Cbr 600 el 900 vs. Ninja zx6 el zx9?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
hej! då jag tog kortet förra sommaren tänkte jag byta ut min övningshoj.
som rubriken lyder så har jag efter 1 år kommit fram till att jag tror jag vill ha en CBR el ZX..

tänkte mej en 95-98 års.. typ.
jag tänkte börja på 600f el zx6f alt. 900:eek:r pga lite lägre försäkring?

jag har googlat info, bilder kollat lite på försäkringar, men behöver er erfarna hjälp att jämföra dessa mod.

har fått för mej att dem är rätt lika i samma cc? både utseénde, effekt, vikt?

är ca 193 med långa ben, kan 600:eek:rna va för små att sitta på? är zx bättre utformade då?

ca priser på däck, drivpaket, servicar etc på dessa hojar?

ja ge mej allt ni vet och bra att veta om dessa, ris å ros!
kanske finns andra alt?

länka gärna!

ja vet, PROVKÖR! men d e lite svårt nu :gnissla

:Bugar

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
pratar vi ninja 900 så ta helst 98 eller senare.
den väger nämligen mkt mindre än 97 och tidigare närmare 30 kilo om jag kommer ihåg rätt.

när jag köpte ninjan som jag för övrigt bytte bort ganska nyss
upplevde jag den som en piggare hoj trots att jag inte långt innan hade testat en cbr 900 som var neddrevad fram.

och min högst personliga åsikt är att ska man köra mkt gata så är 900 bra mkt skönare då 600 kräver mkt högra varvtal för att man ska hitta ngt vrid i dom

både cbr och ninja jag testade inför köp var -98:eek:r

Last edited:

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
ja d är gata jag tänkt mej.. till att börja med iaf :)
30kg intressant, missat att det skilde så..

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bra hojar allihopa, jag skulle ta en CBR900 pga driftsäkerhet och redigt bra drag i motorn.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Har själv en cbr600 -92a, men jag köpte precis mig en zx9r-98, igår faktiskt, men får inte hem den förrän till vår när det går att köra ner den till mig! Anledningen till att jag byter är helt enkelt att jag tyckte hondan var en aning liten för mig.

Men jag rekommenderar att du provar och känner efter vad du själv tycker bäst om. Hondan har ju lite sportigare körställning medans ninjan ligger mer åt sport-touring hållet.

Ska man ha en zx9r/6r så är det väl värt att köpa en 98+ hoj. Finns en hel del problem med dom äldre. Ett problem som 98-99 modellen kan ha är växellådan, det gäller att prova hojen ordentligt på alla växlar innan köp så dom inte har tendenser till att hoppa ur, särskilt 3an. Något dyr service då det är storservice (inkl ventiljustering) på 1200mil.

Cbr600 har väl inga direkt vanliga brister förutom med laddningsregulatorn. Men när den väl är bytt (som på min) så är det bara att köra. Cbr900 kan jag inte uttala mig om.

Fråga på om jag missat något!

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
ok.. så zx är det som fler säger.. -98 å framåt som gäller..
men om det är så att vxl hoppar ur, vad kan det vara då?
ja tänkte om det är vanligt fel så borde det va samma fel.
dyrt att laga el är det kört?
tänkte om om priset skulle va väldigt bra om det skulle kunna va värt d?
drivpaket etc? kostnader

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag håller med om att om du ska åka gata så är en 900 roligare. Med din längd är nog zx9r det bästa alternativet. Jag är själv 188 cm lång men valde cbr 900 pga driftsäkerheten! Har hört lite för många som haft problem med både toppen, vxl-lådan och en del andra saker på kawan.
Och ja om växellådan börjar krångla så blir det dyrt, om man inte kan göra jobbet själv förstås.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Det beror på. Att laga växellåda hos en verkstad är riktigt dyrt. Kan du meka själv fixar man det med delar för några tusen, men man måste ha ut motorn för att komma åt. Det funkar också att byta rakt av till en zx9r 00-01 växellåda och även z1000 03-06 har jag för mig. De nyare växellådorna har samma passform men inte samma problem.

Men det är ju långt ifrån alla zx9r som får detta problemet och utöver växellådan är det få saker som folk klagar på.

Drivpaket kan du kolla på valfri mc-reservdels sida. Ligger på 1500-2000+kr.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
även om du va "nybörjare"?
jag trodde d skulle va lättare att styra runt på en 600.. :va

Tror inte att du ska se dig själv som nybörjare och av den anledningen köpa en 600. Köp den hoj du trivs bäst med.

Hur gamla hojar snackar vi om föresten?
Edit: 95-98, såg det nu....blind.
Jag hade lagt mitt kort på en CBR900.

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver

"nybörjare" jag är med nybörjare , men valde en kawa z1000 som första hoj, tror mer det handlar om "förnuft" att köra. större motor blir i mina ögon säkrare körning om du är förnuftig med gashandtaget. så jag rekommenderar den större motorn. mvh

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Har för mig Honda bytte modell 00 så en Ninja 98-00 är en modernare hoj. Själv testade jag en Cbr 900 98 innan jag köpte min kawa och kawa kändes bekvämare och modernare.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Köp kawa, har haft 2st cbr 900 och enbart problem med skiten.

Med en så gammal hoj spelar nog mest föregående ägare roll...

Själv kör jag en cbr900 -92. Började med den och mycket nöjd med det. Det bästa med en gammal är att man inte oroar sig för att tappa den, man vågar köra och lär sig meka lite :)
(har inte haft några konstiga problem med min trots att den varit krachad och haft några ägare..)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det är det men å andra sidan så är det supersporthojar vi pratar om så de är lättstyrda ändå.

Som nybörjare så är det enklare med lite mer vrid i motorn så man slipper ligga på 8000varv+ hela tiden för att kunna köra.

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Det är det men å andra sidan så är det supersporthojar vi pratar om så de är lättstyrda ändå.

Som nybörjare så är det enklare med lite mer vrid i motorn så man slipper ligga på 8000varv+ hela tiden för att kunna köra.

tack för alla svar, tips och ideér..
lutar lite åt cbr900.. tänkte kolla på en nu i veckan. men dom finns bara i RR el? försäkringen kändes skönare på 600F :gnissla

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Om du ska ha Honda så tycker jag du ska snegla på årsm 00 uppåt. 929-an e rätt läcker men har du råd så kolla på 954. Snyggaste röven i historien..:)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC