Sniglom
Gudomlig sporthojare
Motorcykel: Honda CBR600 FS 2002. Ingen ABS.
När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.
Pumpad broms känns inte svampig och jag kan hålla bromshandtaget hårt och länge utan att det rör på sig.
Tänker att möjliga felkällor skulle kunna vara:
* Bromsslangar som är slut och flexar. Men flex borde inte gå att pumpa bort?
* Luft i systemet. Kan det gå att pumpa det?
* Bromscylindern behöver renoveras. Vet inte hur det känns om den är slut.
* Läckage. Men nivån på bromsvätska står still och inget synligt läckage.
I samband med att jag lämnade in den till Honda på storservice påpekade jag mitt bromsproblem, men verkstan kände inget. Troligen höll sig bromsen pumpad så länge att den fortfarande var normal när de tittade. Jag har tidigare försökt lufta den själv, men märkte ingen skillnad. Den bör också ha luftats i samband med storservice tänker jag.
Vad är trolig felorsak till att den beter sig så här?
När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.
Pumpad broms känns inte svampig och jag kan hålla bromshandtaget hårt och länge utan att det rör på sig.
Tänker att möjliga felkällor skulle kunna vara:
* Bromsslangar som är slut och flexar. Men flex borde inte gå att pumpa bort?
* Luft i systemet. Kan det gå att pumpa det?
* Bromscylindern behöver renoveras. Vet inte hur det känns om den är slut.
* Läckage. Men nivån på bromsvätska står still och inget synligt läckage.
I samband med att jag lämnade in den till Honda på storservice påpekade jag mitt bromsproblem, men verkstan kände inget. Troligen höll sig bromsen pumpad så länge att den fortfarande var normal när de tittade. Jag har tidigare försökt lufta den själv, men märkte ingen skillnad. Den bör också ha luftats i samband med storservice tänker jag.
Vad är trolig felorsak till att den beter sig så här?
Last edited: