har ökat från 50 till 100 tim.

Antar att frågan gällde hur man sas bygger om -01 till dom
nya (bredare o bättre ?) rullarna.

Nån som gjort det ?
/u
Jag har bytt i min.Man måste byta hela vipporna.Dom kom till -03 årsmodell.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top