Carnet de Passage = sanslösa pengar, dealbreaker för långresor?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har relativt seriösa planer på att göra en längre resa, troligen Indien - Sverige, på egen motorcykel. Finansieringen av resan är under kontroll, räknar totalt med ca 100 000 SEK. Dock kräver både Indien, Pakistan och Iran ett s.k. Carnet de Passage, vilket i princip är n garanti för att man inte kommer att sälja sitt fordonet i landet. En carnet innebär att man lägger en procentsats av fordonets värde som deposition under tiden som resan pågår, men man får tillbaka depositionen i sin helhet när man är åter i utfärdandelandet, tillsammans med sitt fordon.

Procentsatsen varierar dock kraftigt beroende på land och det är här problemet uppstår. För Indien uppgår den nämligen till 500%, och även ett relativt lågt värderat fordon får därmed en mycket hög insats. I mitt fall skulle det innebär mellan 125 000 - 150 000. Inte nog med att detta är en stor summa pengar som ska läggas till den övriga resebudgeten, men det finns också en risk att man förlorar dessa pengar om man blir av fordonet, t.ex. genom stöld, och inte har en fullgod förklaring för detta (strul med korrupta/ointresserade poliser t.ex.).

Jag vet att det finns några här på forumet som gjort långa resor, men jag har bara sett detta med carnet nämnas som hastigast.
Hur gjorde ni?
Är det jag som är onödigt orolig, eller är det helt enkelt en risk man får ta?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här en kostnadskalkylator från den kanadensiska motsvarigheten till Motormännen, om man är nyfiken på kostnaden för ett Carnet de Passage för en resa man vill göra. Svenska motormännen har naturligtvis andra avgifter för själva utfärdandet, men procenttariffen bör vara densamma.

http://www.caa.ca/travel-documents/carnet/cost-calculator/



Lägger med länk till Motormännens sida om Carnet de Passage et Douane också, för den som är intresserad.
http://www.motormannen.se/resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/index.html
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett annat tips kan ju vara att kolla med svenska ambassaden i New Dehli ifall de vet om några problem med sådana fall sedan tidigare. Får svenska privatpersoner problem med indiska polisen eller andra myndigheter bör de koppla in ambassaden så snabbt som möjligt så de borde veta.

Som du säger, spontant skulle jag vara orolig för att försöka få tillbaka de där pengarna när jag väl är ute ur Indien. Mycket av det som händer i Indien ska ju ske mellan fyra ögon, inte över distans, och med en rejäl bunt pengar i näven om man vill att saker ska hända.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett annat tips kan ju vara att kolla med svenska ambassaden i New Dehli ifall de vet om några problem med sådana fall sedan tidigare. Får svenska privatpersoner problem med indiska polisen eller andra myndigheter bör de koppla in ambassaden så snabbt som möjligt så de borde veta.

Som du säger, spontant skulle jag vara orolig för att försöka få tillbaka de där pengarna när jag väl är ute ur Indien. Mycket av det som händer i Indien ska ju ske mellan fyra ögon, inte över distans, och med en rejäl bunt pengar i näven om man vill att saker ska hända.

Ah, jag var kanske lite otydlig. Man betalar alltså inte pengar till någon indisk myndighet, utan till svenska Motormännen, som håller dem som deposition tills du återkommer med korrekt ifylld Carnet. Dock måste man ha en utresestämpel för varje inresestämpel, och om man blir av med fordonet i landet, utan att kunna giltig förklaring kommer indiska tullen kräva de pengarna av Motormännen om jag lämnar Indien utan fordonet. Dvs, risken är alltså att bli av med fordonet, inte att få tillbaka pengarna från någon korrupt myndighet.

Bra tips med ambassaden dock!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ah, jag var kanske lite otydlig. Man betalar alltså inte pengar till någon indisk myndighet, utan till svenska Motormännen, som håller dem som deposition tills du återkommer med korrekt ifylld Carnet. Dock måste man ha en utresestämpel för varje inresestämpel, och om man blir av med fordonet i landet, utan att kunna giltig förklaring kommer indiska tullen kräva de pengarna av Motormännen om jag lämnar Indien utan fordonet. Dvs, risken är alltså att bli av med fordonet, inte att få tillbaka pengarna från någon korrupt myndighet.

