byte däck bana/gata

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Är det ngn av er som byter mellan bandäck och gatdäck ? Eftersom bakdrevet och kedjan formas efter varandra så kanske det inte funkar att bara byta till ett bandäck helt plötsligt? Tips?
/ jan
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jag vet inte riktigt vad du snackar om men drev är enkelt att plocka ur fälgen ?
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
ok. får väl bli så. tänkte om man kunde slippa på ngt sätt.
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Det är bara att rycka ur och stoppa i den andra fälgen, undrar bara vad du menar att byta mellan ban och gatdäck har du dubbla fälgar för det ändamålet?
Man brukar byta mellan regn och torrdäck...
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Ok. Tack.
Tänkte köpa dubbla fälgar för det. Vore kul att prova slicks på bana helt enkelt.
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jag märker knappt nån skillnad mellan mönstrade racegatdäck och slicks antar att de i pro superbike skulle kunna avgöra vilket de kör på vid ett blindtest !?
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
ok. kanske skiter i det då. Körde med Metzler M3 sist och dom greppade väldigt bra. Har hela vintern på mig att fundera : )
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
du kan ju prova racetec eller likande som även är gatgodkända..
Finns att köpa billigt beg.
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Lånar tråden lite.
Ska köpa ny hoj & ett av objekten jag kollat in har extra fälgar som ingår. Så min fråga är Hur stor skillnad det gör med regndäck vid blött underlag? :va
Är det värt besväret att skifta hjul?
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Lånar tråden lite.
Ska köpa ny hoj & ett av objekten jag kollat in har extra fälgar som ingår. Så min fråga är Hur stor skillnad det gör med regndäck vid blött underlag? :va
Är det värt besväret att skifta hjul?


-Stor skillnad.
-För bankörning, ja.

/R
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ok, tack.
Jepp e´ för bana. Hojen kommer rulla ungefär 75% på banor, så då kanske det inte är en sån dum idé m regndäck.

Hej!

Om avsikten är att byta även i samband med kurs där du är instruktör, vilket jag gissar mig till av texten i din profil, håll då i åtanke tiden det tar och om det ev. inkräktar på dina instruktörsuppgifter!

För körning för egen skull på bandagar är det en helt annan femma och visst är det stor skillnad på regndäck vs. gatdäck (av alla de sorter) vid regn.

Mvh!
// Niklas
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Ska försöka hinna köra lite mer m Sydskånes & kanske nån annan bandag också.
Får Works-kåpor till, extra fälgar & lite annat smått&gott så vi får se.

Hej!

Om avsikten är att byta även i samband med kurs där du är instruktör, vilket jag gissar mig till av texten i din profil, håll då i åtanke tiden det tar och om det ev. inkräktar på dina instruktörsuppgifter!

För körning för egen skull på bandagar är det en helt annan femma och visst är det stor skillnad på regndäck vs. gatdäck (av alla de sorter) vid regn.

Mvh!
// Niklas
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
För körning för egen skull på bandagar är det en helt annan femma och visst är det stor skillnad på regndäck vs. gatdäck (av alla de sorter) vid regn.

Mvh!
// Niklas

Stor skillnad är väl tidernas underdrift! Det är ENORM skillnad!!! En duktig regnförare med regndäck kör snabbare är de flesta gatåkare gör i torrt på samma bana! Regndäck is da shit! Lätt! Regn blir plötsligt KUL!!!!:)
 

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Stor skillnad är väl tidernas underdrift! Det är ENORM skillnad!!! En duktig regnförare med regndäck kör snabbare är de flesta gatåkare gör i torrt på samma bana! Regndäck is da shit! Lätt! Regn blir plötsligt KUL!!!!:)

Absolut. Det finns inget fränare än att knäskrapa i regn, vilket man kan med ett par rengdäck.
Vi får hoppas på regn hela nästa säsong Mozz:D
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
hej... kastar in en fråga, vilket regndäck är det som gäller nu? tänkte börja rejsa och behöver tips

tack ! 120/180 =)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Lånar tråden lite.
min fråga är Hur stor skillnad det gör med regndäck vid blött underlag? :va
Är det värt besväret att skifta hjul?

Inte vill jag va taskig och visst är d så att ingen fråga är för dum för att ställas. Men om Du e SMC instruktör så känns din fråga något naiv eller basic om Du förstår. Dom Instruktörer jag kommit i kontakt med har järnkoll på det mesta som försigår på en bana. Men det finns kanske olika instrukörs steg och om d gör det så tar jag tbx det jag skrivit!

Ja! Investera i dom extrafälgarna. För 2år sedan på Kinnekulle så öste regnet ner när jag kom upp o på cykeln satt slicks! schoff schoff 2 Extra fälgar var med pirelli regnmönstrade och jag kan säga att d va skönt o slippa börja kränga däck på plats i d vädret oxå..

Ps.
Lycka till med instruktörsjobbet.. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top