Cash for clunkers - Obamas stödprogram för att hjälpa bilindustrin

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
I USA så har Obama infört ett stöd program som kallas för CARS aka Cash for clunkers. Det var tänkt att man skulle lämna in sin gamla bensintörstiga bil och sen få bidrag till att köpa en bensinsnålare bil.

Bidraget är på 4400 dollar och oftast går den att kombinera med biltillverkarnas rabatter så det är fullt möjligt att få upp till 8000 dollar i "skrotningspremie". Man får inte pengarna i näven utan man får tillbaka pengarna när man skickat in kvittot på den nya bilen.

För att det ska gälla så måste den gamla bilen "göras obrukbar". Detta görs genom att tömma motorn på olja och sen varva upp den till maxvarv. För att snabba på förloppet så hälls det i nån kisel-lösning som slipar ner motorn internt.

Nu har det börjar komma ut filmer på nätet och kan väl knappast tro att det var det som Obama administrationen hade tänkt sig.

Här har vi en hyfsat ny Volvo S80 som möter döden.


[YOUTUBE-ID]waj2KrKYTZo[/YOUTUBE-ID]


Så här går en "disable" till..


[YOUTUBE-ID]eOEqJIGnXRw[/YOUTUBE-ID]
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Det är ganska onödigt att förstöra en motor för att sedan skicka iväg hela bilen och förvandla den till en plåtkub. Men jänkarna tycker väl det är roligt att förstöra saker..
Annars hade skrotarna världens chans at få in fullt fungerande motorer och ej buckliga bilar. Demontering och återvinning är bra mycket miljövänligare än att tokvarva och söla olja.


"my other car was demolished by the government"
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
S80 -vet inte men det kan vara så att de gärna byter bil oftare där borta och tycker att de fått en bra möjlighet att byta bort den där gamla S80, de struntar i att serva bilar osv. för de byter till en ny hellre, tror jag läste något i den stilen på ett bilforum.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Bilen måste väl inte vara obrukbar för att kvalificera? Troligen är detta bara nötter som roar sig med att förstöra eftersom de ändå får lika mycket betalt för bilen.

S80 -vet inte men det kan vara så att de gärna byter bil oftare där borta och tycker att de fått en bra möjlighet att byta bort den där gamla S80, de struntar i att serva bilar osv. för de byter till en ny hellre, tror jag läste något i den stilen på ett bilforum.

Ja, det känns som om vagnparken är nyare här, men det beror knappast på att bilarna inte servas. Största anledning är att bilar är billigare tack vare större marknad och (mycket) lägre moms.

Normal underhåll är mycket billigare och oljebyte rekommenderas ofta var 500:e till var 800:e mil. Ett oljebyte landar runt $20 hos en icke märkesbunden nasare och runt $30 på en märkesverkstad. Om man inte kör en BMW 750Li förstås... då kostar det $150-200... men det är det f-n värt! :yoparty

Med så låga servicekostnader så finns det knappast någon som hellre byter bil än olja några gånger per år...
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hm, visserligen förnyar man bilparken så att gamla smutsiga bilar kan försvinna. Men man borde ha någon form av krav att man skall köpa en bensinsnål bil/miljöbil för att få pengen tycker jag.
Å andra sidan tycker man att det visar på "slit och släng samhället", volvon i inslaget borde rimligtvis klarat några år till på vägarna och därmed sparat naturresurser tycker man.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Verkligen säkert sätt att förstöra motorerna på :D

Men jag antar att de har räknat på det så att det är en vinst i slutänden, annars skulle de ju inte genomföra det. För seriöst, ingen kan på fullaste allvar tro att amerikanarna är så korkade som vi självgoda svenskar anser överlag?
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Obama signs $2B cash-for-clunkers extension

Top Stories   |  Updated 6h 49m ago
By Sharon Silke Carty, USA TODAY


President Obama signed into law Friday morning legislation bolstering the popular cash-for-clunkers program by giving it an extra $2 billion in hopes of extending a wave of trade-in deals that buoyed car sales and boosted demand for fuel-efficient vehicles in July.

The Senate passed the bill Thursday by a vote of 60 to 37.

Obama welcomed the extension of the "cash for clunkers" auto sales incentive, saying it would aid economic recovery and help the troubled auto industry. The law extends the program until Labor Day, the first Monday in September, and prevents the 2-week-old incentives from running out.

Some skeptics say the additional money won't have the same impact as the first $1 billion, because many people who qualified for the program already have bought new cars and the supply of eligible vehicles is waning.

The House already had approved putting $2 billion more into the program, which gives consumers up to $4,500 in federal subsidies for trading in cars that get less than 18 mpg and buying new cars with better fuel economy.

Supporters of the program have hailed its effect on the auto industry, which had its best month in nearly a year in July, and on reducing carbon emissions.

"The reality is this is a program that has been working," Sen. Debbie Stabenow, D-Mich., said. "Consumers believe it's working. Small-business people believe it's working. People who make steel and aluminum, and advertisers and everyone who's involved in the larger economic impact of the auto industry believe it is working."

