CBR 600 eller ZX6R?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Hej!

Nu äre dags att köpa stor hoj!
Jag har hittat en CBR 600 -96a (lite skrapad på höger kåpa) och en zx6r -97a.

Frågan är vilken jag ska ha? zx6r kostar några lappar mer, då min budget inte är den fetaste tar det väldigt hårt. Är det värt det??

Båda har V&H helsystem , zx6r har gått 700 mil mer, men har dynojet, K&N filter och stålomspunna slangar.

CBR:en har ett TITAN helsystem + lite repad på en sidokåpa, dock inte nåt större.

Det skiljer som sagt några tusen emellan, är det värt att bli pank för kawan om båda är i fint skick?

Tackar för alla åsikter för och emot någon av hojarna!

/Daniel
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hondan är skyhögt bättre i kvalitet. Kawan går en smula bättre, men har en viss förmåga att skeva till bromsskivor och paja i växellådan. Provkör båda, så vet du vilken du vill ha.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Har oxå varit i din sits. Det slutade med en ninja för min del.
Visst känns det tungt att punga ut mer när man kan köpa nåt billigare. Men om det är bara några lappar emellan så tycker jag att du ska känna efter noga och ta den hojen du tycker är skönast. Det måste kännas "rätt" när du sitter på den och kännas att du verkligen trivs och blir ett med den. Visst är utseendet oxå viktigt men jag tycker du ska ta den som du sitter bäst i. Täkt på att du ska spendera mååånga mil på den.
Lycka till...
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
busz skrev:
Har oxå varit i din sits. Det slutade med en ninja för min del.
Visst känns det tungt att punga ut mer när man kan köpa nåt billigare. Men om det är bara några lappar emellan så tycker jag att du ska känna efter noga och ta den hojen du tycker är skönast. Det måste kännas "rätt" när du sitter på den och kännas att du verkligen trivs och blir ett med den. Visst är utseendet oxå viktigt men jag tycker du ska ta den som du sitter bäst i. Täkt på att du ska spendera mååånga mil på den.
Lycka till...

Du har inte haft några problem med din eller?
Har inte provat nån CBR men har suttit lite på en kawa nån gång och den kändes väldigt skön :) Jag gillar det lite mer "sportiga" på kawan men CBR:en är väldigt läcker också.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
CBR-en är snällare, mer lättkörd, bättre kvalitet. ZX6R är råare, snabbare, roligare, men blir sliten snabbare. Ska du bara ha hojen i år och köra FULLGAS och wheela och härja så ska du köpa kawan. Men se till att du säljer i höst i så fall... Har du tänkt behålla hojen ett par år, bruksköra, kanske åka lite längre sträckor köper du Hondan.

Kawan är one night stand-slampan medan Hondan är äktenskapsmaterial. Typ.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Mattias skrev:
CBR-en är snällare, mer lättkörd, bättre kvalitet. ZX6R är råare, snabbare, roligare, men blir sliten snabbare. Ska du bara ha hojen i år och köra FULLGAS och wheela och härja så ska du köpa kawan. Men se till att du säljer i höst i så fall... Har du tänkt behålla hojen ett par år, bruksköra, kanske åka lite längre sträckor köper du Hondan.

Kawan är one night stand-slampan medan Hondan är äktenskapsmaterial. Typ.


Är det verkligen så illa?
Låter konstigt om det ska vara så jävla dålig kvalitet. Jag lär nog behålla hojet nån / några säsonger iaf.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
BlueNote skrev:
Hej!

Nu äre dags att köpa stor hoj!
Jag har hittat en CBR 600 -96a (lite skrapad på höger kåpa) och en zx6r -97a.

Frågan är vilken jag ska ha? zx6r kostar några lappar mer, då min budget inte är den fetaste tar det väldigt hårt. Är det värt det??

Båda har V&H helsystem , zx6r har gått 700 mil mer, men har dynojet, K&N filter och stålomspunna slangar.

CBR:en har ett TITAN helsystem + lite repad på en sidokåpa, dock inte nåt större.

Det skiljer som sagt några tusen emellan, är det värt att bli pank för kawan om båda är i fint skick?

Tackar för alla åsikter för och emot någon av hojarna!

/Daniel


Tyvärr kommer du nog inte få några objektiva svar. En Hondakille kommer säga att Hondan är SÅ mycket bättre och tvärtom.
Köpa begagnat är alltid svårt, lite lotteri... Ska du tävla eller åka på gata?

/J
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jörgen Player Special skrev:
Tyvärr kommer du nog inte få några objektiva svar. En Hondakille kommer säga att Hondan är SÅ mycket bättre och tvärtom.
Köpa begagnat är alltid svårt, lite lotteri... Ska du tävla eller åka på gata?

/J

Gata. Kanske prova på bana nån gång.
 

Therudeboy

Guest
Jag skulle lyssnat på mattias som verkar ha haft ett antal hojar.
 

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
För ett par kronor till borde du kunna få tag på en zx6r från ´98, det året gjordes en hel drös med uppdateringar/förbättringar på ninjan. Dessutom så vann zx6r från ´98 typ varenda test av sport 600:eek:r som fanns :fakta



Ninja.......ja......du vet att du vill........
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Jag förmodar att du provkört båda? Ta den hoj som känns mest rätt oavsett om det skiljer några tusen mellan dom. Att Kwaken ska ha dålig kvalitét vet jag inget om. Har själv haft en och den gick som en klocka oavsett buskörning. Den hade iofs bara gått 2300 mil så det är möjligt att hojar med ett högre miltal rent generellt är sämre än CBR. Honda har som sagt ett fläckfritt rykte när det gäller kvalitét. Å andra sidan är CBR 600 som att köra 240 jämfört med kwaken. Mest bang for the buck ger utan tvekan ZX-6an.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Den ena heter f och den andra r :rolleyes:

Ska den strypas?
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
capi skrev:
För ett par kronor till borde du kunna få tag på en zx6r från ´98, det året gjordes en hel drös med uppdateringar/förbättringar på ninjan. Dessutom så vann zx6r från ´98 typ varenda test av sport 600:eek:r som fanns :fakta



Ninja.......ja......du vet att du vill........

Nur är grejen den, att jag knappt har råd med en 97a, 98orna kostar runt 10k mer än vad jag får 97an för! dvs jag har inte råd. Men visst är den mycket finare!
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
BlueNote skrev:
Nur är grejen den, att jag knappt har råd med en 97a, 98orna kostar runt 10k mer än vad jag får 97an för! dvs jag har inte råd. Men visst är den mycket finare!
Varför en -97a? Det enda som skiljer en kwak zx6 åt mellan 95-97 är färgen såvitt jag vet. Skulle väl vara att miltalet kanske är lägre på en 97a.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
BlueNote skrev:
Gata. Kanske prova på bana nån gång.

Försök få tag i gamla tester och bilda dig en uppfattning om svagheter och brister. Kawa har alltid byggt starka maskiner, det är de kända för. Testa känn och kläm och följ hjärtat och inte plånboken!

Lycka till
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
På så där "gamla" hojar ÄR skicket och kvaliteten det enda som betyder något. Ett par pållar hit eller dit på pappret betyder inte att skillnaden är den samma sju år senare. Ergo: Råd ett blir titta, lyssna kör båda.

Råd två: Läs lite gamla Bike-tester och du kommer garanterat finna att Hondan är överlägsen i kvalitet. Jag har tidigare kikat på liknande cyklar. Finishen skiljer mycket till Hondans fördel, och kvaliteten är som sagt omvittnad.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top