cbx600 oljekylaren blir knappt varm

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
CBX 600 E
Har sökt i forumet men inte hittat nån lika paranoid som mig så här kommer problemet med min relativt "nyinköpta" honda cbx600 -83a:

Motorn blir bra mycket mer varm än oljekylaren. när man bränner sig var man än tar på motorn är oljekylaren runt 45*. jag tycker att kylaren borde bli lika varm som oljan som cirkulerar.

Den observationen är gjord efter att hojjen åkt kanske 6km ToR till besiktningen samt då jag stått still och gasat.

För att se att oljan cirkulerar har jag kört runt motorn och sett att det kommer olja ur båda kylarslangarna samt inspekterat så det inte är stopp i kylaren.

Oljetrycksgivaren säger att oljetrycket är bra.

Det som återstår är då att cirkulationen är för dålig (nät-filtret vid olje pumpen eller själva oljepumpen) eller så är det inget fel alls och oljekylaren helt enkelt inte behöver bli så varm att man bränner sig på den.

Så vad tror ni som har liknande gamla motorcyklar med oljekylare, blir era kylare varma efter en 10 min på låga varv (2000-3000)?

Hur ska jag kunna utvärdera om detta är ett problem? finns det några tecken på överhettning att kolla efter om jag skulle ha igång den en längre stund?

Vill ha lite kött på benen innan jag får för mig att öppna oljetråget o inspektera allt där.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Du har inte gett oljan chansen att bli ordenligt varm ännu. 3-4 mil, då är den garanterat varm. Det kan vara så att du har en termostat som gör att oljan inte kyls om oljan är för kall. Mao så är troligt vis allting i sin ordning.

10 minuter på låga varv, speciellt också om man kör, är inte tillräckligt.

Du kan vara lugn. Pilla inte på någonting som redan fungerar.

Mats

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...