CBR Broms och start....

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N
Är nybörjare och spekulant på en CBR600-92, och hoppas ngn kan hjälpa mig med följande frågetecken..:

1. Bromsskiva fram "glappar". Tar dock som den ska vid körning. Det är inga orginalbromsar och enligt en servicekille är det nån speciell typ av brom som ska vara såhär.. Kan detta stämma...?

2. Hojen vägrar starta emellanåt. Startmotorn går runt men den startar ej. Verkar sluka batteriet på ett par försök.. I övrigt går motorn jämnt och fint... Fick höra att det kunde vara generatorn..?.

Nån som vet vad dessa grejer kan landa på i kostnader?

Nån som kan ge mig svar på dessa frågor relativt fort? Vore jäkligt tacksam...

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
swekop skrev:
Är nybörjare och spekulant på en CBR600-92, och hoppas ngn kan hjälpa mig med följande frågetecken..:

1. Bromsskiva fram "glappar". Tar dock som den ska vid körning. Det är inga orginalbromsar och enligt en servicekille är det nån speciell typ av brom som ska vara såhär.. Kan detta stämma...?

2. Hojen vägrar starta emellanåt. Startmotorn går runt men den startar ej. Verkar sluka batteriet på ett par försök.. I övrigt går motorn jämnt och fint...

Nån som vet vad dessa grejer kan landa på i kostnader?

Nån som kan ge mig svar på dessa frågor relativt fort? Vore jäkligt tacksam...

Bromskivan är nog OK. Det är väl sk. flytande skivor som ska kunna röra sig lite för att få maximal anläggningsyta mot padsen.

Att den VÄGRAR starta är ju inte så bra dock. Det ska inte behöva ta många sekunder innan den snurrar igång. Det kan kanske vara så att ventilerna behöver justeras eller nåt sånt. Kamkedjesträckaren på CBR:en är tydligen en akilles-häl oxo. Vad dessa grejer kostar att fixa vet jag dock inte.

Det kommer säkert bättre svar snart. :rolleyes:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Generatorn lär det ju inte bero på att den inte startar??
En jobbarkompis hade precis samma problem med startsvårigheter vid varm motor på sin turbomazda. Det var nåt innan tändspolen, glömt bort vad.
Är det flytande skiva ska den glappa liiiiiiiite, är den helt lös är "rullarna" slitna.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vanligt på 1000-modellen att den är svårstartad när batteriet börjar bli gammalt/gedåligt med ström att de blir svårstartade, strömmen räcker inte tillför att ge gnista. Räcker med att byta batteri i så fall.
OBS,vet ej om 600-modellen är likadan men är batteriet gammalt kan det ju vara så.
Om cykeln förbrukar nya batterier helatiden är det troligen generatorn eller laddregulatorn som är kass. Regulator=1000-1500kr generator kostar nog lite mera.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring