Byte av topplockspackning

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Hej,

Jag har en Aprilia 125RS av årsmodellen 1996, och det läcker olja från topplockspackningen. Jag är helt säker på att oljan kommer därifrån, och jag måste fixa det för att kunna köra.

Så min fråga är då alltså: Går det att byta ut topplockspackningen utan att behöva åka till en verkstad?

Om "ja" på ovanstående fråga: Går det att göra detta utan att lyfta upp chassit och sänka motorn, eller kommer man åt cylindern uppifrån genom att lyfta bort tanken och batteriet (eventuellt nåt mer)?

Uppskattar all hjälp jag kan få. Om nu någon råkar ha en "repair manual" eller annan manual till just en Aprilia 125RS -96 så uppskattas det otroligt mycket då jag letat runt på internet under en väldigt lång tid utan att hitta någon på lämpligt (för mig förståeligt) språk.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ju knappast några magiker som jobbar på verkstäderna så det är klart att man kan byta själv :)

Har svårt att tro att det kommer olja från toppackningen på en vätskekyld motor. Säker på att det inte är från avgaspackningen?

Ta bort allt som behövs för att komma åt toppen. Skruva loss toppen, byt packningen och handdra alla skruvar. När man sedan spänner dem ska de korsdras. Oftast spänns de med ca 20 nM, men detta bör kollas upp. Spänn då först alla till hälften av momentet, sen kör du ett varv till.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det går enkelt att komma åt utan att ta ur motorn.

Ja, är det inte mer än att lossa kåporna, tanken om det behövs, och kylarslangen...? :)

Det är ingen konst att byta packning, ta bort det som behövs, håll reda på skruvarna, tryck dit och gör alla steg baklänges :tummenupp
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Nu har jag tagit bort tanken och kylarslangen samt kopplat ur batteriet. Det som är problemet är att det sitter fyra stycken muttrar med huvud på själva cylindern, och jag vet inte hur jag ska kunna byta topplockspackningen utan att ta loss hela motorn då ramen kommer lite i vägen. Det går liksom inte att komma åt dessa fyra muttrar ordentligt. Förra ägaren var lite slö med just denna mutter som sitter där själva läckan sitter, för den muttern har inget huvud.
Nu när farsan har stigit in i bilden har jag fått lite backup på tänka-delarna och det verkar inte alltför svårt. Dock hoppas jag innerligt att jag inte behöver ta bort hela motorn för att byta ut denna mycket ovilliga packning.
Det verkar inte vara avgaspackningen; om man trycker lite med en mejsel mot den millimeter av packningen som sticker ut så blir den blöt och oljig (inte mycket, men tillräckligt).
Nu ska jag bara fixa alla reservdelar som eventuellt kan behövas, se om jag kan skruva loss cylindern, byta packning. Har dock en känsla av att motorn måste av. Stackars mc.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har jag tagit bort tanken och kylarslangen samt kopplat ur batteriet. Det som är problemet är att det sitter fyra stycken muttrar med huvud på själva cylindern, och jag vet inte hur jag ska kunna byta topplockspackningen utan att ta loss hela motorn då ramen kommer lite i vägen. Det går liksom inte att komma åt dessa fyra muttrar ordentligt. Förra ägaren var lite slö med just denna mutter som sitter där själva läckan sitter, för den muttern har inget huvud.
Nu när farsan har stigit in i bilden har jag fått lite backup på tänka-delarna och det verkar inte alltför svårt. Dock hoppas jag innerligt att jag inte behöver ta bort hela motorn för att byta ut denna mycket ovilliga packning.
Det verkar inte vara avgaspackningen; om man trycker lite med en mejsel mot den millimeter av packningen som sticker ut så blir den blöt och oljig (inte mycket, men tillräckligt).
Nu ska jag bara fixa alla reservdelar som eventuellt kan behövas, se om jag kan skruva loss cylindern, byta packning. Har dock en känsla av att motorn måste av. Stackars mc.

Du kan ta isär både topp och cylinder med motorn på plats.

