Byte av styrlager på wr426

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Håller på och byter styrlager på min wr och allting gick jättefint tills det att jag skulle ta bort de gamla, yttre, lagerbanorna som sitter intrycka i ramen(koniska lager). Har provat med packboxbortdragare, hammare + mejsel samt att värma på delarna med värmepistol, men inget hjälper. De sitter fortfarande som berget.

Så nu är min fråga, hur brukar ni göra?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mycket värme och dorn ovanifrån

Så med andra ord ska jag göra som jag gjort...(har ju dock använt en stor mejsel istället för dorn då jag inte har något som är tillräckligt långt för att nå igenom ramen) Fan.. och jag som trodde att det skulle finnas någon bättre lösning på det hela.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så med andra ord ska jag göra som jag gjort...(har ju dock använt en stor mejsel istället för dorn då jag inte har något som är tillräckligt långt för att nå igenom ramen) Fan.. och jag som trodde att det skulle finnas någon bättre lösning på det hela.

Om det var en mejsel med plastskaft så blir det en mycket mer elastisk stöt. Det ska vara ngt styvt föremål helt i metall som du dornar med, så att det blir en stel stöt. Man kan utan fara värma upp godset till hundra grader, dvs så att lite saliv bubblar, då har du inte påverkat materialegenskaperna i styrhuvudet.

Hoppas du får loss det.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ta ett stålrör, lite mindre än vad som precis går i styrhuvudet. Trä i det ovanifrån och håll mot den lilla kant på lagerskålen som brukar synas innanför styrhuvudets gods. Klipp till röret med en handslägga/smideshammare. Gör så runt lagerskålen till den lossnar, vila gärna styrhuvudet mot en träkloss/arbetsbänk eller liknande så det svarar bättre.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för tipsen, det fick bli att banka meden slagmejsel som jag hade dremel-moddat en aning:)

Nu till nästa fråga, var och hur får man tag på gummyskyddet som sitter under det nedre lagret? Hittar det inte på någon sprängskiss :s

Det är alltså den gummibeklädda ringen, längst ner, på denna bild http://www.samsmotor.se/cross/Bilder/lager/11_styrlagersats.jpg

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Du har alltså köpt lager på momentum eller liknande ställe. Det gjorde jag också, jag fick modifiera tätningen från gamla lagret så den passa hyffsat på nedre lagret. Övre lagret bytte jag aldrig pga tätningen inte passa nå vidare. Fast momentum kanske kan ha nån slags gummigrej som passar om du har tur.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
En svetssträng på ett par centimeter brukar funka. När svetsen kallnar drar den ihop lagerbanan som då enkelt lossnar.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingoberra:
Ja, jag köpte av en kille på blocket. Momentum besökte jag faktiskt igår, men gubben där talade om för mig att de inte hade något som liknade den gamla tätningen (vilken för övrigt hade passat rakt av om jag inte hade råkat demolera den vid lagerbytet).

henrik gasar:
Ok, har du några tips på vart man kan kika?

Farmerflip:
Låter väldigt simpelt! Det måste jag prova nästa gång jag ska byta (vilket jag hoppas inte blir än på ett tag ;)).

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...