Bra tips med ambassaden dock!

Phew, jag trodde du skulle betala 500% av hojens värde i förskott till en indisk myndighet och sedan försöka få tillbaka de pengarna när du är i Sverige igen. När jag läste det hörde jag titelmusiken till Mission Impossible i huvudet :)

Då skulle jag kolla med Motormännen och Ambassaden i Indien, de bör känna till om det har varit några problem sedan tidigare med specifika länder.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Intressant tråd och gäller även min sambo och mig i sommar då vi tänkt att bl.a. köra hoj till Iran + Irak.

http://www.motormannen.se/resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/

Vi körde till Mongoliet i somras och Mongoliet är ett av dom länder där Motormännen rekommenderar att man har en Carnet de Passages även om det inte är nödvändigt egentligen. Och det med motiveringen att den "underlättar inresan". Vi hade ingen. Och jag kan garantera att inresan INTE hade underlättats om vi haft en. Och det för att dom faktiskt knappt pratar engelska och en Carnet de Passages hade nog enbart inneburit att man behövt få ytterligare stämplar på fler resehandlingar. Och det är stämplarna som tar tid då det inte verkar finnas något givet system dom går efter utan man blir skickad till en massa tjänstemän som allihop ska titta på pass, registreringsbevis för hojen, tillfälliga importpapper av fordonet, papper om att man har kört hojen igenom galna-kosjukan-bassäng och en massa annat och sen ska det stämplas och stämplas och stämplas. Och, åter igen, en Carnet de Passages hade INTE hjälpt vid inresa till Mongoliet. Jag får ofta känslan av att det man får reda på här i Sverige av Motormännen och andra myndigheter inte alltid stämmer nödvändigtvis. Att det finns andra alternativ när man väl står där vid gränsövergången. Jag tänker definitivt inte rekommendera någon att inte följa dom rekommendationer som finns från offentligt svenskt håll. Men jag har fått intrycket lite att det faktiskt går att fixa det mesta vid gränserna vad det gäller visum och annat om man nu inte har med sig dom papper som krävs. Det är det intryck jag fått efter att ha pratat med folk som flängt runt och behövt ändra resplaner och tagit sig in i konstiga länder utan att ha vare sig visum, Carnet eller annat med sig från sitt ursprungsland...... Då har dessa personer över lag inte varit från Sverige men det skulle förvåna mig om reglerna i verkligheten vid gränserna verkligen skiljer sig så mycket åt om man är från Sverige eller från t.ex. Tyskland.... Men, åter igen, jag tänker inte rekommendera någon att åka iväg utan att ha fixat rätt papper innan avresa. Mest en reflektion över att det inte alltid behöver vara så som man får veta när man frågar på plats här i Sverige......

Vi ska kliva förbi Motormännen inom dom närmaste veckorna. Lär få mer besked då om vad som gäller just Iran och Irak och vad det krävs för deposition.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Man betalar och ser glad ut. Så länge du har med dig hojen ut ur landet där det krävdes så är allt lugnt. Hindrar iofs inte obskyra tullare att hitta på andra avgifter som man måste betala.

Alternativet är ju att betala importavgifter och skatter för fordonet då du anländer. Då, om inte förr, blir man osäker på om man får igen något man betalt på utvägen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Intressant tråd och gäller även min sambo och mig i sommar då vi tänkt att bl.a. köra hoj till Iran + Irak.

Sett på nyheterna senaste åren? Det är krig där... :)

Men jag är nyfiken, varför väljer ni att åka dit nu när ni är väl medvetna om att det är en av de farligaste regionerna i världen just nu? Landskapet går ju att uppleva i andra länder alternativt vänta några år tills det lugnat ned sig lite där? Och att köra i den där regionen under sommaren, brukar det inte vara typ 40 grader för jämnan den årstiden?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant tråd och gäller även min sambo och mig i sommar då vi tänkt att bl.a. köra hoj till Iran + Irak.

http://www.motormannen.se/resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/

Jag tänker definitivt inte rekommendera någon att inte följa dom rekommendationer som finns från offentligt svenskt håll. Men jag har fått intrycket lite att det faktiskt går att fixa det mesta vid gränserna vad det gäller visum och annat om man nu inte har med sig dom papper som krävs. Det är det intryck jag fått efter att ha pratat med folk som flängt runt och behövt ändra resplaner och tagit sig in i konstiga länder utan att ha vare sig visum, Carnet eller annat med sig från sitt ursprungsland...... Då har dessa personer över lag inte varit från Sverige men det skulle förvåna mig om reglerna i verkligheten vid gränserna verkligen skiljer sig så mycket åt om man är från Sverige eller från t.ex. Tyskland.... Men, åter igen, jag tänker inte rekommendera någon att åka iväg utan att ha fixat rätt papper innan avresa. Mest en reflektion över att det inte alltid behöver vara så som man får veta när man frågar på plats här i Sverige......

