CBR500R vs ER6F för A2-kort

Cheb

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Lund
Hoj
2006, Yamaha MT-03
Tjenare alla fantastiska motorcyklister!

Sålde precis av min Yamaha MT-03 (2006) då jag är på jakt efter hoj som är bättre lämpad för längre sträckor.

Efter en hel del research och uteslutning har jag nu kommit fram till att valet står mellan att köpa en begagnad Honda CBR500R och en begagnad Kawasaki ER6F (strypt till 35 kW).

Som rubriken lyder har jag A2-kort och ett år kvar tills dess att jag kan ta tungt kort.

Ni får hemskt gärna dela med er av era åsikter och erfarenheter av dessa två modeller och vilken ni hade valt (och varför så klart). De ligger i ungefär samma prisklass på blocket.

Kom gärna med tips! :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cbr 500 har den stora fördelen att ge 48 Hk i orginalskick. Det gör att gasrullen har en normal vridningsvinkel från tomgång till fullgas. På ER 6 är den begränsad av strypningen.

ER 6 kan förändras till fulleffekt genom att dra ur en kontakt ( U-länk) och ta bort en stoppskruv / plåtbleck vid gasspjällen. Det gör att maskinen kan ge fulleffekt vid t'ex bankörning.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
CBR:en är nästan 20 kg lättare.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
har inte kollat på några bänkningspapper men jag tror er6an har mer vridmoment över hela registret.

Personligen är jag inte impad av cbr500 alls. men de e jag de, er6f för min del!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
ER 6 finns i tre versioner beroende på årsmodell. 2006-08,. 2009- 2011 och 2012-2016. Min favorit är den nya modellen 2012-2016. Den har bäst chassie( nykonstruerad).

Jag anser att er 6 2012- är överlägsen cbr 500
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
ER6 har ju också fördelen att du kan köra upp med den för A när du tagit bort strypningen och då har du en "riktig" tung hoj. Sen kanske det inte är din drömcykel men det är en cykel du har :) (körde runt på en ER6 i ett år efter kortet men ville ha en större cykel för mina 185cm)
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top