Kollade igenom din tråd och kan konstatera att det är samma problem, jag har tre liter gammal kylarvätska i en dunk och fick i ca 2,5 liter ny kylarvätska, efter det har jag småkört lite och gärna upp och ner på branta partier typ till parkeringsdäck etc. (efter tips från Comeback) då har jag fått i ytterligare 2 dl
. Det positiva är att kylsystemet verkar andas nivån ökar vid varm motor och nivån sjunker lite i expkärlet efter att motorn svalnat av.
Har du kört med längre sträckor med 2,5 liter i kylsystemet?
Direkt ur Suzuki Motor Corporation för GSX1300R 2008
Det borde inte vara någon större skillnad mot andra Suzuki. Utom att du kanske inte har kåpor / cowling på din hoj. Från sida 0B-14 GSX1300R 2008
Air Bleeding From the Cooling Circuit
1) Remove the right cowling
2) Add engine coolant up to the radiator inlet.
3) Support the motorcycle upright.
4) Slowly swing the motorcycle, right and left, to bleed the air trapped in the cooling circuit.
5) Add engine coolant up to the radiator inlet.
6) Start up the engine and bleed air from the radiator inlet completely.
7) Add engine coolant up to the radiator inlet.
8) Repeat the procedures 5) to 6) until no air bleeds from the radiator inlet.
9) Lift and support the fueltank
10)Loosen the air bleeder bolt (1) and check the engine coolant flows out.
11) Tighten the air bleeder bolt securely.
12) Close the radiator cap securely
13) After warmin up and cooling down the engine several times, add the engine coolant up to the full level of the reservoir.
CAUTION
Make sure the radiator is filled with engine coolant up to the reservoir full level.
14) Reinstall the removed parts.
9) Min kommentar: Som jag gör på Busan, lossar skruvar fram på tanken och tippar tanken bakåt uppåt. Men för att kunna göra detta måste sadeln först bort på Busan, ingen stor grej 2 st insex och lyft bort sadeln.
10) Air bleeder bolt
sitter som jag ser det uppe på toppen under insprutningen och bör alltså vara möjlig att se när man lättat upp tanken så mycket det går utan att rycka kabeln till bränslepump och bränslenivå mätare. Air bleeder bolt ska bara lossas, inte skruvas ut, det finns ett särskilt litet hål över Air Bleeder Bolt för luft att komma ut ur. Som att lufta ett vanligt värmeelement.
För övrigt, får man bara upp framhjulet tillräckligt högt, så ser det ut som att luft i toppen kan gå ut genom utgående slang från toppen till kylaren.
Tex som dom gjorde när dom besiktigade Busan 2016, lade remmar runt gaffelkronorna, och hissade upp framhjulet i luften och spann upp framhjulet i fart för att kolla lager(?) obalans(?).
Till sist, Felsökning, blir motorn för varm, orsak, för lite kylvätska, lösning fyll på mera kylvätska.
Min slutsats är att märker man inte onormalt hög temperatur när man kör hojen så är det inte för lite kylvätska. Utan bara att fylla på mera i expansionkärlet ifall nivån sjunkit under eller är nära minimum när motorn svalnat.
Till sist, fick ett läckage på en annan hoj. Fixade läckan och fyllde på så mycket det gick i kylaren och bytte den bruna kylvätskan i expansionkärlet till ny kylvätska.
Ut och körde.
Nästa gång innan start så hade nivån sjunkit i expansionkärlet så jag fyllde på mera.
Det här upprepades kanske 3 gånger och så var det bra med det. Kallnivån var stabil.
Och tydligen all luft ute.
Jämför instruktionen i 8) och 13)