The legislation had its share of Senate critics, most of them Republicans.

"What we're doing is creating debt," Sen. Judd Gregg, R-N.H., said. "The bill to pay for those cars is going to come due on our children and grandchildren."

The Transportation Department said the program's initial $1 billion probably has been spent. But a paperwork backlog has prevented an accurate accounting. The auto industry has estimated an additional $2 billion is enough to help consumers purchase half a million more new cars.

Despite the sales jolt provided by the clunkers program, Standard & Poor's says it sees another two years of hard times for the nation's auto industry.

"For U.S. automakers and suppliers, a jump-start out of the global recession will require more than a quick power surge," Standard & Poor's said in a research note Thursday. It will take the rest of 2009 and all of 2010 to make it through the "the low-gear climb necessary to remedy the industry's structural problems."

The Associated Press
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hm, visserligen förnyar man bilparken så att gamla smutsiga bilar kan försvinna. Men man borde ha någon form av krav att man skall köpa en bensinsnål bil/miljöbil för att få pengen tycker jag.
Å andra sidan tycker man att det visar på "slit och släng samhället", volvon i inslaget borde rimligtvis klarat några år till på vägarna och därmed sparat naturresurser tycker man.

Det är ett krav på att man måste köpa en bensinsnål bil för att få bidraget, sen vet jag inte vad som räknas som bensinsnålt "over there".

Däremot borde man haft regler där de inte kunde göra så med nya bilar, reglerna skulle bara gälla bilar äldre än 15-20 år .. Tycker man ..

Från Teknikens värld

"USA byter bil

Cash For Clunkers har satt ordentlig fart på den amerikanska nybilsförsäljningen. Skrotpremien på upp till 4 500 dollar har gjort att 180 000 nya bilar har sålts och det blir nu tydligt vart den amerikanska bilmarknaden är på väg.


USA:s federala skrotpremie, Cash For Clunkers, har visat sig vara en rejäl adrenalinkick för den krisdrabbade nybilsmarknaden. Premien, som ger nybilsköpare upp till 4 500 dollar i rabatt om de skrotar sin gamla bil, har bara funnits i några veckor men redan har drygt 180 000 nya bilar sålts. Detta enligt uppgifter från det amerikanska transportdepartementet. Amerikansk media rapporterar om en strykande åtgång på bilarna ute hos återförsäljarna. Chrysler-säljarna har tidigare drunknat i osålda bilar men uppges nu vara nere på ”farligt” låga lagernivåer.

Enligt siffrorna från transportdepartementet är General Motors den stora vinnaren på skrotpremien. 18,7 procent av alla bilar som sålts inom ramarna för programmet har varit GM-bilar. Toyota ligger inte långt efter med en andel på 17,9 procent, följt av Ford med 16 procent.

Siffrorna över försäljningen ger en god inblick i vart den amerikanska bilmarknaden är på väg. Drygt 80 procent av alla bilar som har skrotats är så kallade light trucks (pick-uper, suvar och vans) och 59 procent av de nya bilar som har sålts är normalstora personbilar. Toyota Corolla toppar den individuella modellförsäljningen följd av Ford Focus och Honda Civic. Toyota plockar även fjärde- och femteplatserna med Prius och Camry. Som synes är det japansk dominans i toppen. De amerikanska bilarna hamnar dock i topp på en annan lista. Alla de tio mest skrotade bilarna är av amerikansk börd."

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090807-usa-byter-bil/index.xml
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
löste du in bilen Lugn?

måste ju blivit lite business för de som hade gamla bilar

Löste jag in vilken bil? Bilen jag hade innan 750:n var värd mer än 4500, så det var ingen clunker...

Däremot måste jag erkänna att jag hade lite fel tidigare i tråden. Om motorerna fungerar när bilarna byts in så förstörs de av bilfirman. Tanken är att dessa bilar ska bort från vägarna och ersättas med bensinsnålare varianter och därför är ett av kraven att de inbytta bilarna inte hamnar på vägarna igen.

Allt enligt en Fordrep som jag småsnackade med när det byttes olja i trucken tidigare idag.

Däremot tycker jag inte amerikanska bilar är prisvärda, oavsett CARS, rabatter, osv. En hyffsat utrustad Ford Edge var listad för $43,000. Varför betalar någon det för en bil med taskig inredning och subpar kvalitetskänsla??
I min värld ska Ford, Cheva, mfl ligga minst 25% under motsvarande BMW modell och något under Toyota. Det är tur för amerikanska tillverkare att det finns så många patrioter i detta landet, för deras produkter skulle aldrig sälja om folk kopplade in hjärna istället för hjärta när det valde bil.
 

