Byte av kylvätska som inte går bra

The topman

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2018
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1250 FA 2010
Hej
Försöker!! byta kylarvätska på min GSX 1250 FA. Problemet jag har är att det fanns tre liter i systemet som jag tappade ut men jag får bara i 2,5 liter när jag fyller på. Kört omkring lite och skakat och ruskat på MCn men inget händer med nivån. Har gjort om försöket 2 ggr med lika resultat. Finns det någon med tipset för fixet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla på youtube.
googla på
change cooling liquid in motorcycle
När du sett de 4 första filmerna har du bra koll.
Mina tankar
Du måste starta hojen och luta den fram och tillbaka åt sidorna för att få ut luften ur kylaren.
Vilket inte betyder att köra den varm. Utan bara kanske 15 sekunder åt gången och låta motorn svalna emellan.
Och så hade jag ställt den i en backe med framhjulet högt.
För då kommer kylaren högre jämfört med motorn.

Du har väl bytt kylarvätska och fyllt på i expansionkärlet ?
Tänk på att slangen från Kylaren ska sluta ca 1cm från botten i expansionskärlet så när motorn svalnar sugs det vätska från expansionskärlet.
Inte mot botten av expansionskärlet så eventuell skit på botten sugs med till motorn.
Inte så högt upp att det kan sugas tillbaka luft.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bäst vore att leta åt en verkstasbok på nätet de brukar bara kosta 30kr för de de kan finnas en luftskruv på något underligt ställe på motorn som är svårhittat utan bok. Om du inte hittar en bra beskrivning så prova lägga ner hojen helt på sida i någon minut, jag brukar lägga ner hojen åt båda håll och då brukar de gå i lite mer vatten "på vissa hojar"
 

The topman

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2018
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1250 FA 2010
Tack för tips, jag har vickat ruskat höjt och sänkt fram och baken på MCn. Dock inte lagt MCn på sidan, väger trots allt 250+. Fått i en deciliter kylarvätska ytterligare. Det positiva är att expansionen har kommit igång, nivån ökar i expansionskärlet när motor blir varm men trots det känns det lite osäkert att köra när det fattas fyra deciliter kylvätska i systemet.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Det finns olika kylsystemspåfyllare som jobbar med tryckluft och vakuum.
Biltema har nog en variant.
Är avsedda för Bilar, borde fungera på Motorcyklar också.
 

The topman

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2018
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1250 FA 2010
Kollade igenom din tråd och kan konstatera att det är samma problem, jag har tre liter gammal kylarvätska i en dunk och fick i ca 2,5 liter ny kylarvätska, efter det har jag småkört lite och gärna upp och ner på branta partier typ till parkeringsdäck etc. (efter tips från Comeback) då har jag fått i ytterligare 2 dl:banana. Det positiva är att kylsystemet verkar andas nivån ökar vid varm motor och nivån sjunker lite i expkärlet efter att motorn svalnat av.
Har du kört med längre sträckor med 2,5 liter i kylsystemet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollade igenom din tråd och kan konstatera att det är samma problem, jag har tre liter gammal kylarvätska i en dunk och fick i ca 2,5 liter ny kylarvätska, efter det har jag småkört lite och gärna upp och ner på branta partier typ till parkeringsdäck etc. (efter tips från Comeback) då har jag fått i ytterligare 2 dl:banana. Det positiva är att kylsystemet verkar andas nivån ökar vid varm motor och nivån sjunker lite i expkärlet efter att motorn svalnat av.
Har du kört med längre sträckor med 2,5 liter i kylsystemet?

Direkt ur Suzuki Motor Corporation för GSX1300R 2008
Det borde inte vara någon större skillnad mot andra Suzuki. Utom att du kanske inte har kåpor / cowling på din hoj. Från sida 0B-14 GSX1300R 2008
Air Bleeding From the Cooling Circuit
1) Remove the right cowling
2) Add engine coolant up to the radiator inlet.
3) Support the motorcycle upright.
4) Slowly swing the motorcycle, right and left, to bleed the air trapped in the cooling circuit.
5) Add engine coolant up to the radiator inlet.
6) Start up the engine and bleed air from the radiator inlet completely.
7) Add engine coolant up to the radiator inlet.
8) Repeat the procedures 5) to 6) until no air bleeds from the radiator inlet.
9) Lift and support the fueltank
10)Loosen the air bleeder bolt (1) and check the engine coolant flows out.
11) Tighten the air bleeder bolt securely.
12) Close the radiator cap securely
13) After warmin up and cooling down the engine several times, add the engine coolant up to the full level of the reservoir.

CAUTION
Make sure the radiator is filled with engine coolant up to the reservoir full level.
14) Reinstall the removed parts.

9) Min kommentar: Som jag gör på Busan, lossar skruvar fram på tanken och tippar tanken bakåt uppåt. Men för att kunna göra detta måste sadeln först bort på Busan, ingen stor grej 2 st insex och lyft bort sadeln.
10) Air bleeder bolt sitter som jag ser det uppe på toppen under insprutningen och bör alltså vara möjlig att se när man lättat upp tanken så mycket det går utan att rycka kabeln till bränslepump och bränslenivå mätare. Air bleeder bolt ska bara lossas, inte skruvas ut, det finns ett särskilt litet hål över Air Bleeder Bolt för luft att komma ut ur. Som att lufta ett vanligt värmeelement.

För övrigt, får man bara upp framhjulet tillräckligt högt, så ser det ut som att luft i toppen kan gå ut genom utgående slang från toppen till kylaren.
Tex som dom gjorde när dom besiktigade Busan 2016, lade remmar runt gaffelkronorna, och hissade upp framhjulet i luften och spann upp framhjulet i fart för att kolla lager(?) obalans(?).

Till sist, Felsökning, blir motorn för varm, orsak, för lite kylvätska, lösning fyll på mera kylvätska.

Min slutsats är att märker man inte onormalt hög temperatur när man kör hojen så är det inte för lite kylvätska. Utan bara att fylla på mera i expansionkärlet ifall nivån sjunkit under eller är nära minimum när motorn svalnat.

Till sist, fick ett läckage på en annan hoj. Fixade läckan och fyllde på så mycket det gick i kylaren och bytte den bruna kylvätskan i expansionkärlet till ny kylvätska.
Ut och körde.
Nästa gång innan start så hade nivån sjunkit i expansionkärlet så jag fyllde på mera.
Det här upprepades kanske 3 gånger och så var det bra med det. Kallnivån var stabil.
Och tydligen all luft ute.
Jämför instruktionen i 8) och 13)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top