Byte styrlager t. koniska, fått problem

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Bytte till koniska styrlager med påföljden att jag inte kan dra åt den övre av de två muttrarna på styrstången ovanför "halsen". Övre lagret måste ner 3mm och det undre ska in ca 1mm.

Har gjort en liten bild på hela problemet, så ni förstår vad jag menar (sett framifrån i genomskärning). Måste ner med lagersätet även nedanför den sista "trappan". Är precis så att det går över den andra. Den sista "trappan" är ca 2-3mm mindre i diameter än de övriga.

Någon som stött på liknande problem vid byte till koniska lager? Hur gjorde ni för att lösa det?

Hojen är för övrigt en honda cbr 600f -93 (likadant styrlager som till 900rr, 1000rr och många andra modeller)
 

Bifogat

  • styrlager.jpg
    styrlager.jpg
    129.9 KB · Visningar: 128
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Första tanke är har du rätt lager?
Har du jämfört det nya med det som satt där förut?
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Svar ja, det är rätt lager. Har pratat med återförsäljaren och de påstår att de aldrig haft problem med detta innan.
Har du bankat ur de gamla banorna?? Du hade väl rullager förut och fått koniska nu. Bytte på en vtr i fjol och fick banka rätt bra innan den nedre lagret satt där det skulle. Sen måste man vara upp o ner när du bankar i den nedre i styrhuvudet...
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Som Dofils säger så verkar det ju som om du glömt kvar en gammal lagerbana.
Jag höll på att göra samma rookiemisstake men märkte att det va svårt att få i två lager i samma hål.

Förstår inte varför det ska vara sådana där "trappor" som du ritat upp på bilden... verkar knas.
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
jag tror också på det Dofilus och mjukis gissar. Det gamla lagret består av tre delar/ lager och det nya av 2. Bara till att räkna hur många delar /lager du fått ut.

Edit: bilden visade inte lagerbanorna.
 

Bifogat

  • cbr.jpg
    cbr.jpg
    73.3 KB · Visningar: 545
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
oh shit, ni har nog rätt :huvet . Stort tack till Dofilus, mjukis och maciver.

Den nedersta "trappan" är nog som ni säger i själva verket den gamla lagerbanan (visste inte att de gick att ta lös). Jag antar att det blev fel i skallen när de nya lagren bara bestod av två delar (och dammskyddet). Bifogar en bild från TjReal som visar hans lager (likadana som mina), och där ser man ju att lagerbanorna också ska ut. De sitter kvar på min hoj...

känns som att detta är ett misstag man bara gör en gång :D
 

Bifogat

  • styrlager2.jpg
    styrlager2.jpg
    122.4 KB · Visningar: 158

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
oh shit, ni har nog rätt :huvet . Stort tack till Dofilus, mjukis och maciver.

Den nedersta "trappan" är nog som ni säger i själva verket den gamla lagerbanan (visste inte att de gick att ta lös). Jag antar att det blev fel i skallen när de nya lagren bara bestod av två delar (och dammskyddet). Bifogar en bild från TjReal som visar hans lager (likadana som mina), och där ser man ju att lagerbanorna också ska ut. De sitter kvar på min hoj...

känns som att detta är ett misstag man bara gör en gång :D

Det är väl därför man har kamraterna här på Forum (och förstås verkstäder i nödfall)! Alla har vi varit nybörjare och första-gångare...
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Det är väl därför man har kamraterna här på Forum (och förstås verkstäder i nödfall)! Alla har vi varit nybörjare och första-gångare...

Jepp den hjälpen är ovärdelig, speciellt för någon som saknar kunniga vänner irl :). Tack för hjälpen boys!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top