CDI problem.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Efter en hel vinters meckande fram och tillbaka har jag ny lyckats lokalisera problemet min hoj drars me. Efter att ha bytt elsytstem ifrån -87 till ett ifrån -91 så har hojen gått dåligt på höga varv. Det visar sig nu att TZR -91 är strypt CDI-boxen. :huvet Har aldrig hört att det skulle vara så men så är det tydligen! Så nu till frågan: Vet någon var man kan fåtag på en ostrypt cdi-box till en Yamaha TZR 125 -91? MC-skrotar vore ju ett alternativ men då vet man ju inte ifall det är en stryp eller ostrypt CDI man köper. Att Ostrypa den går tydligen inte heller.

//Biifer

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm jaså det finns sånt.. Varför bytte du till 91:ans elsystem? Kan du inte bara sätta på den ostrypta boxen?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Min hoj e me från -87 men den går oxå knasigt på höga varv... undrar ifall nån annan ägare kaske har bytt CDI-boxen nån gång till en nyare...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
cRoC skrev:
Hm jaså det finns sånt.. Varför bytte du till 91:ans elsystem? Kan du inte bara sätta på den ostrypta boxen?
Jag bytte därför att min förra cdi-box gick sönder. Så hittade jag en reservdelshoj på blocket.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
PollySmurf skrev:
Min hoj e me från -87 men den går oxå knasigt på höga varv... undrar ifall nån annan ägare kaske har bytt CDI-boxen nån gång till en nyare...
Hur då knasigt? Min hoj toppar 120-130 just nu. Går den så illa?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Biifer skrev:
Ja, men med vissa svårigheter. På dom högre växlarna går det inte alls.

typ samma här, den e skit seg över 9500 varv... :gnissla
men går som fan upp tills de, sen verkar det precis som att den får för lite bensin så den inte orkar varva, men stiftet är gyllenbrunt och den går som sagt fint upp till 9500 typ... har bwt effektrör och öppet luftfilter och 230 munstycke på :)

EDIT: jag kommer inte upp i 11000 och den toppar 130 kanske lite över, iofs kör jag på orginaldrevning

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
PollySmurf skrev:
typ samma här, den e skit seg över 9500 varv... :gnissla
men går som fan upp tills de, sen verkar det precis som att den får för lite bensin så den inte orkar varva, men stiftet är gyllenbrunt och den går som sagt fint upp till 9500 typ... har bwt effektrör och öppet luftfilter och 230 munstycke på :)

EDIT: jag kommer inte upp i 11000 och den toppar 130 kanske lite över, iofs kör jag på orginaldrevning
Kolla om du har runda "sockerbitar" där CDI-box kablarna går till det övriga elsystemet. OM du har det är den en ny CDI.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Biifer skrev:
Kolla om du har runda "sockerbitar" där CDI-box kablarna går till det övriga elsystemet. OM du har det är den en ny CDI.

det har jag inte, vet dock vilka runda sockerbitar du menar, har ju en motor från 2:ra generationens tzr (89-92?) så jag klippte loss dom runda och lödade ihop med mitt gamla elsystem (med 4-kantiga sockerbitar)...

Ok, jag har alltså den gamla ostrypta CDI:n, vad kan de då vara?

hmm... förlåt föresten för att jag snor din tråd Biifer

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Känns jue ganska kul att ha köpt en hoj för 4000kr och sen så är den enda del som jag behöver strypt :mad: Blir så ***** lack. Ingen om vet var man får tag i en CDI-box ifrån 87?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Biifer skrev:
Känns jue ganska kul att ha köpt en hoj för 4000kr och sen så är den enda del som jag behöver strypt :mad: Blir så ***** lack. Ingen om vet var man får tag i en CDI-box ifrån 87?

*känner medlidande :( *

Jag har snart lagt ut 20 000 kr på min tzr -87... suck :död
ligger väl på nära 16 000 nu men har lackning kvar...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
PollySmurf skrev:
det har jag inte, vet dock vilka runda sockerbitar du menar, har ju en motor från 2:ra generationens tzr (89-92?) så jag klippte loss dom runda och lödade ihop med mitt gamla elsystem (med 4-kantiga sockerbitar)...

Ok, jag har alltså den gamla ostrypta CDI:n, vad kan de då vara?

hmm... förlåt föresten för att jag snor din tråd Biifer
Hur lyckades du löda ihop dom? Det finns jue 3 kablar mer på en nya CDI:n

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Biifer skrev:
Hur lyckades du löda ihop dom? Det finns jue 3 kablar mer på en nya CDI:n

?? det var lika många kablar på den nya motorn sopm det kom ut från min gamla cdi iaf, olika färger så fick gissa på 2 sladdar!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
PollySmurf skrev:
?? det var lika många kablar på den nya motorn sopm det kom ut från min gamla cdi iaf, olika färger så fick gissa på 2 sladdar!
Hmm, det finns nämligen en box extra på -87an som inte finns på -91an. Den boxen (vad den ny gör) sitter inbyggd på 91an. Därför finns den 3 sladdar mer. Men varför du inte har det är mycket mysko.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Biifer skrev:
Hmm, det finns nämligen en box extra på -87an som inte finns på -91an. Den boxen (vad den ny gör) sitter inbyggd på 91an. Därför finns den 3 sladdar mer. Men varför du inte har det är mycket mysko.

jasså, men jag drog inte alla sladdar från motorn till bara CDI-boxen, några gick till nått annat ställe me :)
Kan mkt väl ha varit dom 3, var liite otydlig i förra inlägget

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Men det är ändå mysko då dessa två CDI-boxar inte liknar varandra för 5-öre. den nya är helt annorlunda uppbyggd.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
joo... men är du säker på att den inte går att ostrypa då?
och de skiljer ju inte så mkt om det är som du säger: det går in 3 extra sladdar till den nya och dom 3 går till en annan box på den gamla?!

Föresten vet du vad det kan vara som gör att min inte vill varva?, kanske kasst lödat ?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
PollySmurf skrev:
joo... men är du säker på att den inte går att ostrypa då?
och de skiljer ju inte så mkt om det är som du säger: det går in 3 extra sladdar till den nya och dom 3 går till en annan box på den gamla?!

Föresten vet du vad det kan vara som gör att min inte vill varva?, kanske kasst lödat ?
Jag pratade med "Jörgen" på yamaha center. Han kan en massa om sånt här. Han kunde faktiskt berätta om hur det var på rak arm :Bugar och det går inte att ostyrpa.
Vad det är för fel på din har jag ingen aning om.. Men om det är någonting som verkar möjligt så är det att du har fixat själv med det är då jag inte säker att det bara är att blanda som du gjort.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!