Byte av lameller

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej hej, har köpt nya lameller till min Tzr, hade tänkt o riva ner o byta dom så fort sommarlovet börjar. Men nu till frågan, behöver man tryckluft för att få loss muttern som håller fast lamellerna, eller funkar det med vanliga verktyg? Är det något man bör tänka på när man byter lamellerna tex moment o sådant.

Mvh/// Steen
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vanliga verktyg funkar fint. Momentdra dom sen ja, kollar hur hårt i eftermiddag när jag kommit hem
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Anton_Ljunghusen skrev:
En mutterpicka är knappast lika stark som en människa

Sant betydligt klenare.

Men den är till stor hjälp när man skall lossa korgen då man inte behöver kila,bända fast korgen medns man misshandlar centrum-muttern.

Bara hålla i korgen och köra mutter-picka så lossnar det.

Tips:

Kör mutterpickan åt rätt håll...(egna erfarenheter) :näsblod
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Långa farbron skrev:
Sant betydligt klenare.

Men den är till stor hjälp när man skall lossa korgen då man inte behöver kila,bända fast korgen medns man misshandlar centrum-muttern.

Bara hålla i korgen och köra mutter-picka så lossnar det.

Tips:

Kör mutterpickan åt rätt håll...(egna erfarenheter) :näsblod

Japp men korgen behöver man ju inte lossa för att byta lameller :)

F.ö så är egentligen en mutterpicka starkare än människan (försök skruva loss en åtdragen mutter med fingrarna) men med tanke på verktygets hävarm så utvecklar man med kroppen ett högre moment
 
Last edited:

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Steen_Tzr skrev:
Hej hej, har köpt nya lameller till min Tzr, hade tänkt o riva ner o byta dom så fort sommarlovet börjar. Men nu till frågan, behöver man tryckluft för att få loss muttern som håller fast lamellerna, eller funkar det med vanliga verktyg? Är det något man bör tänka på när man byter lamellerna tex moment o sådant.

Mvh/// Steen
det är ju skitlätt, bara lossa skruvarna, måste ju inte ta bort korgen för att byta lameller, :) sen kan du ju kolla i instruktions boken hur hårt du ska dra åt dom, om du har moment nyckel dvs, tänkt på att de är mkt viktigt att kors dra när du drar fast lamellerna :tungan
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Se där ja, Nu var lamellerna och nya kopplingsfjädrar på. Såg även att jag råkade köpa "hårdakopplingsfjädrar" men dom gick lika bra dom. Men fan vilken tid de tog :) började kl 16:00 och var klar vid 23:45 fick dock göra om allt efter att ha glömmt att sätta i den sista lamellen, då är man väldigt glad när man har fyllt på oljan o allt. Så kollar man på bänken o ser att man har glömmt en lamell :kocko Nu skall jag bara riva ner cylinder o byta kolv o ringar, det är på tiden nu. När jag köpte den så sa ägaren att de var dax o byta ringar. Men det har gått bra endå har kört över 2000 mil sedan jag köpte den. Men nu börjar den sega lite så det får bli ny kolv o ringar. Någon som vet var man köper en kolv. Vet att de sitter en wiseko (stavas?) i den med öd. Och imån får jag mitt nya bakdäck med, Snart är man klar inför sommare

Mvh/// Steen
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Steen_Tzr skrev:
Se där ja, Nu var lamellerna och nya kopplingsfjädrar på. Såg även att jag råkade köpa "hårdakopplingsfjädrar" men dom gick lika bra dom. Men fan vilken tid de tog :) började kl 16:00 och var klar vid 23:45 fick dock göra om allt efter att ha glömmt att sätta i den sista lamellen, då är man väldigt glad när man har fyllt på oljan o allt. Så kollar man på bänken o ser att man har glömmt en lamell :kocko Nu skall jag bara riva ner cylinder o byta kolv o ringar, det är på tiden nu. När jag köpte den så sa ägaren att de var dax o byta ringar. Men det har gått bra endå har kört över 2000 mil sedan jag köpte den. Men nu börjar den sega lite så det får bli ny kolv o ringar. Någon som vet var man köper en kolv. Vet att de sitter en wiseko (stavas?) i den med öd. Och imån får jag mitt nya bakdäck med, Snart är man klar inför sommare

Mvh/// Steen

Var det inte svårt att få fjädrarna till kicken rätt igen när du skulle på med motorkåpan?

Jag ar med ett nytt lamellkit hemma, men vågar inte riktigt plocka isär med tanke på kicken. Dom fjäderjävlarna är inte o leka med..

En sak till, ska man byta kopplingsfjädrar samtidigt, eller är det strunt samma?

/en som kör med slirkoppling.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
TheDiversion skrev:
Var det inte svårt att få fjädrarna till kicken rätt igen när du skulle på med motorkåpan?

Jag ar med ett nytt lamellkit hemma, men vågar inte riktigt plocka isär med tanke på kicken. Dom fjäderjävlarna är inte o leka med..

En sak till, ska man byta kopplingsfjädrar samtidigt, eller är det strunt samma?

/en som kör med slirkoppling.

Andående kicken så låg allt kvar efter man tog bort motorkåpan, det fanns inget som sa "fjoooong" och försvann utan allt satt på plats.
Jag bytte iaf till hårda kopplingsfjädrar men varför vet jag inte blev något fel när jag köpte dom. Men jag skulle nog bytt, dom kostar ju nästan inget
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
TheDiversion skrev:
Var det inte svårt att få fjädrarna till kicken rätt igen när du skulle på med motorkåpan?

Jag ar med ett nytt lamellkit hemma, men vågar inte riktigt plocka isär med tanke på kicken. Dom fjäderjävlarna är inte o leka med..

En sak till, ska man byta kopplingsfjädrar samtidigt, eller är det strunt samma?

/en som kör med slirkoppling.

Likabra, fjädrarna går väl på en hundring?

/En till med slirande koppling och tom (nåja) plånbok
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Anton_Ljunghusen skrev:
Likabra, fjädrarna går väl på en hundring?

/En till med slirande koppling och tom (nåja) plånbok

När jag köpte ifrån lelles så fick jag betala 99kr "Kopplingsfjädrar hårda" artikel nr 06-024

Och lamellsatsen kostade 380kr
Sedan passade jag på att köpa nytt luftfilter kostade 78kr

Mvh/// Steen
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Likabra att byta fjädrarna, kul att klämma ihop det och inse att man var tvungen att byta fjädrarna eftersom den fortfarande slirar
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top