Byte av Kamkedja ZXR-92

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hej gamla bettan rasslar en hel del på tomgång har lyssnat runt och de flesta gissar på kamjedjespännaren. så tänkte höra med er är det nåt man kan klara själv... har mest mekat bilar byt en hel del kamremmar. på olika bilar????? byt topplock ventiler osv...
Har kikat lite på hojen och såg att kedjespännaren ligger i mitten av motorn (polarens hoj ligger närmast kanten på motorn)det innebär att på min hoj måste kamaxlarna bort för att kunna ta bort kedjan.. eller är jag ute och cyklar???? hur gör jag för att ta bort kedjan från drevet som ligger längs ner i motorn (vevaxel) fan plocka isär motorn..

please ge mig lite info... och inte köp haynes och kolla där.... kanske någon sitter på en beskrivning.....

kommer att beställa Haynes.. men inte just nu...

mvh jojje.
 
Sitter just och läser i en Haynes för zxr750, 89-95. Där står att om du ska byta kamkedja så är du tvungen att dela motorblocken. Här är lite kontrollmått du kan ha nytta av: Kamkedja längd över 20 länkar: Standard -155,5 till 155,9 mm; Maximumlängd -158,0 mm.

Du kan få köpa Haynesboken av mig om du är intresserad. Pm:a isåfall
 
Vad menar du med att kamkedjespännaren ligger i mitten av motorn? Kamkedjan är ju sidomonterad, alltså sitter spännaren precis innanför ramen på högersidan.
Ja, kamaxlarna måste garanterat bort om du ska byta kedja, i alla fall om du vill att kamaxlarna ska sitta rätt efteråt... :)
Jag kommer inte ihåg exakt nu, men det går nog inte att få av kamkedjan från vevaxeldrevet utan att klyva motorn. Alternativet om man inte vill klyva motorn är att nita kedjan.
Att byta genom att klyva motorn gör man på två dagar, det har jag gjort, fast på en ZX9R.
Jag hade inte gjort det jobbet om jag inte var säker på att kamkedjan var dålig. Testa att byta sträckaren först, eller lev med rasslet.
 
Vad menar du med att kamkedjespännaren ligger i mitten av motorn? Kamkedjan är ju sidomonterad, alltså sitter spännaren precis innanför ramen på högersidan.
Ja, kamaxlarna måste garanterat bort om du ska byta kedja, i alla fall om du vill att kamaxlarna ska sitta rätt efteråt... :)
Jag kommer inte ihåg exakt nu, men det går nog inte att få av kamkedjan från vevaxeldrevet utan att klyva motorn. Alternativet om man inte vill klyva motorn är att nita kedjan.
Att byta genom att klyva motorn gör man på två dagar, det har jag gjort, fast på en ZX9R.
Jag hade inte gjort det jobbet om jag inte var säker på att kamkedjan var dålig. Testa att byta sträckaren först, eller lev med rasslet.

Kamkedjan sitter i mitten på den här modellen.:)
 
Driver ni med mig? På min -91a satt den på högersidan. På föregångaren satt kamkedjan i mitten. Jag är förvirrad, men säger ni det så är det väl så. Det spelar inte så stor roll, resten av vad jag skrev gäller ändå.
 
Om jag får låna tråden lite så har jag också en kam kedje fråga.
På min sitter det allt också i mitten på motorn jag vet hur låsbultarna sitter och vilken ordning dessa skall släppas och dras åt MEN det står att motorn skall dras runt i med sols riktning något varv. I vad skall jag dra runt motorn med vevaxeln(demontera motor kåpor) eller något annat eller lägga i en växel och rotera bakhjulet så motorn drar runt.
Vet inte men vill gärna meka själv...Så snälla hjälp..
Mvh:Quisten
 
Antagligen har du en sexkantsskalle att dra runt med som sitter bakom tändningskåpan.
 
Vad menar du med att kamkedjespännaren ligger i mitten av motorn? Kamkedjan är ju sidomonterad, alltså sitter spännaren precis innanför ramen på högersidan.
Ja, kamaxlarna måste garanterat bort om du ska byta kedja, i alla fall om du vill att kamaxlarna ska sitta rätt efteråt... :)
Jag kommer inte ihåg exakt nu, men det går nog inte att få av kamkedjan från vevaxeldrevet utan att klyva motorn. Alternativet om man inte vill klyva motorn är att nita kedjan.
Att byta genom att klyva motorn gör man på två dagar, det har jag gjort, fast på en ZX9R.
Jag hade inte gjort det jobbet om jag inte var säker på att kamkedjan var dålig. Testa att byta sträckaren först, eller lev med rasslet.

tänkte passa på och byta kedjan och spännaren men det verkar omständig att behöva klyva motorn.. vad kan en verkstad ta för och byta??????
Jag kan leva med rasslet men risken finns att den går av eller??..... Är det vanligt med kamkedjbrott...
 
tänkte passa på och byta kedjan och spännaren men det verkar omständig att behöva klyva motorn.. vad kan en verkstad ta för och byta??????
Jag kan leva med rasslet men risken finns att den går av eller??..... Är det vanligt med kamkedjbrott...

