Coola Ola
Progressiv klassicist
Jag har relativt seriösa planer på att göra en längre resa, troligen Indien - Sverige, på egen motorcykel. Finansieringen av resan är under kontroll, räknar totalt med ca 100 000 SEK. Dock kräver både Indien, Pakistan och Iran ett s.k. Carnet de Passage, vilket i princip är n garanti för att man inte kommer att sälja sitt fordonet i landet. En carnet innebär att man lägger en procentsats av fordonets värde som deposition under tiden som resan pågår, men man får tillbaka depositionen i sin helhet när man är åter i utfärdandelandet, tillsammans med sitt fordon.
Procentsatsen varierar dock kraftigt beroende på land och det är här problemet uppstår. För Indien uppgår den nämligen till 500%, och även ett relativt lågt värderat fordon får därmed en mycket hög insats. I mitt fall skulle det innebär mellan 125 000 - 150 000. Inte nog med att detta är en stor summa pengar som ska läggas till den övriga resebudgeten, men det finns också en risk att man förlorar dessa pengar om man blir av fordonet, t.ex. genom stöld, och inte har en fullgod förklaring för detta (strul med korrupta/ointresserade poliser t.ex.).
Jag vet att det finns några här på forumet som gjort långa resor, men jag har bara sett detta med carnet nämnas som hastigast.
Hur gjorde ni?
Är det jag som är onödigt orolig, eller är det helt enkelt en risk man får ta?
Procentsatsen varierar dock kraftigt beroende på land och det är här problemet uppstår. För Indien uppgår den nämligen till 500%, och även ett relativt lågt värderat fordon får därmed en mycket hög insats. I mitt fall skulle det innebär mellan 125 000 - 150 000. Inte nog med att detta är en stor summa pengar som ska läggas till den övriga resebudgeten, men det finns också en risk att man förlorar dessa pengar om man blir av fordonet, t.ex. genom stöld, och inte har en fullgod förklaring för detta (strul med korrupta/ointresserade poliser t.ex.).
Jag vet att det finns några här på forumet som gjort långa resor, men jag har bara sett detta med carnet nämnas som hastigast.
Hur gjorde ni?
Är det jag som är onödigt orolig, eller är det helt enkelt en risk man får ta?