Allt går ju om man är tillräckligt envis och målmedveten. Läste en bok för nåt år sen om en kille som reste mellan genom Iran och Afghanistan, och vidare in i Pakistan och Kina, detta då krig pågick både mellan Iran/Irak och i Afghanistan. Han kom i kontakt med afghanska mujahedins, och reste med dem tvärs över landet, och tog sig in illegalt i Pakistan. På något sätt tog han sig även in i Kina trots att gränsen mot Pakistan var helt stängd förutom för vissa speciellt berättigade personer. Han verkade dock ha en överjävlig förmåga att komma i kontakt med rätt folk, och en otrolig målmedvetenhet.

Poängen är väl att det KAN funka, men har man inte dessa egenskaper, så känns det som om man ger sig själv mer problem än nödvändigt. Gränsen mellan t.ex. Indien och Pakistan verkar HELT omöjlig att ta sig över med eget fordon, utan Carnet de Passage.

Verkar som ni ska göra en riktigt intressant resa, hur som helst! Förutsätter att det blir en tråd om det på forumet?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man betalar och ser glad ut. Så länge du har med dig hojen ut ur landet där det krävdes så är allt lugnt. Hindrar iofs inte obskyra tullare att hitta på andra avgifter som man måste betala.

Alternativet är ju att betala importavgifter och skatter för fordonet då du anländer. Då, om inte förr, blir man osäker på om man får igen något man betalt på utvägen.

Jo, det är väl så. Håller helt med om att jag hellre litar på motormännen än allehanda svåröverskådliga utländska myndighetssystem. Finns även alternativet med bankgaranti, men då antar jag att man ändå måste ha pengarna tillgängliga på ett specificerat konto under tiden som resan pågår. Eller?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Allt går ju om man är tillräckligt envis och målmedveten. Läste en bok för nåt år sen om en kille som reste mellan genom Iran och Afghanistan, och vidare in i Pakistan och Kina, detta då krig pågick både mellan Iran/Irak och i Afghanistan. Han kom i kontakt med afghanska mujahedins, och reste med dem tvärs över landet, och tog sig in illegalt i Pakistan. På något sätt tog han sig även in i Kina trots att gränsen mot Pakistan var helt stängd förutom för vissa speciellt berättigade personer. Han verkade dock ha en överjävlig förmåga att komma i kontakt med rätt folk, och en otrolig målmedvetenhet.



Poängen är väl att det KAN funka, men har man inte dessa egenskaper, så känns det som om man ger sig själv mer problem än nödvändigt. Gränsen mellan t.ex. Indien och Pakistan verkar HELT omöjlig att ta sig över med eget fordon, utan Carnet de Passage.

Verkar som ni ska göra en riktigt intressant resa, hur som helst! Förutsätter att det blir en tråd om det på forumet?

Förfalska ett då, eller ringer gränspassagen till motormännen och kontrollerar? =D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Med tanke på hur avancerade motormännens internationella körkort är så lär ett "carnet" inte vara svårt o göra själv. =D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Med tanke på hur avancerade motormännens internationella körkort är så lär ett "carnet" inte vara svårt o göra själv. =D

Riktigt så enkelt är det inte. Varje carnet har ett unikt serienummer, som på något sätt distribueras från en central källa. Exakt hur detta serienummer kontrolleras vet jag förstås inte, så det kanske går att göra som du säger. Hade det varit enkelt gissar jag dock att fler hade fejkat sitt Carnet de Passage. Surt också att behöva betala 500% importskatt om den utländska tullaren INTE sväljer den fejkade handlingen...

-edit- Carnet de Passage är alltså en internationell tjänst, som kan utfärdas i en rad länder, inte specifikt för motormännen. http://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passages
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Håller med Hell i frågan, de flesta som skall in i dessa relativt krångliga länder kommer från närliggande länder utan svensk byråkrati eller motormännen etc. Det löser sig oftast att komma in, det finns folk som lever på att hjälpa till på plats, både genom kontakter och mindre avgifter/mutor till rätt personer. Det kan ta lite tid vid gränspassager och i bland får man byta gränspassage. Att tro att alla problem är borta bara för att man har fixat papper på hemmaplan som enligt svenska myndigheter/organisationer gäller inte i dessa länder. Använde Carnet ganska mycket på förra jobbet för utrustning, men i Sydamerika var det ofta enklare med några extra dollar till tulltjänstemännen, då kunde utrustning också bli kvarglömd :). Lycka till med resan!:tummenupp
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Håller med. Det hjälper ju inte alltid. Men en bra grund är att ha dessa stämplade dokument att utgå från. Desto mer stämplar och signaturer man kan producera. Desto lättare har det fungerat för mig.

Har använt allsköns olika dokument i diskussioner med "tullare" i öst och nordafrika. Det var dock några år sedan nu. Men jag har också tagit mig tvärs genom gamla Östtyskland utan dokument och pass och utan att passera tulltjänstemän så allt går ju.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Krångla inte till det!
Allt du behöver veta hittar du på www.advrider.com eller www.Horizonsunlimited.com världens två största siter för motorcykelburna resenärer och annat löst folk.
Jag har åkt runt en del och i många länder (även med andra färdmedel) som "kräver det" frågar de inte ens efter Carneten. Jag gissar samtidigt att du har en hyfsat ny hoj och därav priset på Carneten.
Bot på det är tyvärr att göra som alla andra världsresenärer och byta till en billigare hoj var jag själv skulle rekommendera en Africa Twin samt skriva ner värdet på denna med ca 10.000:-. I alla fall om du ska skjutsa.
Kör du själv så satsa på en ännu enklare typ DR 600, XT 600 osv och alltid med förgasare, på vissa ställen sjunker oktantalet till 83.
Glöm också allt vad aluminium heter, det finns ingen i de länderna som kan svetsa det, stål gäller! Grejor går sönder och då ska det vara basic.

Iran är heller inga som helst problem att resa till så länge du inte fotar deras industrikomplex då blir de sura som satan och slänger ut dig utan hoj. Folket är urtrevliga och landet är fullt modernt men ack så vackert.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Krångla inte till det!
Allt du behöver veta hittar du på www.advrider.com eller www.Horizonsunlimited.com världens två största siter för motorcykelburna resenärer och annat löst folk.
Jag har åkt runt en del och i många länder (även med andra färdmedel) som "kräver det" frågar de inte ens efter Carneten. Jag gissar samtidigt att du har en hyfsat ny hoj och därav priset på Carneten.
Bot på det är tyvärr att göra som alla andra världsresenärer och byta till en billigare hoj var jag själv skulle rekommendera en Africa Twin samt skriva ner värdet på denna med ca 10.000:-. I alla fall om du ska skjutsa.
Kör du själv så satsa på en ännu enklare typ DR 600, XT 600 osv och alltid med förgasare, på vissa ställen sjunker oktantalet till 83.
Glöm också allt vad aluminium heter, det finns ingen i de länderna som kan svetsa det, stål gäller! Grejor går sönder och då ska det vara basic.

Iran är heller inga som helst problem att resa till så länge du inte fotar deras industrikomplex då blir de sura som satan och slänger ut dig utan hoj. Folket är urtrevliga och landet är fullt modernt men ack så vackert.

Tack för tipsen!
Kör själv, och hojen ifråga har motor från DR650SE, så den lär var enkel nog, mycket få exotiska detaljer...
Både advrider.com och horizonsunlimited.com har jag besökt flitigt, och jag har stött på lite för många historier om folk som antingen inte kommit in, eller inte kommit ut, ur Indien utan riktiga papper, och fått betala för tillfällig import på plats istället. Just Indien och Pakistan verkar vara bland de grinigaste länderna i världen, gällande Carnet, åtminstone om man ska tro vad man läser.

