Cagiva Freccia - Sida med originaldelar ?

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Tjena!

Skulle behöva ha hjälp av er med att hitta några sidor där man kan köpa delar till Cagiva Freccia. Måste inte vara på engelska, men helst!
Skulle uppskatta om ni visste några ni kan dela med er av. :)

// Jonathan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hojen är ju väldigt gammal och den första som riktigt satck ut när den kom 89, den hade kopierat Ducati Paso i designen (inte snygg imo) nåt Cagiva sen använde sig av, alltså de kopierade andra Ducatimodeller i Mitoformatet, de ägde ju Ducati så det var kanske inte så konstigt.

Hur stor skillnad är det på din motor och de modernare Mitomodellerna?

Vill minnas att Freccia C12an (det fans även C9 och C10 som jag sett) var den rappaste av dem alla 89 i accet och fick precis bara stryk av Aprillia AF1 Replica i toppfart.

Honda NSR 125 var ny för året den också och absolut fulast om man ser på den idag, de 3 ekrade hjulen och totala inklädnad av motor och ram ala deras fula CBR modeller, det lättade dock efter några år, men den var fan asful, fulare än din hoj.

Jag tror inte det är lyckat att lägga omkull den där hojen du har för kåpor lär nog inte finnas längre, men motormässigt så tror jag starkt att den är väldigt lik Miton som kom efter, det vore intressant att se om de gjorde nåt annat än att ändra kostymen på hojen efter att Freccia(pilen) som namn slopades.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
http://www.geiwiz.de/
De hade en del motordelar, smått och gott till din hoj, verkar i alla fall som miton hade samma motor de första åren för ja gick in till cylindrar till din hoj och hitta en 165cc "mito" cylinder.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Hojen är ju väldigt gammal och den första som riktigt satck ut när den kom 89, den hade kopierat Ducati Paso i designen (inte snygg imo) nåt Cagiva sen använde sig av, alltså de kopierade andra Ducatimodeller i Mitoformatet, de ägde ju Ducati så det var kanske inte så konstigt.

Hur stor skillnad är det på din motor och de modernare Mitomodellerna?

Vill minnas att Freccia C12an (det fans även C9 och C10 som jag sett) var den rappaste av dem alla 89 i accet och fick precis bara stryk av Aprillia AF1 Replica i toppfart.

Honda NSR 125 var ny för året den också och absolut fulast om man ser på den idag, de 3 ekrade hjulen och totala inklädnad av motor och ram ala deras fula CBR modeller, det lättade dock efter några år, men den var fan asful, fulare än din hoj.

Jag tror inte det är lyckat att lägga omkull den där hojen du har för kåpor lär nog inte finnas längre, men motormässigt så tror jag starkt att den är väldigt lik Miton som kom efter, det vore intressant att se om de gjorde nåt annat än att ändra kostymen på hojen efter att Freccia(pilen) som namn slopades.

Planerar inte på att ramla, så nya kåpor är inget jag behöver :tummenupp hehe.
Jag skulle också tro att motorn är väldigt lik Mitons motorer som kom åren efter. Förra ägaren har nämligen bytt till en Mito-cylinder då han inte fann en Freccia-cylinder men har en Freccia-kolv.

Läste i min pärm jag fick med hojen och i september 2004 bytte dom cylinder och kolv. Och den har bara gått ca 690 mil sen dess, är inte det väldigt lite för 6 år ? Ingen fara att köra ytterligare 1000 mil med samma kolv ? Kör dessutom på ytterligare 1% olja i tanken.
Kör oftast på rätt låga varv under 6000rpm, då det räcker för mig där jag bor. Varvar ur motorn endast ibland.

Tackar för infon iaf! :)


http://www.geiwiz.de/
De hade en del motordelar, smått och gott till din hoj, verkar i alla fall som miton hade samma motor de första åren för ja gick in till cylindrar till din hoj och hitta en 165cc "mito" cylinder.

Tackar för det!
Ska kolla runt lite. :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja nog kan du köra ett bra tag till iaf, och det kan ju räcka med att byta kolvringarna bara efter kanske 500 mil till om du kör så lungt.

Du märker nog om den börjar bli lite matt i motorn.

Visst är 690 mil på 6 år lite men det är ju så att hojar lätt blir stående också, så verkar det inte som om den gått längre så är det nog bara så att det typiska har hänt, att den körts mycket när den var ny för att sen bli ståendes allt mer, tycks inte vara så ovanligt med 125or.

De är lite bra att ha hojar på nåt sätt, så folk behåller dem då det inte är några jättepengar i äldre sånna.

