Byte till enduro

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Hej!

Jag har planer på att göra mig av med motarden och byta till enduro... Frågan är bara: Vilken? Har tänkt mig en 450. frågan är då: Yamaha, ktm, honda, Suzuki eller något annat? Efter som jag är ägare av en husa så har jag inte så stora problem med att mecka :tungan... Jag har inte provkört någon 450-enduro alls. Vad rekommenderas för bus i skogen/grusvägar? Har spanat lite på en fin Wr 450 - 06 men hur är den tex. mot en Ktm exc 450 av motsvarande årsmodell?

MVH Anders
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
jag kan inte svara för hur dom andra märkerna är.
Men köpte nyligen en oanvänd wr 450 -06, det va lite ombyggd fjädring o ett slipon på den, (de va ett krav jag hade, efter att ha provat en helt original, verkade så jävla mjuk i fjädringen) tror iof det är samma för dom flesta märken? enduro ska väll ha ganska mjuk??
hur som helst så är jag hel nöjd med den, känns mkt smidigare i skogen än jag trodde, köpte även en uppsättning motard däck o fälg, provade lite som motard med, helt underbar att leka i staden med:tummenupp . ingen motorvägskörning kanske.
hade precis som du motard innan, tycker detta va ett bra köp, både motard o enduro i en, går ju åka cross bana med, men man får väll lite ont i pungen om man ger för hårt innan hoppen.

/E
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ska du bara ha den som enduro så skulle jag rekommendera en KTM 400 EXC.
Snällare i motorkaraktären än vad en 450 är.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Instämmer med Rasorblade. Hade en 400 exc -01 tidigare, och bättre hoj kan ju knappast finnas. Helt underbar var den. Elstart har den också vilket är guld värt i många lägen, och ändå väger den ju ingenting.


Vi får se vad jag tycker om Husqvarnan. Har ju inte haft den så länge än (en vecka = en körning, med krasch som avslutning).
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Hej!

Jag ska kolla lite vart jag kan hitta en KTM 400 EXC och se om det kan vara något för mig. Tack för tipsen.

/mvh Anders
 

Bad_boy_rune

Gasa utan fasa!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Hägersten
Hoj
2008 KTM 250 SX-F
Ska du köra enduro "på riktigt" så är det ju en fördel att ha en lättare hoj. Nya 450 börjar ju bli ganska lätta, runt 100-110 kilo med vätskor. Jag har bl.a en Yamaha wr426f -01. Den väger 120 kg och det är ett helvete att kasta runt i skogen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top