Caferacer SRX-6

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tänkte visa mitt projekt. Det har pågått ganska länge och varit stillastående ett bra tag. Nu när MT-03:an används för daglig körning tänkte jag komma igång igen. Det som ska fixas är tanken, den ska utöver bensin oxå hålla el samt batteri och kanske några luftkanaler till de dubbla RS 33:eek:rna. Inköpt är oxå ett par dubbla lysen samt diodbaklyse.

Tanken ska tas fram i frigolit för att sedan göras i plåt (det är tanken...:). Kanske ändras till att det blir en dummy med ett skal på.

Detta kommer att ta tid så om det inte kommer några nya bilder så har inget eller lite hänt...
srx8004tw.jpg
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har sett den förr o tyckte den va cool..den komma bli nice mannen :yoparty
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ser kul ut, Tooby!
Grämer mig fortfarande över att jag inte köpte 4-backstrumman av dig :(
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Jäkligt nice! var hittade du bakdelen? eller byggt den själv? Snygg iallfall. '

PS. Är du också finsnickare? För det e väl sågspån över hela hojen eller?
 

Green

Dirty South
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
SixDirtySix
bo$ken skrev:
2242053 Jäkligt nice! var hittade du bakdelen? eller byggt den själv? Snygg iallfall. '

PS. Är du också finsnickare? För det e väl sågspån över hela hojen eller?

ser ut som frigolit
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
bo$ken skrev:
2242053 Jäkligt nice! var hittade du bakdelen? eller byggt den själv? Snygg iallfall. '

PS. Är du också finsnickare? För det e väl sågspån över hela hojen eller?
Frigolit...
Jag gillar oxå projektet och blir lika avundsjuk varje gång jag ser nån ro iland med såna här saker. Är för lat och bor i lgh, de är dåliga men likväl mina enda ursäkter :)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Kul att ni tycker om den gamla SRX:en!
Frigolit är det :D. Det värsta är när man ska försöka göra rent efter...
Bakdelen är hemma gjord med frigolit som grund, sedan ligger det ett lager glasfiber på utsidan och ett på insidan. Fibrerna är lagda med epoxy så frigoliten finns kvar som distansmaterial (lätt och starkt).
 
Last edited:

Green

Dirty South
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
SixDirtySix
Tooby skrev:
2242258 Kul att ni tycker om den gamla SRX:en!
Frigolit är det :D. Det värsta är när man ska försöka göra rent efter...
Bakdelen är hemma gjord med frigolit som grund, sedan ligger det ett lager glasfiber på utsidan och ett på insidan. Fibrerna är lagda med epoxy så frigoliten finns kvar som distansmaterial (lätt och starkt).

hur gör man sen när det e dax för galsfiber på tanken?
gör man det i 2 delar först så man får ut frigoliten? eller?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Zxr_Green skrev:
2242615 hur gör man sen när det e dax för galsfiber på tanken?
gör man det i 2 delar först så man får ut frigoliten? eller?
Det beror på... Jag gör en "ful" metod - Jag "klistrar" fast glasfiber direkt på frigoliten med hjälp av epoxy. Sedan slipar jag frigoliten på insidan men låter lite vara kvar för att få stadga. Lägger sedan ett lager glasfiber på insidan. Resultatet blir då ett skal som man har en kantig plåttank under.
Bild på tank dummy, se nedan.
 

Bifogat

  • tank_plåt.jpg
    tank_plåt.jpg
    57.6 KB · Visningar: 241

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tjaba!
Nu har tanken börjat ta form, tyvärr är det bara ena sidan så nu måste jag göra den andra. Jag har sågat upp tanken i 25 bitar :3freak. Nu är det bara att såga ock klistra för att få till tankformen...

Nya tanken...
bild01715or.jpg


Sågad i bitar :gnissla och ett par nya bitar på vänster sida...
bild062117kx.jpg
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Lyfter den här lite.

Flickvännen har en SRX 600 stående som hon inte är särskilt intresserad av at göra något med - men jag har lite funderingar.

Vad behöver göras för att sätta 17" ekerfäljar på SRXen?
Har du några tips om saker man kan göra för att få den lite mer lättstartad? Det är ett riktigt helvete idag.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
xyx skrev:
2601905 Lyfter den här lite.

Flickvännen har en SRX 600 stående som hon inte är särskilt intresserad av at göra något med - men jag har lite funderingar.

Vad behöver göras för att sätta 17" ekerfäljar på SRXen?
Har du några tips om saker man kan göra för att få den lite mer lättstartad? Det är ett riktigt helvete idag.

Det är en massa jobb...men kul.
Är själv inte färdig med förändringen (familj, hus och arbete).
1. Mät dina befintliga hjul (lager, distanser) och försök hitta fälgar som stämmer så bra som möjligt. Min bakfälg är ekrad så att navet sitter lite förskjutet i förhållande till fälg, detta för att kedjan ska gå fritt samt att den ska kunna hamna i linje med framdrev. Det blir mycket fixande med distanser mot hjulaxel och troligtvis bromsok. Skivor behöver antagligen köpas in att då blir det nog ny ok oxå -> Detta ger nog att du måste byta bromscylindrar...:huvet oxå. Har man tiden och pengar så är det bara att börja...

För att göra detta enklare är antagligen att försöka köpa rubbet från en befintlig mc (någon gatracer, CBR, R1 eller...) eller om det finns någon som säja ett komplett kit (DYRARE).

Angående svårstartad:
- rensa förgasare, byt luftfilter, nya tändstift, rensa bensinfilter i tank, byta tändkablar och kanske tändspole.
- Kolla komp, byta munstycken i förgasare
De brukar inte vara svårstartade

Om du har specifika frågor kring hur jag löst det med 17" så kan jag ta lite bilder.

Hoppas du finner information nyttig.
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Jäkla häfftig! Nu hoppas vi på massor av updates och bilder :D
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tooby skrev:
2602092 Det är en massa jobb...men kul.
Är själv inte färdig med förändringen (familj, hus och arbete).
1. Mät dina befintliga hjul (lager, distanser) och försök hitta fälgar som stämmer så bra som möjligt. Min bakfälg är ekrad så att navet sitter lite förskjutet i förhållande till fälg, detta för att kedjan ska gå fritt samt att den ska kunna hamna i linje med framdrev. Det blir mycket fixande med distanser mot hjulaxel och troligtvis bromsok. Skivor behöver antagligen köpas in att då blir det nog ny ok oxå -> Detta ger nog att du måste byta bromscylindrar...:huvet oxå. Har man tiden och pengar så är det bara att börja...

För att göra detta enklare är antagligen att försöka köpa rubbet från en befintlig mc (någon gatracer, CBR, R1 eller...) eller om det finns någon som säja ett komplett kit (DYRARE).

Angående svårstartad:
- rensa förgasare, byt luftfilter, nya tändstift, rensa bensinfilter i tank, byta tändkablar och kanske tändspole.
- Kolla komp, byta munstycken i förgasare
De brukar inte vara svårstartade

Om du har specifika frågor kring hur jag löst det med 17" så kan jag ta lite bilder.

Hoppas du finner information nyttig.

Tack!

Tror nog jag låter hjulen vara och inriktar mig på att få den att funka som den ska först, sen snygga till lite detaljer.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tooby skrev:
2602092 Det är en massa jobb...men kul.
Är själv inte färdig med förändringen (familj, hus och arbete).
1. Mät dina befintliga hjul (lager, distanser) och försök hitta fälgar som stämmer så bra som möjligt. Min bakfälg är ekrad så att navet sitter lite förskjutet i förhållande till fälg, detta för att kedjan ska gå fritt samt att den ska kunna hamna i linje med framdrev. Det blir mycket fixande med distanser mot hjulaxel och troligtvis bromsok. Skivor behöver antagligen köpas in att då blir det nog ny ok oxå -> Detta ger nog att du måste byta bromscylindrar...:huvet oxå. Har man tiden och pengar så är det bara att börja...

För att göra detta enklare är antagligen att försöka köpa rubbet från en befintlig mc (någon gatracer, CBR, R1 eller...) eller om det finns någon som säja ett komplett kit (DYRARE).

Angående svårstartad:
- rensa förgasare, byt luftfilter, nya tändstift, rensa bensinfilter i tank, byta tändkablar och kanske tändspole.
- Kolla komp, byta munstycken i förgasare
De brukar inte vara svårstartade

Om du har specifika frågor kring hur jag löst det med 17" så kan jag ta lite bilder.

Hoppas du finner information nyttig.


händer de nåt i garaget?
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! Det där blir riktigt läckert!! Det är så att man blir sugen på att köpa nåt och börja bygga på men då lär det väl bli protester från den bättre hälften...............Per :squid
 

Fist Woman

Guest
1. Jag vill inte på något sätt dissa dig som hojbyggare, men varför förstör du en klassiker som SRX-6?
Ramen är ju ändå helt kass så ställ undan hela chassiet och bygg nytt från grunden.

2. Bygg en egen ensits istället, en hoj på 160 kg är ändå värdelös att skjutsa på.

Annars så tycker jag att det är ascoolt med en liten encylindrig sporthoj! Grymt kul att köra iaf. Synd att inte fler inser det.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top