Bytt motor - vad gäller för reg.beviset?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
om man byter motor pga helras - dvs inkl nytt block med motornummer - vad gäller gentemot försäkringsbolag, Transportstyrelsen osv?

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ingen bryr sig så länge du lyfter i en motsvarande maskin som satt där innan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag besiktade i flera år en Land Rover med en Volvo Penta diesel 6'a fast den skulle ha en liten diesel 4'a.
Helt omöjligt att inte upptäcka, men ingen sa något så det blev aldrig omregat i papperen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har bytt både till identisk och från 750 till 900 kubik, ingen har sagt något. Eller så förstod dom det inte, men skulle ha levt rövare om dom hade gjort det, det är ju lite svårt att avgöra, och inget man frågar om :hihi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Min GSF1200 USA-import hade blankt motornummer då jag köpte motorhalvorna som reservdel i USA. Nemas problemas.

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Startade med en Moto Martin med CB900F 81a motor. Bytte motor till GSX750E 1986 efter typ 10år. Bytte sedan motor till GSXR750 1989 efter ytterligare typ 5år. Bytte igen till en FZR1000 1990års motor runt år 1998. Först runt år 2005 upptäckte nån vaken besiktningssnubbe att motorn var bytt och ändrade efter lite strul i registret att motorn var bytt. Mc har besiktigats i princip utan anmärkning ett fyrtiotal gånger under alla åren och inte är det svårt att se skilnad på dessa motorer men antagligen satt reflex rätt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag bytte till en diesel i en caddy bensin.
Blev stoppad av polisen o blev beordrad att stänga av motorn.
Jag tittade på polisen o sa hör du inte hur motorn knackar? Om jag stänger av så knuffar du igång mej igen.

Polisen bad mej att åka från platsen o skrota skiten?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skulle man inte kunna tänka sig att man informerar försäkringsbolaget om det så att det finns noterat i händelse av stöld eller annat krångel?
Försäkringsbolag tenderar att leta efter alla möjligheter för att slippa betala ut pengar.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack, många bra svar som pekar på att det är lugnt........

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag vill helt ärligt minnas att man har 3 månader på sig efter motorbytet att regbesiktiga. Men frågar någon bytte man ju motor förra helgen o håller på att justera in denna inför regbes.

Bara du vet när du bytte motor så det är helt lugnt.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Skulle man inte kunna tänka sig att man informerar försäkringsbolaget om det så att det finns noterat i händelse av stöld eller annat krångel?
Försäkringsbolag tenderar att leta efter alla möjligheter för att slippa betala ut pengar.
Försäkringsbolag reglerar objekt enligt avtalet, inget annat, och det måste väl vara ganska rimligt i de flestas tycke?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Försäkringsbolag reglerar objekt enligt avtalet, inget annat, och det måste väl vara ganska rimligt i de flestas tycke?
Jo, men det generella gensvaret är att det borde inte spela någon roll och därför vill jag lyfta en risk jag ser.
Jag känner till händelser där det blivit diskussion mellan fordonsägare och försäkringsbolag om hur något ska tolkas och som enskild konsument är det svårt att få rätt även när man har rätt om bolaget har en annan åsikt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning