Cagiva Freccia varvar problem

lixon

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Cagica Freccia
Har en kompis som har en Cagiva Freccia C12R -90 som ej varvar på som den ska.
Eftersom att han har tummen mitt i handen så frågade han mig om hjälp.

Den startar lätt och så men vill icke fortsätta varva efter ca 6500 varv den hackar då :confused: de är ju då den ska börja varva på ju :va

Så toppfarten blir bara ca 100- 110 :huvet

Jag tror det kan vara problem med flödet till förgasaren eller att soppan i flottörkopen tar slut ir räcker ej till.

Den är ostrypt och har rullat 2260mil.

Någon annan som haft samma problem eller vet vad det kan vara.

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Byt tändstift :tummenupp

Min hoj vägrade varva över 8k rpm och jag kunde inte förstå vad det va.
Den hade ju gått så fint innan tyckte jag så jag testade att byta tändstift och då gick den som den skulle igen.

Så testa o byt stift innan du ger dig på förgasaren

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Det behöver inte vara det felet varje gång en hoj inte funkar. :7peta
Eftersom jag själv haft problem med att hojen inte varvade då jag hade igensatt luftfilter och jag vill vara hjälpsam här till skillnad från dig så delar jag med mig av mina erfarenheter så kanske han kan få fix på problemet. Han har inte beskrivit så många symptom men filtret var det första jag kom att tänka på, värt att prova.

lixon

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Cagica Freccia
philsson skrev:
den kan få otillräckligt med luft.. prova ta bort luftfiltret.

Kan ju testa det.

Men killen som hade den innan hade satt ditt ett modiferat lock på luftburken så den fick mer luft och den brölade bara mer.

Så jag satte dit det riktiga locket på blev ingen skillnad bara att den brölla mindre.

Fler tips? :yoparty

Solid snake

Guest
Avgasporten, soppatillförsel, stiftet, kolvringarna.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
varför skulle den varva mindre med kassa kolvringar?. :va Egen erfarenhet?.
Varför skulle den varva mer med kassa kolvringar? :va Egen erfarenhet?

Går säkert bra när allt komp pyser förbi ringarna, en kille här på forumet hade så kassa kolvringar i sin tzr att den bara toppade 90.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
philsson skrev:
varför skulle den varva mindre med kassa kolvringar?. :va Egen erfarenhet?.

Har du inget komp kommer du då ingenstans, Och några höga varv kan du glömma.

lixon

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Cagica Freccia
Solid snake skrev:
Avgasporten, soppatillförsel, stiftet, kolvringarna.

Motorn är renoverad vid 1800mil och då byttes massa lager och cyllen renoverades och fick då ny kolv. så den kompar bra :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Varför skulle den varva mer med kassa kolvringar? :va Egen erfarenhet?

Går säkert bra när allt komp pyser förbi ringarna, en kille här på forumet hade så kassa kolvringar i sin tzr att den bara toppade 90.
kompressionen är vesäntlig för att få ett bra effektutag däremot så är de inte lika vesäntligt för att nå ett högt varvtal. Varv kan du nå utan någon vidare kompression utan att få ut någon vidare effekt. Fråga bara alla vars hojar har värmenypt. Bara de lyckas starta dem så går de varva rätt bra. Dock slocknar de rätt lätt och har ingen tomgång.. gissa varför.. :rolleyes: Men varva går de allt och JA.. jag snackar även från egen erfarenhet..

Solid snake

Guest
philsson skrev:
kompressionen är vesäntlig för att få ett bra effektutag däremot så är de inte lika vesäntligt för att nå ett högt varvtal. Varv kan du nå utan någon vidare kompression utan att få ut någon vidare effekt. Fråga bara alla vars hojar har värmenypt. Bara de lyckas starta dem så går de varva rätt bra. Dock slocknar de rätt lätt och har ingen tomgång.. gissa varför.. :rolleyes: Men varva går de allt och JA.. jag snackar även från egen erfarenhet..
Har du ingen effekt så kommer du inte upp i någon fart därav så saknar du kompression och varvet existerar inte.

Tji fick du.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Har du ingen effekt så kommer du inte upp i någon fart därav så saknar du kompression och varvet existerar inte.

Tji fick du.
Det är din teori. Visserligen så skulle en motor utan kolvringar antagligen inte starta men du kan ju komma och motbevisa mig när du vill. Synd att din teori och praktiken inte stämmer överäns. Med kassa ringar finns kanske inte så mycket kompression men den finns ändå där så möjligheten till varv finns trots allt sen hur stort effektutaget är är ju en annan sak.. Men eftersom du alltid måste ha rätt för att må bra så kan jag väl ta tillbaks det jag sagt och neka till att min och andras skurna hojar fortfarande går att varva, I mean du kan ju inte ha fel så vi kan ju bortse från praktiken

Solid snake

Guest
Slitna ringar är inte direkt samma som nypta ringar, men eftersom du är så duktig så har ju du rätt.

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
så som ja ser det får hojen fel luft/bensinblandning . kolla också så att förgasaren sitter ordentligt på insuget. så den inte sitter där å tjuv nyper luft.

lixon

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Cagica Freccia
Den är fixad nu går hur bra som helst :banana :tuttar

Det var alldeles för litet huvudmunstycke :huvet

Tog herr borrmaskin och borra upp det :hihi och ändrade nålen.

Jäklar vilken skillnad det blev på hojen, varvar ca 10 000 - 11 000 nu utan problem :yoparty axxar bra nu med :yoparty

Kompisen hade ett stort flin när han testade den :hihi :rofl

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
lixon skrev:
Den är fixad nu går hur bra som helst :banana :tuttar

Det var alldeles för litet huvudmunstycke :huvet

Tog herr borrmaskin och borra upp det :hihi och ändrade nålen.

Jäklar vilken skillnad det blev på hojen, varvar ca 10 000 - 11 000 nu utan problem :yoparty axxar bra nu med :yoparty

Kompisen hade ett stort flin när han testade den :hihi :rofl
hur nogrant borrat är det?. :rolleyes: hemmamek eller?. .fråga solid om dåliga munstycken och hur de hojarna går som har dem. :hihi

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!