Min hoj är ganska billig och ganska precis tio år gammal är den värd omkring 25.000, men med 500% multiplikator som är nivån för Indien och Pakistan blir det ju 125 000. Iran har jag läst att det funkar utan Carnet, men jag ska ju inte bara dit. Dock MYCKET sugen på Iran, bl.a. av de anledningar du säger. Alla iranier jag träffat har varit jäkligt trevliga också.
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ett tips är annars att skippa Indien i sämsta fall och satsa på " the Stans" och köra hem via Ryssland och Litauen (Klaipeda-Karlshamn) dock får du vara beredd på att betala mutor i the Stans men du kommer hur som helst bra mycket billigare undan och klarar gränserna utan större problem.

Jag är själv i faggorna att dra till Vladivostok/Japan 2014 men det hänger tyvärr på världsläget och just nu ser det tyvärr jävligt mörkt ut för att säga det milt! (Nordkoreakrisen)
Ett tips är också att slänga på ett 140 brett Heidenau K60 Scout bak (med hel slitbana) mitt förra klarade 1800 mil varav ca 200 mil grus!
Jag kör alltid också med mjuka vattentäta cykelväskor från Biltema fastsatta med buntband som slits av vid en klotning men sitter som berget när man kör. Monterade på riktiga väskhållare i stål. (Efter tips på HU)
Stoppar ner en avskuren plastdunk för att skydda det allra ömtåligaste.
Att hitta soppa är aldrig några problem men friskt vatten är värre så tänk på att lasta så att du kan buffra minst för 5 liter vatten per dag för dricka och ev matlagning. 11 liters Framväskor löser dilemmat då det går ner en 5 litersdunk i dem.

Massor av tips, hårda eller mjuka väskor är en smaksak men du har säkert koll på läget.
Överlevnadsinstinkten brukar lösa det mesta annars!:)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hör av dig när du kommer till Japan så möter jag upp.

Angående Indien... Vad är det som lockar er hit? Jobbar här några veckor i stöten emellanåt och hade tankar på att köpa en Enfield och köra hem till Japan, men efter att ha sett trafiken i och kring Mumbai sitter jag hellre i en bur och låter chauffören navigera.

I rent underhållande syfte kan det vara värt att se Top Gears Inden special.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett tips är annars att skippa Indien i sämsta fall och satsa på " the Stans" och köra hem via Ryssland och Litauen (Klaipeda-Karlshamn) dock får du vara beredd på att betala mutor i the Stans men du kommer hur som helst bra mycket billigare undan och klarar gränserna utan större problem.

Jag är själv i faggorna att dra till Vladivostok/Japan 2014 men det hänger tyvärr på världsläget och just nu ser det tyvärr jävligt mörkt ut för att säga det milt! (Nordkoreakrisen)
Ett tips är också att slänga på ett 140 brett Heidenau K60 Scout bak (med hel slitbana) mitt förra klarade 1800 mil varav ca 200 mil grus!
Jag kör alltid också med mjuka vattentäta cykelväskor från Biltema fastsatta med buntband som slits av vid en klotning men sitter som berget när man kör. Monterade på riktiga väskhållare i stål. (Efter tips på HU)
Stoppar ner en avskuren plastdunk för att skydda det allra ömtåligaste.
Att hitta soppa är aldrig några problem men friskt vatten är värre så tänk på att lasta så att du kan buffra minst för 5 liter vatten per dag för dricka och ev matlagning. 11 liters Framväskor löser dilemmat då det går ner en 5 litersdunk i dem.

Massor av tips, hårda eller mjuka väskor är en smaksak men du har säkert koll på läget.
Överlevnadsinstinkten brukar lösa det mesta annars!:)

Grymma packtips, och även däcktipset! Då skulle man ju klara sig hela vägen Indien-Sverige på ett bakdäck. Trodde jag inte. Hur gör man med vatten egentligen? Vissa menar att man bara ska köpa flaskvatten i exotiska länder, men tillgången på Evian lär vara högst begränsad under större delen av resan. Är det bara att be om vatten från närmsta brunn?

Själva grejen med resan är att få inleda med att resa runt ca en månad i södra Indien, så att välja bort det är inte aktuellt, och även Iran lockar ju mycket. Inte heller speciellt sugen på någon av -stan:erna, och framförallt inte Ryssland (utan att egentligen veta så mycket om de länderna). Har tänkt tanken, men nä. Uppskattar alla tips dock!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top