Caferacer på Yamaha XS 650

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Jag tänkte jag skulle starta en byggtråd om mitt caferacerproject.

Utgångsmaterialet är alla sporthojåkeres våta dröm, en Yamaha XS 650 SE US Custom från 1980. Den har stått ett bra tag nere i Falkenberg så den salta atmosfären har satt sina tydliga spår på krom och aluminium. Dock fungerar motorn, den låter bra och känns så pigg som de 50 orginalhästarna tillåter.

Målet med bygget är att bygga en klassisk cafe eller classic racer, så som de såg ut på 70 och 80-talet. Det kan dock bli några moderna detaljer, såsom elektronisk tändning och elektroniska instrument. Jag kommer försöka hålla det hela på en ganska låg ekonomisk nivå, så därför kan det dra ut på tiden innan den blir klar. Mycket av inköpen blir begagnat, på ebay och blocket finns det mycket godis.

Att jag bygger på en XS650 beror på att jag gillar både utseendet och gången på motorn. Det är lite av samma känsla som en klassisk engelsman, men den har mm-gängor och är någorlunda oljetät.

Tunga gjutna hjul, 16” bak och 19”, king & queen dyna, högt styre och maffig pakethållare är saker som kommer att skrotas. Ramen kommer rensas och lättas på allt onödigt, bakramen kapas, svingen förstärkas och utrustas med bronsbussningar osv.

Än så länge är följande inköpt:

* 2 st akrontfälgar i aluminium med höga skuldror 18” VM3 (2.15 breda). Funderar att sätta BT45 90/90-18 och 120/80-18 på dem.
* Baknav från en äldre XS650, inkl bromstrumma, passande sving och allt som behövs för konvertering från skiva till trumma
* Framnav (Trumma och dubbelverkande bromssköld) från en XS1 från 1970.
* Koni Dial-a-ride stördämpare bak som är 1” längre och lite hårdare fjädrar.
* Koniska Lager till framgaffeln
* Elektronisk tändning
* Aluminiumtank från en gammal Triumph produktionsracer. Stor, kantig, bucklig och grön är den. 5 gallon vilket blir en 22 liter ungefär tror jag. Ser trots all ganska bra ut på cykeln.
* Yoshimura bakåtflyttat till en okänd maskin
* Clip-on och laverdastyre, får se vilket det blir till slut

Jag har ännu inte funderat på avgas och sadel/kuts utan tar det längre fram i bygget.

Här är en länk till en cykel som inspirerar:

http://dotheton.com/index.php?topic=448.315
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Cool mera sånt, fräna hojar behöver inte va nya med extra köp-plast, alu är så mycket fränare, bara sätt igång....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det inlägget skall jag skriva ut och plocka fram vid nästa masturbationsseans.
XS650 motorn är bland det charmigaste som lämnat japan.
Att de användes i sidvagnsracing, vilket innebär att det finns hur mycket utprovade trimdelar som helst, hjälper rätt mycket också..
Men redan original är det en trevlig motor.
 

Stalgrisen

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Moto Guzzi Stornello 125 -72
Ojoj, det här låter verkligen som ett intressant projekt! Det ska följas noggrant :tummenupp

Kan du inte lägga upp bilder på delarna? Jag är särskilt sugen på att se hur tanken ser ut. Nån bild på hur den såg ut innan du börjar bygga skulle vara roligt också.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Kan du inte lägga upp bilder på delarna? Jag är särskilt sugen på att se hur tanken ser ut. Nån bild på hur den såg ut innan du börjar bygga skulle vara roligt också.

Bilder på cykeln i orginalskick kommer.
Här är bild på tanken, ingen skönhet direkt men gör sig ganska bra på cykeln.

tank.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
låter spännande!:tummenupp upp med bilder nu!:D
 

Stalgrisen

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Moto Guzzi Stornello 125 -72
Den där tanken ser ut att kunna bli riktigt najs! Jag skulle gilla lite Triton-stuk på motorcykeln, som du säger så får man ju känslan av en gammal engelsk motorcykel när man ser motorn.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Well, här är bilder på hur den såg ut när jag lastade av den. Den kommer inte se likadan ut när den är klar :tummenupp

dsc_5803.jpg



dsc_5804.jpg



dsc_5805.jpg



dsc_5806.jpg



dsc_5807.jpg



dsc_5808.jpg



dsc_5809.jpg



dsc_5812.jpg



dsc_5813.jpg



dsc_5814.jpg



dsc_5818.jpg



dsc_5820.jpg



dsc_5821.jpg
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Härligt med fler byggen :tummenupp
Ska bli kul att följa detta!

På tal om caferacer-tankar så har jag en till salu.
Har insett att jag aldrig kommer att få tid att bygga en hoj till :(
Det är en NOS ståltank, tillverkad av Braun & Bögel i Tyskland under -70-talet.
Har aldrig haft bensin i sig, aldrig varit lackerad, original prislapp sitter kvar!
Inga skador eller bucklor.
Inte en tillstymmelse till rost invändigt.
Kromat flip-up tanklock.
Gjord för CB750 -69-76 men passar även CB500 (och troligen en hel hög andra hojar).
Original CB750-bensinkran passar.
Längd: 67 cm
Bredd på bredaste stället: 36 cm

Några bilder:

cafetank2.jpg


cafetank3.jpg


cafetank.jpg


cafetank4.jpg


cafetank6.jpg


Mvh
Danne Melander
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
låter som ett toppen projekt. Började själv passa in lite nya delar på min SR500 idag. Vill också bygga på enXs650. Speciellt om det finns ekerhjul, orginalen väger ju flera ton.
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Härligt med fler byggen :tummenupp
Ska bli kul att följa detta!

