CB Café

CobraJet

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
Jakobstad
Hoj
Honda CB750K -80
Hej alla, tänkte visa vad jag åstadkommit i vinter. En caféracer på en liten budget.
 

Bifogat

  • Orginal.jpg
    Orginal.jpg
    155 KB · Visningar: 147
  • Cafe.jpg
    Cafe.jpg
    96.5 KB · Visningar: 241

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Snyggt, bra jobbat.
Men med tanke på ditt Nick så blir jag grymt nyfiken, har du nån bild på din bil?
 

CobraJet

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
Jakobstad
Hoj
Honda CB750K -80
Bilen

Tack Chirre. Angående CobraJet motoriserade fordon så har jag tyvärr inget:mad: . Jag är sjukt intresserad av en Mustang dock, men ekonomin tillåter inte en sådan utsvävning för tillfället. En Porsche 944S finns dock.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
cool! men dock skulle den där skärmen inte sitta kvar länge i min ägo :tummenupp
 

CobraJet

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
Jakobstad
Hoj
Honda CB750K -80
Skärmen

Tack ozeo, jag vet att skärmen inte är optimal men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det så den ser bra ut samtidigt som den fyller sin funktion något sånär. Förslag emottages med tacksamhet. Framskärmen sitter också för högt upp, jag använde standardfästet som är anpassad för en större skärm.
 

Bifogat

  • cb750 cafe.jpg
    cb750 cafe.jpg
    207.7 KB · Visningar: 191

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Riktigt snygg från sidan!
Men som sagt skärmen ska veck!
På min täntke jag bygga en liten innerskärm som slutar innan cutsen tar slut, eller sadeln i ditt fall. Så man slipper se åbäcket men ändå skyddar lite och fyller nån funktion.

Hur fick du det att funka med konfilter?
Har själv en -80 som jag vill ha konfilter på, fick du byta förgasare?
 

CobraJet

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
Jakobstad
Hoj
Honda CB750K -80
Riktigt snygg från sidan!
Men som sagt skärmen ska veck!
På min täntke jag bygga en liten innerskärm som slutar innan cutsen tar slut, eller sadeln i ditt fall. Så man slipper se åbäcket men ändå skyddar lite och fyller nån funktion.

Hur fick du det att funka med konfilter?
Har själv en -80 som jag vill ha konfilter på, fick du byta förgasare?

Ja tack jag vet skärmen ser inte bra ut, jag vet inte hur det fungerar i Sverige men här i Finland blir man blöt om ryggen då det regnar och man inte har någon skärm som skyddar:confused: Också framskärmen måste åtgärdas på något sätt, som det är nu sitter den alldeles för högt.

Då jag försökte starta den då jag fick den "klar" för några veckor sen var det nästan omöjligt att få igång den. Den jag köpte den av hade problem med förgasarna och hade haft den hos en lokal MC verkstad för förgasarjustering, och den gick ju någotsånär i höstas då jag testade den innan jag rev ner den. men som sagt var den nästan omöjlig att få igång med konfiltren monterade. Jag rev förgasarna och gick genom dom med tryckluft i alla munstycken och luftkanaler. Jag märkte också att luftskruvarna var helt åt helvete, alla på olika läen mellan 0,5 och 2,5 varv. ställde in alla skruvar på 1,75 varv och monterade tillbaka förgasarna igen.
Nu startade den relativt bra och gick någotsånär till kanske 4000 rpm, jag har ju ingen varvräknare :va , var ut på en vända med lokala MC gänget på måndag kväll ca 100km, gick OK. Följande morgon var den igen nästan omöjlig att starta så jag fick ta bilen till jobbet:mad: . Efter jobbet kollade jag förgasar skålarna som var fulla med skräp!! tydligen mycket skräp i den gamla tanken kombinerat med ett dåligt bränslefilter:gnissla . Nytt filter, större, och lös med alla skålar och munstycken och på dem med tryckluft igen, så gick den igång som förut:tummenupp öppnade luftskruvarna ytterligare ett kvarts varv till 2 hela varv.
Hittade också drzero:s översatta text på; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978. Läste genom den och beställde nya huvudmunstcken storlek 120 och 125 fick hem dem ett par dagar senare och monterade 120 munstyckena först och testade så, nu drar den mycket bättre också på höga varv:tummenupp . Så nu ska jag testa med de ännu större och vidare med nålinställning och bränslenivå. Måste väl tillfälligt ge mig och montera mätarpanelen så jag vet hur mycket jag varvar innan jag varvar sönder den:näsblod .
Men för tillfället har jag ett större problem att det formligen rinner olja från kamkåpan då två av skruvarna som håller den på plats är totalt utan gänga :mad: . Måste se om jag på något vis skulle få den så tät att jag kan använda den utan att börja dra in helicoils eller liknade. Det får vara till vintern om det bara går. Jag har också ett läkage vid utgående axeln som sölar ner kedjan och därmed resten av cykeln, också på to do listan för vintern. Där finns också ekerhjul, någon som har ett bakhjul jag kunde använda? Ny tank, aluminium från www.wbo-racing.de. Allmän uppputsning och polering så kanske man inte behöver skämmas för den dåliga finnishen:gnissla .

Trevlig midsommar och synd på fotbollen :D men som Zlatan & co spelade mot ryssarna var dom inte värda mer, eller hur?
 

Bifogat

  • CR750 Tank.jpg
    CR750 Tank.jpg
    60.1 KB · Visningar: 108

CobraJet

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
Jakobstad
Hoj
Honda CB750K -80
Tank

Ännu om tanken, den passar ju inte som sådan utan måste modifieras i botten då ramen är annorlunda jämfört med gamla 750 CB:n som den görs för. men problem är väl till för att lösas eller hur?

Bilderna på den CBX som varit inspirationen:yoparty för mitt bygge, första versionen av den hade även 4LS trumma fram. :yoparty :yoparty :yoparty
 

Bifogat

  • JBM six side.jpg
    JBM six side.jpg
    76.9 KB · Visningar: 105
  • JBM six rear.jpg
    JBM six rear.jpg
    70.2 KB · Visningar: 92

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
AAAAHHHH Den sista var ju hur porrig som hellst, satan va snygg hoj! Ja utan kåpan då såklart. men allt annat! Hur fick han på så där bred bakmacka?
Snygg tank, snygg bakdel. Sådär skulle jag vilja att min ser ut när man e klar, ren classic racing ... så snyggt men ack va mycket pengar man måste lägga ner på skräphögen isf.

Gött att du fick det att lira med förgasaren, många verkar byta ut den till en äldre modell som inte är vakumfugge just för att de inte lirar riktigt som de ska. Hur jag ska göra harj ag ingen aning om, men de e problem 19857 typ. Kul o se att du bygger på samma hoj som mig iaf så man vet att de funkar :)

Fortsatt god bygglycka!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ännu om tanken, den passar ju inte som sådan utan måste modifieras i botten då ramen är annorlunda jämfört med gamla 750 CB:n som den görs för. men problem är väl till för att lösas eller hur?

Bilderna på den CBX som varit inspirationen:yoparty för mitt bygge, första versionen av den hade även 4LS trumma fram. :yoparty :yoparty :yoparty

En till inspirations bild :)

cr750.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Snyggt! Till skillnad från de flesta andra som uttalat sig i tråden så tycker jag att bakskärmen var riktigt snygg, även om det inte är så mycket sjuttiotals/caféracer över den. Tycker du ska behålla den :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top