cdi nsr

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
tja,
jag undrar vart exakt jag ska gräva i min cdi för att få bort koppartråden ?
syns koppartråden från utsidan ?
är det den tjocka blåa tråden ?
kan inte nåt lägga uppen bild det skulle vara väldigt fint :)

mvh

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jag tror inte det kommer dyka upp någon bild förän någon av er som håller på med det för tillfället lägger upp en.

och jag vet inte hur många gånger jag skall behöva förklara det. eller hur många trådar det skall behöva startas om detta.

CRM och nyare NSR (jag vet inte hur det är med dom äldre) är strypta enligt följande:

AVGASRÖRET: bricka i MYNNINGEN, alltså precis i början. sitter den längre in är det nån seriös farsa som bråkat nån gång i tiden. känn med en bit ståltråd eller liknande. expansionskammaren är helt ihålig.

INSUGET: En alubricka som ligger mellan insuget och redkorgen. i brickan är det 3 hål, 2 pyttesmå och ett större på 2,5cm eller något i den stilen. Den skall bort. INGET annat, den vita plastgrejen som ligger i redkorgen skall vara kvar. Det blir en effektförsämring om den plockas bort. Man kan se om brickan ligger där eller inte utan att plocka isär något. Ni ser en tunn platta mellan insuget och redkorgen helt enkelt.

CDI: sist men inte minst CDI-boxen som många verkar undra en hel del över. Kronen la upp en bild i FAQen men den länken funkar inte längre. Därför vore det grymt om någon av er kunde ta en bild och lägga upp. Det verkar behövas.
Många verkar tro detta är jättesvårt men helt seriöst, det är hur enkelt som helst. Elektroniken ligger innuti, plasten runt om är till för att skydda. Gräver ni försiktigt kan ni i stort sett skala bort all plast utan att boxen slutar fungera. Glömm allt vad borr heter, ta en vanlig morakniv eller nån mindre kniv om ni har och gräv försiktigt. Koppartråden ligger brevid kontaktstyckena enligt min fina bild. Gräv ner tills ni kommer åt tråden och klipp av den. antingen klipper ni bort en bit eller så klipper ni ett snitt och böjer bort ena stumpen. Stumparna får inte komma i kontakt med varandra.
Hålet skall sedan fyllas med något lämpligt. Typ silikon eller smältlim.

svårare än så är det inte.

nu när jag har varit så snäll vill jag göra lite reklam oxå. Jag har en CDI-box över, ostrypt och snyggt igenlaggd. PMa vid intresse.

Bifogat

• cdijävel.jpg
    cdijävel.jpg
    7 KB · Visningar: 39

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
jag grävde i min och jag såg en blå tjock tråd eller mer en metalbit som jag grävde upp det var det som jag kunde hitta men den var typ 1 cm i diameter det kan väll inte vara den ?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag grävde i min och jag såg en blå tjock tråd eller mer en metalbit som jag grävde upp det var det som jag kunde hitta men den var typ 1 cm i diameter det kan väll inte vara den ?

min va inte blå...

och snarare 2mm i diameter. har för mig den va kvadratisk oxå...

ta en bild och lägg upp så får jag se hur det ser ut.

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
nu har jag grävt lite mer,
är det denna jag ska klippa ?

Bifogat

• SL383788.JPG
    SL383788.JPG
    59.9 KB · Visningar: 47

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
nu har jag grävt lite mer,
är det denna jag ska klippa ?

Enligt tapper så låg den på andra hållet på den där bilden så du jag tycker du ska vänta med att klippa tills någon som vet kan säga att det är rätt eller fel.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Lånar tråden till samma sak, jag är osäker på om min är avstrypt i cdi:n. Går det att sätta nsr cdi från 99 utan att behöva ändra något och sitter tråden på samma ställe på Crm cdi:n?
sitter nsr cylle på min nu om det skulle vara någon viktig information

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
den ska ligga där nånstans. nån cm från kontaktstyckena.

Eller fan. vänta nu. Min ser inte likadan ut.

kan se om jag kan ta kort på min nån dag ist så får ni se.

Bifogat

• SL383788.JPG
    SL383788.JPG
    60 KB · Visningar: 46
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy