Byxor - prioriteringsfråga!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tjena!

Ska snart, på söndag, ta det stora steget in i MC-världen! Då köper jag en Husqvarna WRE 125, ska ta A1 kortet och köra på gata. Men jag ska (/vill) bli medlem i den lokala endurobanan, vill gärna motionsköra där så ofta jag får tillfälle och orkar - Vad ska jag då ha för byxor?

När man läser här så är ju inte crosskydd att rekommendera för gata, och det tror jag på. Ska ha vanlig textil MC-jacka + ryggskydd, cross-stövlar, handskar och hjälm. Men kan man ha ett par cross-byxor på gatan? Vad är skillnaden på race-byxor och freeride-byxor? Freeride byxorna ser läskigt varma ut, har inte direkt tänkt köra på vintern nått seriöst... Bara ut och testa på isen lite :yoparty

Förstår inte riktigt vad som skulle vara så stor skillnad mellan ett par textilbyxor och cross-(textil)byxor. Är knappast så att jag lär köra i motorvägshastighet och hasa runt på asfalten... för jag skulle bli döv p.g.a tvi-takten ;)

Kan inte bestämma mig, dessutom skulle jag kunna få till en redig rabatt på crossbyxor :banana

Summan av kardemumman: Crossbyxor eller textilbrallor för väg?

Svara snällt och mobba mig inte, är min första tråd :tummenupp

edit: Kom gärna med tips ang. allt! Och ifall det räcker med ryggskydd vid enduro, känns lite dumt ifall ett träd kör in i mig så har jag bara ryggskydd :död

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Köp ett par lindstrands lizard, dom är rätt ok till det mesta.

Dock inget vidare om man kraschar på asfalt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du kommer skita ned dig något fruktat om du skall köra riktig enduro, slitaget på kläderna är betydligt jävligare med då du både rör dig betydligt mera aktivt på hojen (insida knä slits hårt...) och är i närkontakt med naturen.. ;)

Crosskläder har inte samma krav på nötningsbeständighet heller, det är ofta mest tunnare nylon det handlar om.

Så, crosskläder till skogen rekommenderas på sommaren, och ha något vettigt till gatan.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tack för svaren :)

Modeller lär jag kolla in sen, just nu är frågan cross/allväder -byxor.

Haha, riktigt enduro klarar jag inte av :lol Lär vara ett skämt på spåret, men sånt ändras med tiden förhoppningsvis :tummenupp

Just nu lutar det åt allväder, men ska vänta på fler svar och läsa mer på det världsomspännande nätet...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...