Pips

Guest
$43000?? Edge är väl på sin höjd en mellan SUV? får ju en mustang gt för $30000 + taxes då.. givet val. :)
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
$43000?? Edge är väl på sin höjd en mellan SUV? får ju en mustang gt för $30000 + taxes då.. givet val. :)

http://www.middletonford.com/ou/middleton-ford/2727_1381/inv/2009FordEdge/24503

Stämmer bra. Jag betalade under 27k för min Mustang GT i Jan/Feb -05, när den nya modellen precis släppts. Kombinationen GT, manuell låda och full utrustning var svår att få tag i då eftersom de släpptes i begränsat antal till en början. Slutade med att jag fick köra till Pennsylvania och hämta en.

Hursomhelst... nånting känns konstigt med hur de prissätter sina bilar. :va

Särskilt när man får en 750 för 35k......
 

Bifogat

  • IMG_06132.jpg
    IMG_06132.jpg
    226.2 KB · Visningar: 106

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Stämmer bra. Jag betalade under 27k för min Mustang GT i Jan/Feb -05, när den nya modellen precis släppts. Kombinationen GT, manuell låda och full utrustning var svår att få tag i då eftersom de släpptes i begränsat antal till en början. Slutade med att jag fick köra till Pennsylvania och hämta en.

Hursomhelst... nånting känns konstigt med hur de prissätter sina bilar. :va

Särskilt när man får en 750 för 35k......

Är det en ny eller beggad? Skulle det vara en ny så låter det lite otroligt..
 

Pips

Guest
Märks att 750in är köpt i USA.. lika mkt luft som en truck i hjulhusen. :arsele

Mjo, de har lite skumma priser, förra året läste jag i car & road eller vad tidningen heter, klagade på M3, att den var så fruktansvärt dyr, drygt $75000.. Kronan låg då på drygt 6kr.. Rena fyndet! :tummenupp
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Märks att 750in är köpt i USA.. lika mkt luft som en truck i hjulhusen. :arsele

Mjo, de har lite skumma priser, förra året läste jag i car & road eller vad tidningen heter, klagade på M3, att den var så fruktansvärt dyr, drygt $75000.. Kronan låg då på drygt 6kr.. Rena fyndet! :tummenupp
Sex kronor för en krona är ganska mycket tycker jag. Jag skulle inte betala mer än två kronor för en krona.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är det en ny eller beggad? Skulle det vara en ny så låter det lite otroligt..

Mussen var ny. BMW:n en fullutrsutad 06:a med låga mil.

Märks att 750in är köpt i USA.. lika mkt luft som en truck i hjulhusen. :arsele

Mjo, de har lite skumma priser, förra året läste jag i car & road eller vad tidningen heter, klagade på M3, att den var så fruktansvärt dyr, drygt $75000.. Kronan låg då på drygt 6kr.. Rena fyndet! :tummenupp

Ha! Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är nog för att jag backat ut från garaget och stannat på en sluttande uppfart. Normalt är den inte så hög framtill.

Visst är nypriserna lägre. Personligen tror jag att det är lägre moms och större volym som gör skillnaden, men det finns säkert andra faktorer som spelar in. :va
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sex kronor för en krona är ganska mycket tycker jag. Jag skulle inte betala mer än två kronor för en krona.

Du kan få köpa massor av mig till den kursen!

Cash for clunkers kommer att leda till två saker, först kommer folk att skrota bort sina törstiga amerikanska skitbilar (dom som bara är stora och törstiga utan att vara sportiga, dom sportiga kommer nog att bli kvar.

Sen kommer Ameirkanska folket att köpa toyota istället, amerikanska bilindustrin går ännu mer på arschlet och nästa åtgärd blir att höja skatten på importbilar för att rädda den inhemska bilindustrin.

Det gjordes med motorcyklar när Harley Davidsson borde ha lagt sig ner och dött efter flera års vanstyre av AMF, helt plötsligt höjdes impportskatten från 4.9% till 49% på alla motorcyklar över 750cc (harley hade inga mindre motorcyklar som var värda att rädda, dom hade förvisso AMF-HD 350 som ingen ville ha ändå)

Så det enda det här kommer att leda till är att importbilar kommer att bli dyrare för att rädda amerikanska skitbilar med slöa(snåla) småmotorer.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
July 2009 Top 6 in US

Ford F-Series: 36,327
Toyota Camry: 33,974
Honda Civic: 30,037
Honda Accord: 29,774
Toyota Corolla: 29,593
Chevy Silverado: 27,617

Nja så där väldigt soppasnålt är nog inte jänkarnas bilinköp fast viss media försökt vinkla det till att de blivit klimatsmarta, ovan är nybilsförsäljningen topp 6 i Juli 2009 och nedan skriver CNN om möget...

http://money.cnn.com/2009/08/07/autos/cash_for_clunkers_sales/?postversion=2009080704
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
July 2009 Top 6 in US

Ford F-Series: 36,327
Toyota Camry: 33,974
Honda Civic: 30,037
Honda Accord: 29,774
Toyota Corolla: 29,593
Chevy Silverado: 27,617

Det där är ganska intressant. Mao köper jänkarna amerikanska pickuper, men asiatiska sedaner...

Då är ju frågan om Ford och Cheva bygger bättre pickuper, eller om de som köper dom är mer patriotiska än sedanåkare...? :va
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top