Ring en verkstad och fråga. Svårt att spekulera om det... Jag har inte hört talas om kamkedjebrott. Mät kedjans uttänjning/förlängning. Är det inom toleransnivå och den inte ser skadad ut så är det bara att gasa vidare.
 
Ring en verkstad och fråga. Svårt att spekulera om det... Jag har inte hört talas om kamkedjebrott. Mät kedjans uttänjning/förlängning. Är det inom toleransnivå och den inte ser skadad ut så är det bara att gasa vidare.

Kan jag mäta över tvärsöver kamdreven..alltså mellen dreven..
eller mäter man på ett annat sätt..
nu blir jag nyfiken:::
 
Ring en verkstad och fråga. Svårt att spekulera om det... Jag har inte hört talas om kamkedjebrott. Mät kedjans uttänjning/förlängning. Är det inom toleransnivå och den inte ser skadad ut så är det bara att gasa vidare.

Så fort motorn ska bort säger en verkstad att det kostar 10000, antagligen för att de inte vet hur man gör :D
Jag förstår inte hur man gör för att mäta kamkedjan på ett bra sätt, toleransen är ju så liten.
Och än en gång, nej kedjebrott är verkligen inte vanligt. Normalt håller kamkedjan längre än det mesta i motorn.
 
Grundkriteriet är att du kan mäta över 20 länkar, och kedjan är hållen spänd. Lite osäker på hur många länkar du kan mäta över om du tar bort kamaxlarna, men det borde du kunna lista ut om du lossar på ventilkåpan.
 
plocka loss kedjespännaren och kolla om den är slut, är iaf steg nr ett i min bok.. den borde väll sitta ytligt? att byta kamkedja låter dyrt om du inte gör det själv, sälj hojen istället..
 
skruva bort spännaren och se om den är helt ute. om den inte är det så är det spännaren som har sagt upp sig och det finns ingen anledning att byta kedjan. Vissa byter även till manuell spännare på kaworna för att dom brukar ge sig. Isf behöver du troligtvis bara spänna tills du får rätt slack (eller tills du hör att rasslet försvinner).

Om du trots allt behöver byta kedja så kan du ju göra som man gör på bilar. Dvs bryta den gamla kedjan, nita på den nya, dra runt motorn tills skarven kommer fram, bryta skarven och nita ihop den nya kedjan. oavsett behöver du lyfta kammarna, men det är bra mycket lättare än att klyva motorn.

glhf!
 
Om du trots allt behöver byta kedja så kan du ju göra som man gör på bilar. Dvs bryta den gamla kedjan, nita på den nya, dra runt motorn tills skarven kommer fram, bryta skarven och nita ihop den nya kedjan. oavsett behöver du lyfta kammarna, men det är bra mycket lättare än att klyva motorn.

Förstår hur du menar men då måste jag bryta den nya kedjan också... med risk att när jag nitar igen kedjan kan det bli försvagad... Har du gjort detta själv... finns det inga kamkedjor med lås som det brukar vara på kedjan till bakhjulet....

mvh jojje..
 
Om du trots allt behöver byta kedja så kan du ju göra som man gör på bilar. Dvs bryta den gamla kedjan, nita på den nya, dra runt motorn tills skarven kommer fram, bryta skarven och nita ihop den nya kedjan. oavsett behöver du lyfta kammarna, men det är bra mycket lättare än att klyva motorn.

Förstår hur du menar men då måste jag bryta den nya kedjan också... med risk att när jag nitar igen kedjan kan det bli försvagad... Har du gjort detta själv... finns det inga kamkedjor med lås som det brukar vara på kedjan till bakhjulet....

mvh jojje..

Jag tror inte att du behöver nita låset som du ska öppna igen. Och om du behöver det så är det ju bara att köpa ett nytt lås. kedjan tar ju inte stryk.

Men kolla först spännaren. Hur långt har hojen gått? Min har gått riktigt långt men har fortfarande inte slitit ut kedjan.
 
Men kolla först spännaren. Hur långt har hojen gått? Min har gått riktigt långt men har fortfarande inte slitit ut kedjan.[/QUOTE]


Hojen har gått 4200 mil. tolkar man som lite eller mycket....
det kanske inte behövs byta kedja......
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top