Är en av muttrarna runddragna kan de ju bli problem men annars finns det ju gott om plats för tat komma åt med en litet spärrskaft med hylsa för att ta bort muttrarna. Om det sitter samma på din generation är muttrarna M7 så var rädd om dom för sånna går inte att köpa i vanlig järnhandel.

edit: Var några år sen men det du refererar till som ram, är det ett tvärstag ovan motorn så vill jag minnas att det gick att skruva bort.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Du kan ta isär både topp och cylinder med motorn på plats.

Är en av muttrarna runddragna kan de ju bli problem men annars finns det ju gott om plats för tat komma åt med en litet spärrskaft med hylsa för att ta bort muttrarna. Om det sitter samma på din generation är muttrarna M7 så var rädd om dom för sånna går inte att köpa i vanlig järnhandel.

edit: Var några år sen men det du refererar till som ram, är det ett tvärstag ovan motorn så vill jag minnas att det gick att skruva bort.

Då går man till närmaste traktor verkstad, de brukar ha de mesta i mutterväg :tummenupp
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Nu har jag fått loss skiten (eller det var några dagar sedan) och det var inte lätt. Hylsnyckelsats gick inte att använda då det tog emot i cylindern så jag löste det med en skruvmejsel som jag körde ner i hylsnyckeln och tog en skifnyckel och drog runt skruvmejseln. Helvete vad det satt.
Hur som helst: rengjort allt och plockat bort gamla packningen, smort med olja på insidan av cylindern, men när jag ska sätta fast den igen blev det pilligt. Stod i 30 minuter innan jag gav upp och ska be flickvännen om hjälp (javisst det låter konstigt). På cylindern sitter det två runda metallskivor och jag vet ej vad de heter bara att det är dyrt att byta dem om de går sönder. De tar emot när jag försöker sätta på cylindern. Flickvännen ska hjälpa mig trycka ihop dessa två samtidigt som jag sätter på kolven hahaha. (Hon är motvillig då jag kommer åka mycket mc när den är fixad).

Någon som har något litet trick eller tips gällande att sätta på denna förbaskade cylinder igen?
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Nu har jag fått loss skiten (eller det var några dagar sedan) och det var inte lätt. Hylsnyckelsats gick inte att använda då det tog emot i cylindern så jag löste det med en skruvmejsel som jag körde ner i hylsnyckeln och tog en skifnyckel och drog runt skruvmejseln. Helvete vad det satt.
Hur som helst: rengjort allt och plockat bort gamla packningen, smort med olja på insidan av cylindern, men när jag ska sätta fast den igen blev det pilligt. Stod i 30 minuter innan jag gav upp och ska be flickvännen om hjälp (javisst det låter konstigt). På cylindern sitter det två runda metallskivor och jag vet ej vad de heter bara att det är dyrt att byta dem om de går sönder. De tar emot när jag försöker sätta på cylindern. Flickvännen ska hjälpa mig trycka ihop dessa två samtidigt som jag sätter på kolven hahaha. (Hon är motvillig då jag kommer åka mycket mc när den är fixad).

Någon som har något litet trick eller tips gällande att sätta på denna förbaskade cylinder igen?

Menar du kolvringarna? :tuttar

kolla bara så dom ligger rätt dvs att öppingen på kolvringarna ska vara vi en liten pigg i spåret.
Tryck sedan ihop dom och sätt på cylindern. den ska gå på utan våld!
sen ska man dra tå toppen och cylinderfoten med moment :p
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skilj gärna på kolv och cylinder :tungan

Som sagt, väldigt viktigt att ringarna sitter rätt och går på utan våld.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Skilj gärna på kolv och cylinder :tungan

Som sagt, väldigt viktigt att ringarna sitter rätt och går på utan våld.

+1
Ringarna ska sitta på ett speciellt sätt på kolven och dom ska INTE bankas dit. Dom ska bara glida rakt in om man gjort rätt. Kan hjälpa att olja in med lite 2takts olja. :tummenupp
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Allt fixat och klart.

Alla problem löstes (inte första gången jag gjorde proceduren) då jag använde packningsmassa från permatex, den blåa då.

Tack allihopa för hjälpen ;D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top