Polarn köpte en 90ians TS 125R och den har bara gått 1500 mil, iofs var den utagen 94 men det är ju inte långt på över 15 år.
Tyvärr hade den stått så mycket att den börjat rosta i vevlagren, så när han satte fart på dem slets de ner fort och nu måste motorn delas för byte, så det är ju inte alltid bra att grejorna står heller.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Tja nog kan du köra ett bra tag till iaf, och det kan ju räcka med att byta kolvringarna bara efter kanske 500 mil till om du kör så lungt.

Du märker nog om den börjar bli lite matt i motorn.

Visst är 690 mil på 6 år lite men det är ju så att hojar lätt blir stående också, så verkar det inte som om den gått längre så är det nog bara så att det typiska har hänt, att den körts mycket när den var ny för att sen bli ståendes allt mer, tycks inte vara så ovanligt med 125or.

De är lite bra att ha hojar på nåt sätt, så folk behåller dem då det inte är några jättepengar i äldre sånna.

Polarn köpte en 90ians TS 125R och den har bara gått 1500 mil, iofs var den utagen 94 men det är ju inte långt på över 15 år.
Tyvärr hade den stått så mycket att den börjat rosta i vevlagren, så när han satte fart på dem slets de ner fort och nu måste motorn delas för byte, så det är ju inte alltid bra att grejorna står heller.

Okej, tackar för infon!
Har en fråga till, tänkte byte upp mig till A-begränsad nästa år och undrar då om man får köra en ostrypt 125a lagligt om den inte överskrider 25kw ? I och med att den är registrerad som lätt motorcykel så kanske man inte får köra den som tung.. :gnissla
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jonthengberg skrev:
Okej, tackar för infon!
Har en fråga till, tänkte byte upp mig till A-begränsad nästa år och undrar då om man får köra en ostrypt 125a lagligt om den inte överskrider 25kw ? I och med att den är registrerad som lätt motorcykel så kanske man inte får köra den som tung.. :gnissla

Förutsatt att kraft/viktförhållandet inte överstiger 0,16kw/kilo
Har jag för mig ska det inte vara något problem:tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Då måste han ha den strypt ändå alltså?
För vikt-effekten lär ju klart vara över 0.2 på den, eller hur räknar de?

Jag kan ju tro att den väger kanske 130 kilo och har 32 hästar så det går ju inte igenom, men då är det på pappret förstås.

Det är bra fjantigt att man inte ska få köra en ostrypt 125a på mellankort ens.

Får han väga ner den med blytyngder när de väger den kanske?:)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Då måste han ha den strypt ändå alltså?
För vikt-effekten lär ju klart vara över 0.2 på den, eller hur räknar de?

Jag kan ju tro att den väger kanske 130 kilo och har 32 hästar så det går ju inte igenom, men då är det på pappret förstås.

Det är bra fjantigt att man inte ska få köra en ostrypt 125a på mellankort ens.

Får han väga ner den med blytyngder när de väger den kanske?:)

Jag tror att den klarar sig ändå i viktförhållandet för jag tror nog att föraren ska räknas in, alltså tjänstevikt. (hojen, vätskor, en snittvikt på en förare)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Jag tror att den klarar sig ändå i viktförhållandet för jag tror nog att föraren ska räknas in, alltså tjänstevikt. (hojen, vätskor, en snittvikt på en förare)

Förarens vikt räknas INTE med i tjänstevikten på en motorcykel.

Vikten på min hoj ska ligga runt 135 kilo.
Har ett diagram över vikt- och motoreffekt i MC-boken och enligt diagrammet så blir det 0,16kw/kg och 22kw.
22 kw = 29.9 hk. Och jag fick med bänkningspapper från förra ägaren där maxeffekten ostrypt var 25,9 hk på hjulet.
Alltså får jag köra ostrypt 125a på A-begränsad. :)

Men om man först stryper av hojen då man får köra på det. Hur dom nu än gör så att man få det på papper, sen är det väl bara börja trimma ? ;)
För dom kan väl inte kolla på besiktningen om den överskrider 22kw ? :va
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
De räknar väl inte bakhjulseffekt utan vevaxeleffekt angiven ch jag har för mig att de anger 32hk på en sån där?

Det står iofs i papperna, är det 22kw där så lär det gälla.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
De räknar väl inte bakhjulseffekt utan vevaxeleffekt angiven ch jag har för mig att de anger 32hk på en sån där?

Det står iofs i papperna, är det 22kw där så lär det gälla.

Det kan vara på veven, inte säker. Tror inte det är över 30hk ens. Har bilder från bänkningen, en ostrypt och en strypt.
 

Bifogat

  • DSC04241.jpg
    DSC04241.jpg
    217 KB · Visningar: 42
  • DSC04242.jpg
    DSC04242.jpg
    221.8 KB · Visningar: 47
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top