På tal om caferacer-tankar så har jag en till salu.
Har insett att jag aldrig kommer att få tid att bygga en hoj till :(
Det är en NOS ståltank, tillverkad av Braun & Bögel i Tyskland under -70-talet.
Har aldrig haft bensin i sig, aldrig varit lackerad, original prislapp sitter kvar!

Mvh
Danne Melander

Jasså minsann, nu har det hänt grejjer.....
Kunde du inte klämt ur dig det tidigare?
PM:a mig priset tack !!!
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Då har jag äntligen börjat få lite fart på detta bygget.
Är i full förd med att leta efter ekrar till hjulen, det verkar stört omöjligt att hitta lösa 4mm rostfria ekrar i sverige så det lutar åt ett inköp från Buchanan spokes i USA. Dyrt och risk för extra kostnader i tullen. Är det någon som har tips på svenska alternativ tar jag tacksamt emot det.
Avgaseriet har lösts med ett 2-1 på vänster sida, som kommer avslutas med ett supertrapp. Sedan är fuggarna utbytta emot ett par VM36:eek:r.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Det löste sig med ekrarna. Buchanan fick äran att leverera. Får bara hoppas tullen inte är intresserad.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Detta kan bli riktigt fräckt!

Keep us posted!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ser fram emot att följa detta. XS650 motorn är ju som sagt grymt tjusig!
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Ser fram emot att följa detta. XS650 motorn är ju som sagt grymt tjusig!

Är precis tillbaka efter ett par timmars mekande.
Jag har varit i valet och kvalet på hur jag ska göra med startandet. Kick eller elstart. Problemet med kicken är att den kommer ta i de bakåtflyttade fotpinnarna och jag har ingen lust att börja krångla med uppfällbara pinnar o dylikt. Annars är det mer stilenligt och hardcore med kick.
Problemet med elstarten är att det är en av de svaga punkterna på dessa motorer. I princip alla bara låter som en stenkross och greppar inte in när man trycker på starten. Det beror på att ett drev dåligt dimensionerat och eftersom startmotorn drar så mycket ström och tändspolarna är riktigt klena orginal orkar inte systemet med att ge gnista vilket gör till slut gör att batteriet dras ur och startdrevet släpper vilket i sin tur orsakar ett dj-vla oljud och slitage på drevet. Till slut är drevet så dåligt att det inte finns en chans att starta med elstarten.
Jag har i alla fall bestämt mig för att satsa på enbart elstart. Jag bytte det slitna drevet idag till ett nytt, och eftersom jag har satt i ett elektronisk tändsystem som ger gnista ner till 6 V och högeffektspole räknar jag med att det kommer funka bra. Time will tell :)
Jag har också lite funderingar ang tanken. Den är djäkligt stor och jag vet inte om det stämmer in riktigt som jag tänkt mig. Ska försöka ta en bild imorgon, kanske någon sam kan ge smakråd.
Däck är beställda också. det blir Bridgestone BT45. 90/90-18 fram och 110/90-18 bak. Feta svålar :)
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tanken är jävligt snygg! Svårt att säga hur den ser ut på hojjen utan bild..
Har faktiskt bredare framdäck på båda mina hojjar ;)
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Då var det dags för en uppdatering och lite bilder.
Medan jag väntar på mina ekrar så passade jag på att rensa tanken från 4 lager gammal färg. Jag har varit tveksam till att använda tanken, dels är den på gränsen till för stor och dels är det lite dålig passform vid sadeln, den hamnar ovanpå ramen vilket gör att det blir lite högt i bakkant.
Dessutom var jag orolig för att det skulle vara en massa spackel på den, den jag köpte den av talade om att den var uppspacklad. Jag vill ha den polerad så all gammal spackel måste bort.
Nu visad det sig att det inte var så farligt med spackel. Jag tror att jag kommer använda den, räta ut bucklorna så gott det går och låta det vara lite racemässig look. Jag kan faktiskt tycka att det är snyggt när det syns att det är använt.
Jag tror också att det går att få till det med bakkanten av tanken. Om man låter stoppningen på sadel gå upp och täcka tunneln blir det nog bra,
Det känns faktist bra.
Avgaseriet sitter bara på lite proffesoriskt så jag kunde starta upp den för att se att fuggarna fungerar. Bra i gasen levererade nya munstycken, nålar och spridarrör och det verkar funka bra. Åtminstone startade den och gick på tomgång. Ljuddämparen ska högre upp, jag tänkte den skulle sluta någonstans där kutsen kommer att vara.
Jag testade även en elektrisk varvräknare från en triumph och tillsammans med tändningen från Pamcopete så visade den sig stämma perfekt. Så den plus en liten 48mm hastighetsmätare från kitaco kommer bli hela instrumenteringen.
 

Bifogat

  • DSC_3478.jpg
    DSC_3478.jpg
    155.9 KB · Visningar: 359
  • DSC_3476.jpg
    DSC_3476.jpg
    147.1 KB · Visningar: 342
  • DSC_3477.jpg
    DSC_3477.jpg
    225.8 KB · Visningar: 276
  • DSC_3480.jpg
    DSC_3480.jpg
    193.1 KB · Visningar: 318
  • DSC_3481.jpg
    DSC_3481.jpg
    129.6 KB · Visningar: 269
  • TA-MK.jpg
    TA-MK.jpg
    21.6 KB · Visningar: 278

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta verkar vara en tråd man skulle kunna ställa en fråga i.

Du kommer få en grym cafe på den basen men kan man även bygga det på denna ? (Kardan :huvet)
Closeup_s.jpg
Front_s.jpg
Sidan_s.jpg

Jag kan nog få loss den riktigt billigt, XJ 650.

Jag kommer följa denna tråd och andra cafetrådar för att övertyga mig om att det går och är värt det.:tungan
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top