Byte kamkedja 83 gpz 750

Ronny68

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Rognan
Hoj
1983 Kawasaki Gpz 750
Noen som har prøvd å gjøre dette selv? Den skrangler i kjeden på tomgang..evt andre ting. Kamkjedestrammer?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Den sitter mitt i motorn har jag för mig, vilket minimum kräver att man delar motorn, tar ur kammarna och lossar åtminstone två vevstakar.
Det är inte komplicerat, bara mycket jobb.

Det är ju KLART lättare att se över sträckaren först ja.

En uppenbar risk är att oljudet inte är kedjan utan ett vevstakslager.
 

Ronny68

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Rognan
Hoj
1983 Kawasaki Gpz 750
Vet om en beggad motor med garanti om denne skulle visa seg vara kass...kollade lite mera i dag och jag har hittat en mc affar som har en delad kedja der man inte behøver dela motoren..kan det vara nåt..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vad jag förstått så är ju en och annan kamkedjesträckare bytt(har bytt ett par stycken) på GPZ:eek:rna eftersom det är allmänt känt att den är en svag punkt.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag sätter ändå 10:- på att det är ett vevstakslager.
Ta ur stiften, vrid vevaxeln så att två av kolvarna är på väg ner. Ta något lämpligt långt smalt och via tändstiftshålet tryck på kolvtopparna, en och en av de två som är på väg ner.
Vrid sedan veven så att de andra två kolvarna är på väg ner och prova samma sak på dem.
Lyckas du flytta på någon kolv, det känns ett litet litet klick, utan att veven rör sig så vet du vilket lager som är skrot.
 

Ronny68

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Rognan
Hoj
1983 Kawasaki Gpz 750
Den er kjørt 72000 km hur lenge håller en en sån har hoj?
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej, om du har en automatisk spännare som krånglar kan du alltid fundera på att byta till en manuell.
Eller bygga om den du har. Jag satte dit en manuell från APE.
Om vevstakslagren är ok kan skramlet också komma från huvudkedjan mellan vev och låda.
Min skramlar också men bara på tomgång.
Osynkade förgasare brukar vara det vanligaste felet.
Jag har inte synkat mina förgasare ännu, får bli till våren efter en rejäl rengöring av dom först.
Lycka till.
// Per
 
Last edited:

Ronny68

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Rognan
Hoj
1983 Kawasaki Gpz 750
Nogon som vet hur man får ur luftburken? Har bara haft hojar med liggande cyllar forut..verkar ju ratt trångt.och hur i h****e synkar forgasarna når det ar så trångt?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
... skramlet också komma från huvudkedjan mellan vev och låda.
Min skramlar också men bara på tomgång.
Osynkade förgasare brukar vara det vanligaste felet.

Så kan det vara, synka så blir det sannolikt tystare.
Man trär på slangar på små rör på förgasarna, på mina sitter rören pekandes rakt uppåt, på motorsidan så att säga, nära trottellocken. Ska sitta små gummihattar på rören.

Justering sker genom att vrida på små justerskruvar på vridspjällsaxlarna.
Den gemensamma vridaxeln som påverkas av gaswiren är alltså inte gemensam, utan varje förgasare ställs individuellt, eller rättare sagt man ställer in tre relativt den fjärde. Wiren påverkar en förgasare, sannolikt nr 2 från vänster och nr 1 och 3 påverkas av nr 2, och nr 4 påverkas av nr 3.
Lång smal skruvmejsel räcker, men tanken måste ju vara borttagen förstås.

Man måste ta bort bakre förgasargummina, de mot luftburken alltså, innan man får bort bryggan.
På en så gammal cykel misstänker jag att de gummina är verkligt hårda och djävliga att ha att göra med. SÄRSKILT när man ska ha tillbaka sakerna. Nya gummin rekommenderas, och ja, de brukar kosta sådär 250:-.
Styck, alltså..
:-(
Bestämmer du dig för att shoppa nya kan du ju fimpa de gamla med bågfilen rakt av bara och peta in bakre gummibiten i luftburken och sedan av med andra gummihalvan och sen ut med bryggan.

Svordomar och ömma knogar utlovas innan operationen är över!
Och NEJ, byt inte till öppna K&N-filter eller liknande.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Eller så tror man inte att det är livsfarligt med att nita en kedja och låter den gamla kedjan leda in den nya för att till slut nita ihop den nya kedjan. Klart enklare än att dela motorn.

Länken nedan gäller en KZ650 men det är samma motor i grunden.

http://forums.kz650.info/index.php?topic=11643.0
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Ronny, tips på hur demontera gummin mellan förgasare och luftburk.
Om du kan få ner handen i luftburken, lossa vid förgasarna och dra in gummina i luft burken.
Sen är det enkelt att demontera förgasarna.
Lossa fästet i botten och ta ut luftburken framåt.
// Per
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top