CB900F oxiderat block

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Riktig nybörjarfråga, men är blocket eloxerat eller lackat? Går det att göra nått åt att det släpper eller oxiderar eller vad som hänt.
 

Bifogat

  • IMG_8095.jpeg
    IMG_8095.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 39

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ser ut som färg som blott har lossnat, så som sker efter många mil och år. Ifall du vill ha det riktigt fint igen, behöver du blästra och lackera om. Egentligen inte så svårt och du kommer få ett mycket bra och hållbart resultat (ifall du använder bra lack).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett alternativ kan vara Polyfilla färgborttagning och sen borsta, slipa, polera beroende på hur glansigt man vill ha det. Eller kan man lacka blocket med tex silverfärg efter att man fått bort alla gamla färgrester och oxid för att slipas ifrån polering, dock ska man nog vara noga med att rengöra efter färgborttagningen innan man lackar så man inte har kvar nåt sånt i tex porer. Enligt en kompis som lackat en hel del slutade dom helt med motorfärg och dom säger att valig 2K färg (sprutat med spruta) håller lika bra om inte bättre på block och insug på V8:a motorer än motorvägen som finns att köpa, har dock inte testat detta själv.

Är det klarlack eller silverfärg, på CB250N verkar det gjutna blocket vara silverlackat för det lossnade silver färg då jag tog packningsbottagare, sidokåpor och ventilkåpan är "polerade" klarlackade. Är motorn redan lackad skulle jag nog lacka den igen men då måste nog motorn ut ur hojen rengöra och polera går nog att göra på plats fast det är ju ett jäkla bök.

Jag har använt Polyfilla på motorkåpor, gaffelben, brytarhus, bromssköldar mm och det funkar bra och effektivt på Hondas klarlack, Polyfilla "luktar" att det fungerar, har även testat Fluggers färgborttagare och den funkar med med är inte lika kraftig och luktar där för inte mycket.

Jag gillar inte klarlack på aluminium, är blankt och snyggt i början med skadas lacken blir det dåligt och man kan inte göra nåt. Ren aluminium oxiderar men kan alltid poleras även om den då inte håller sig lika blank. Dock verkar det finnas medel som håller aluminium blank men jag har inte testat nåt sånt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu står det inte var Torpgubben bor och jag har inga invändningar i Överkalix mot Citat:
Jag gillar inte klarlack på aluminium, är blankt och snyggt i början med skadas lacken blir det dåligt och man kan inte göra nåt. Ren aluminium oxiderar men kan alltid poleras även om den då inte håller sig lika blank. Dock verkar det finnas medel som håller aluminium blank men jag har inte testat nåt sånt. slut citat från bosse-l
Men på Västkusten och en bit inåt landet är det vanligt att det i offertförfrågan på kylanläggningar står att luftkylda kylmedelkylare / kondensorer för placering utomhus ska vara epoxibehandlade. Dvs kylflänsarna av 0,15 - 0,2 mm aluminiumplåt är lackade med epoxi.
För annars blir livslängden inte den förväntade på 10 - 20 år.
Saltet i västkustluften tar kål på den tunna aluminiumplåten.
Brukar synas på att kylflänsarna är svagt gulaktiga av epoxin på aluminiumplåten.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men på Västkusten och en bit inåt landet är det vanligt att det offertförfrågan på kylanläggningar står att luftkylda kylmedelkylare / kondensorer för placering utomhus ska vara epoxibehandlade. Dvs kylflänsarna av 0,15 - 0,2 mm aluminiumplåt är lackade med epoxi.
För annars blir livslängden inte den förväntade på 10 - 20 år.
Saltet i västkustluften tar kål på den tunna aluminiumplåten.
Brukar synas på att kylflänsarna är svagt gulaktiga av den epoxin på aluminiumplåten.

Se där det tänkte jag inte på att det far runt elakt salt i luften hos er. Så västkusten klarlack på, norrbotten klarlack av😉
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top