Jag tänkte jag skulle starta en byggtråd om mitt caferacerproject.
Utgångsmaterialet är alla sporthojåkeres våta dröm, en Yamaha XS 650 SE US Custom från 1980. Den har stått ett bra tag nere i Falkenberg så den salta atmosfären har satt sina tydliga spår på krom och aluminium. Dock fungerar motorn, den låter bra och känns så pigg som de 50 orginalhästarna tillåter.
Målet med bygget är att bygga en klassisk cafe eller classic racer, så som de såg ut på 70 och 80-talet. Det kan dock bli några moderna detaljer, såsom elektronisk tändning och elektroniska instrument. Jag kommer försöka hålla det hela på en ganska låg ekonomisk nivå, så därför kan det dra ut på tiden innan den blir klar. Mycket av inköpen blir begagnat, på ebay och blocket finns det mycket godis.
Att jag bygger på en XS650 beror på att jag gillar både utseendet och gången på motorn. Det är lite av samma känsla som en klassisk engelsman, men den har mm-gängor och är någorlunda oljetät.
Tunga gjutna hjul, 16” bak och 19”, king & queen dyna, högt styre och maffig pakethållare är saker som kommer att skrotas. Ramen kommer rensas och lättas på allt onödigt, bakramen kapas, svingen förstärkas och utrustas med bronsbussningar osv.
Än så länge är följande inköpt:
* 2 st akrontfälgar i aluminium med höga skuldror 18” VM3 (2.15 breda). Funderar att sätta BT45 90/90-18 och 120/80-18 på dem.
* Baknav från en äldre XS650, inkl bromstrumma, passande sving och allt som behövs för konvertering från skiva till trumma
* Framnav (Trumma och dubbelverkande bromssköld) från en XS1 från 1970.
* Koni Dial-a-ride stördämpare bak som är 1” längre och lite hårdare fjädrar.
* Koniska Lager till framgaffeln
* Elektronisk tändning
* Aluminiumtank från en gammal Triumph produktionsracer. Stor, kantig, bucklig och grön är den. 5 gallon vilket blir en 22 liter ungefär tror jag. Ser trots all ganska bra ut på cykeln.
* Yoshimura bakåtflyttat till en okänd maskin
* Clip-on och laverdastyre, får se vilket det blir till slut
Jag har ännu inte funderat på avgas och sadel/kuts utan tar det längre fram i bygget.
Här är en länk till en cykel som inspirerar:
http://dotheton.com/index.php?topic=448.315
Utgångsmaterialet är alla sporthojåkeres våta dröm, en Yamaha XS 650 SE US Custom från 1980. Den har stått ett bra tag nere i Falkenberg så den salta atmosfären har satt sina tydliga spår på krom och aluminium. Dock fungerar motorn, den låter bra och känns så pigg som de 50 orginalhästarna tillåter.
Målet med bygget är att bygga en klassisk cafe eller classic racer, så som de såg ut på 70 och 80-talet. Det kan dock bli några moderna detaljer, såsom elektronisk tändning och elektroniska instrument. Jag kommer försöka hålla det hela på en ganska låg ekonomisk nivå, så därför kan det dra ut på tiden innan den blir klar. Mycket av inköpen blir begagnat, på ebay och blocket finns det mycket godis.
Att jag bygger på en XS650 beror på att jag gillar både utseendet och gången på motorn. Det är lite av samma känsla som en klassisk engelsman, men den har mm-gängor och är någorlunda oljetät.
Tunga gjutna hjul, 16” bak och 19”, king & queen dyna, högt styre och maffig pakethållare är saker som kommer att skrotas. Ramen kommer rensas och lättas på allt onödigt, bakramen kapas, svingen förstärkas och utrustas med bronsbussningar osv.
Än så länge är följande inköpt:
* 2 st akrontfälgar i aluminium med höga skuldror 18” VM3 (2.15 breda). Funderar att sätta BT45 90/90-18 och 120/80-18 på dem.
* Baknav från en äldre XS650, inkl bromstrumma, passande sving och allt som behövs för konvertering från skiva till trumma
* Framnav (Trumma och dubbelverkande bromssköld) från en XS1 från 1970.
* Koni Dial-a-ride stördämpare bak som är 1” längre och lite hårdare fjädrar.
* Koniska Lager till framgaffeln
* Elektronisk tändning
* Aluminiumtank från en gammal Triumph produktionsracer. Stor, kantig, bucklig och grön är den. 5 gallon vilket blir en 22 liter ungefär tror jag. Ser trots all ganska bra ut på cykeln.
* Yoshimura bakåtflyttat till en okänd maskin
* Clip-on och laverdastyre, får se vilket det blir till slut
Jag har ännu inte funderat på avgas och sadel/kuts utan tar det längre fram i bygget.
Här är en länk till en cykel som inspirerar:
http://dotheton.com/index.php?topic=448.315