Cbr 600f -93 startar ej

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Hej!
Bakgrund
Köpte en Honda cbr 600f -93 för några månader sedan, den testkördes och fungerade som den skall göra. Har därefter startat den i garaget flera gånger då den har fått gå kortare stunder.

Har under den här tiden laddat batteriet en gång, för det verkade lite trött men startade fortfarande mc:n.
I tisdags dog den efter ha gått ca 10 min, på parkeringen. Efter upprepade startförsök gav jag upp, dagen efter så försökte jag igen men med samma symptom. Och där är jag nu, nedan följer felsökning och närmare beskrivning.

Symptom

Motorcykeln tänder inte till, startmotorn går som den ska men inget hostande eller hopp till tändningen på någon cylinder.
Avgaser kommer ur avgasröret i takt med startmotorn går, men som sagt inget tändning.

Felsökning som är gjord

Tändstift ger gnista(2/4 kontrollerade)

Bensin kommer från tanken till förgasarna

Har prövat med startgas

Hjälpstart med bil prövat

Elsystem(blinkers, hel- halvljus mm. fungerar som det ska)

Tändstiftet till cyl 1 var blött när jag kontrollera idag

Övriga tankar

Kan kompressionen på alla cylindrar försvinna enligt symptomen ovan?

Även om något tändstift är dåligt borde den ju tända på någon cylinder.
CDI box och dess funktion är jag inte insatt i, men är det en möjlig felkälla?

Kom gärna med förslag!(JA den röda knappen på styret är ställd på "Run")
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Problemet löst!

Fick mekat 6 timmar igår och tillslut starta den.
Felet tror jag berodde på en kombination av fel.
När jag hade småkört den innan så hade den sista gången blivit riktigt sur, tillsammans med ett batteri som var precis på gränsen till tillräckligt.

När vi fick igång den så blev det som när en gammal diesellastbil växlar, ett stort svart moln kom ur avgasröret. Det tog ca 1 minut innan det värsta hade försvunnit, men tomgången blev bra efter ca 5 min.

Att vi tog ur stiften och luftade cylindrarna länge tror jag bidrog till att den lättare kunde starta. Det bör ju nämnas att när vi fick igång den så hjälpstarta vi den med bilen.

Det vi gjorde igår var:
Skruva loss de större kontakterna i elsystemet och lade på polfett.

Kontrollerade halvgivaren så den fick rätt antal ohm

Kontrollerade ICM(heter säker olika på olika motorcyklar, Ignition control modul)

Noggrann kontroll av tändstift och tändhattar samt tändspolar
(Testa samma tändstift i alla tändhattar, testa alla tändstift i samma tändhatt samt mäta att tändspolarna får nära samma antal volt som batteriet har)

Choken:s läge så den inte har hängt sig och alltid är på

Dränerade förgasarna

Stängde av bensinkranen innan vi fått igång den ordentligt(endast i begränsade syfte)

Hoppas tråden kan hjälpa någon i framtiden som har liknande problem.
 

Norrlandsiesta

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Luleå
Hoj
CBR 600f -95
Tja!

När jag började läsa det första inlägget kändes det spöklikt likt det problem jag har med min Cbr 600f -97.
Jag köpte den söndag de 12/5 (första hojen, woho!) men kunde inte fara ut och köra med den direkt för jag måste byta däck och köpa all gear. Jag provkörde den bara sen körde säljaren hem den till mig så det har inte varit ute på vägarna med mig baki styret förutom provkörningen.

Efter det så hade jag nästan varje dag startat upp den för det har ryckt så jävulskt i fingrarna. På lördagen (5 dagar efter jag köpt den, 18/5) så skulle jag starta den men startmotorn gick bara runt men ingen tändning alls. Vi var lite halvfulla så vi svamlade på med choken och gjorde den garanterat sur innan vi gav upp.

* Har kollat 3/4 tändstift (satan vad trångt det är), det 4e kommer jag inte in med verktyg att plocka bort och har inte haft tid att ta bort allt annat så man kommer åt. Provat alla tändstift i alla tändhattar och allt fungerar där.
* Bensin kommer fram för det blev en jävla avgasknall när jag skulle prova starta den på söndagen dagen efter vi inte fått igång den.
* Inte provat hjälpstart med bil.
* Elsystem (blinkers osv) fungerar när tändningen är på.
* Tändstiften är blöta.
* Inte provat med nytt batteri (värt att prova det?)

Sen en annan tråkig sak som inträffade är att när jag skulle skruva tillbaka ett tändstift drog jag åt liiite för hårt så gängdelen av tändstiftet gick sönder och släppte från själva tändstiftet. Så det sitter fast i motorn nu medan resten av tändstiftet har jag i handen. Ska nog prova med en grispitt och få lös den, med tång går det ju inte då den är helt fastskruvad.

Den här tråden gjordes ju för ett år sen men om Trådskapare eller någon annan har några idéer vad jag borde göra/kolla och i vilken ordning. Jag vill helst inte behöva skruva isär hela hojen för jag har inte skruvat så mycket och motorcyklar än mindre.

Mvh!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tja!

När jag började läsa det första inlägget kändes det spöklikt likt det problem jag har med min Cbr 600f -97.
Jag köpte den söndag de 12/5 (första hojen, woho!) men kunde inte fara ut och köra med den direkt för jag måste byta däck och köpa all gear. Jag provkörde den bara sen körde säljaren hem den till mig så det har inte varit ute på vägarna med mig baki styret förutom provkörningen.

Efter det så hade jag nästan varje dag startat upp den för det har ryckt så jävulskt i fingrarna. På lördagen (5 dagar efter jag köpt den, 18/5) så skulle jag starta den men startmotorn gick bara runt men ingen tändning alls. Vi var lite halvfulla så vi svamlade på med choken och gjorde den garanterat sur innan vi gav upp.

* Har kollat 3/4 tändstift (satan vad trångt det är), det 4e kommer jag inte in med verktyg att plocka bort och har inte haft tid att ta bort allt annat så man kommer åt. Provat alla tändstift i alla tändhattar och allt fungerar där.
* Bensin kommer fram för det blev en jävla avgasknall när jag skulle prova starta den på söndagen dagen efter vi inte fått igång den.
* Inte provat hjälpstart med bil.
* Elsystem (blinkers osv) fungerar när tändningen är på.
* Tändstiften är blöta.
* Inte provat med nytt batteri (värt att prova det?)

Sen en annan tråkig sak som inträffade är att när jag skulle skruva tillbaka ett tändstift drog jag åt liiite för hårt så gängdelen av tändstiftet gick sönder och släppte från själva tändstiftet. Så det sitter fast i motorn nu medan resten av tändstiftet har jag i handen. Ska nog prova med en grispitt och få lös den, med tång går det ju inte då den är helt fastskruvad.

Den här tråden gjordes ju för ett år sen men om Trådskapare eller någon annan har några idéer vad jag borde göra/kolla och i vilken ordning. Jag vill helst inte behöva skruva isär hela hojen för jag har inte skruvat så mycket och motorcyklar än mindre.

Mvh!

soppapumpen går rätt ofta på den där modellen. Kolla så du verkligen har bra tryck ur den.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top