Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Kan bara säga att det är mycket märkligt. Samma premieberäkning presenteras för kundtjänst som på hemsidan, iaf sedan något år tillbaka. Att du sedan, i nuläget, har möjlighet att påverka fler faktorer (som att rätta till felaktiga körkortsdatum, ABS-funktioner etc) hos kundtjänst skulle däremot eventuellt kunna påverka premien utöver det som man kan mata in på hemsidan. Men då är det ju inte längre identiska förutsättningar.

Rent empiriskt, är det inte bättre om du jämför hoj nr.2 mellan hemsida och telefon istället för att jämföra två olika hojars pris som samlats in på två olika sätt?

Jag tror även att "antal skadefria år" räknas per försäkring och ger endast rabatt till den specifika försäkringen och påverkar därmed inte eventuella nyteckningar (eftersom du har noll skadefria år där). Men det påverkar ju isf endast skillnaden mellan befintlig och nyteckning av identisk hoj och medför ingen skillnad mellan "web- och telefonpremie".

När jag ringde in och kollade premier så gav jag telefonnissen även det alternativa regnumret och han fick fram samma uppgifter som nätet visade. Hoj nr 2 skulle kosta 12500 kr hel/hel/avställningsbart. Men han kunde inte förklara varför hoj nr 1 bara kostade 2500 kr. ... :confused:

(Min hoj är en fulleffektare så det är ingen sån faktor inblandad i ekvationen.)

Det verkar finnas flera Trygg Hansa-kunder här i tråden som enbart använt nätets uppgifter och det verkar ju onekligen råda viss tveksamhet huruvida man kan lita på de uppgifterna. Om man nu redan är kund så verkar den enda trygga uppgiften vara den man får via telefon.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
När jag ringde in och kollade premier så gav jag telefonnissen även det alternativa regnumret och han fick fram samma uppgifter som nätet visade. Hoj nr 2 skulle kosta 12500 kr hel/hel/avställningsbart. Men han kunde inte förklara varför hoj nr 1 bara kostade 2500 kr. ... :confused:

(Min hoj är en fulleffektare så det är ingen sån faktor inblandad i ekvationen.)

Det verkar finnas flera Trygg Hansa-kunder här i tråden som enbart använt nätets uppgifter och det verkar ju onekligen råda viss tveksamhet huruvida man kan lita på de uppgifterna. Om man nu redan är kund så verkar den enda trygga uppgiften vara den man får via telefon.

Eftersom det inte går att söka på sitt eget fordon på nätet är det egentligen bara försäkringsbrevet som berättar vad den faktiska försäkringen kostar fram till nästa huvudförfallodatum. Alla andra fordon kommer, till skillnad mot redan ägda och försäkrade fordon, att baseras på de nya tarifferna vilket kommer svida i plånboken så länge man inte är... Hur ska jag formulera mig... Inte direkt ung....

Så ja, om du vill veta priset på din egna försäkring är telefon det enda sättet. Tecknar man en ny försäkring spelar det inte någon roll om du tecknar via hemsida eller telefon.

Sannolikt tillhör din FZR den gamla tariffen så du är en av de sista som klarar sig ytterligare ett år om du nu inte är... direkt ung. Då spelar det förmodligen mindre roll.

Jag vet att sporthojar ägda av unga är en kostsam historia för försäkringsbolagen.
Nu är det så att jag är en lagom tjock man i sina bästa år (30-ish) så jag kan ju tycka nog att jag borde ha en relativt låg försäkringspremie på en Yamaha XJ6 -2013, även hos TH, eftersom det inte är en sporthoj...

Nåp.

MC-insure AEX466.png

Denna bad boy är nog tillverkad i helvetet och jag lika så, om man får tro THs premie :)
Trist att de verkar vilja ha bort alla som inte är över 45 och/eller inte kör något ytterst vardagligt. En R1 -98 är faktiskt till och med billigare att helförsäkra hos TH eftersom vagnskadan är billigare på den än på XJ6:an samtidigt som trafikförsäkringen slår i taket (19 800) på båda. :dummer

Förnuftet säger mig att trafikpremien (den som tar smällen för de dyra personskadorna) borde vara ganska mycket lägre på en XJ6 än på en R1. Men vad vet jag :D

Tur att det finns alternativ hehe.

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
CBR929RR
jag ger inte mycket för TH, jävla blåsare med lockpriser.
När jag köpte min hoj för 5 år sedan (GSXR1100W -93) då var dom billigast, 11000 hel/hel
året därpå när det var dags att förnya då skickade dom med ett brev där det stod att dom behövde justera upp premierna lite pga mycket olyckor, dom ville nu återigen ha 11000, jag betalade men hittade ganska så snabbt efter en identisk motorcykel på blocket, samma årsmodell, motor (och effekt), färg till och med ram numret var nästintill i nummerföljd, men den ville dom ha 7600kr för, men jag hade ju redan godkänt min premie så inte mycket jag kunde göra.
Tredje året, nu ville dom återigen ha 11000kr för försäkringen och och fick en chock när jag nu kollade priset på hojen som jag sett året innan, 5400kr, dom ville alltså pumpa mig på dubbelt så mycket pengar som jag kunde försäkra en likadan på, det var till och med som så att min bror kunde försäkra min motorcykel billigare än vad dom ville ha av mig (9000kr något) och då var han 3 år yngre än mig och saknade kortet, han var 20 då tror jag.
Nu var uppenbart något fel, jag ringde TH som bekräftade att något var fel, dom skulle skicka en ny faktura på det rätta beloppet.
Fakturan kommer och det är återigen 11000 :huvet
jag ringde återigen men dom vägrade nu att erkänna sitt fel eller ge mig någon annan premie, men fick då byta bolag, Salus för runt 6000kr

Men cirka en vecka efter att jag klagat då hade dom helt plötsligt höjt premien på båda hojarna till ~17000kr
så det lönar sig visst inte att klaga...

angående den senaste höjningen så tror jag att dom ville ha runt 15000 senast jag kollade, men nu efter höjningen 25460kr, mer än jag betalade för hojen när jag köpte den för 5 år sedan...
sitter på LF halvförsäkring för 5000kr istället

just nu har jag även två bilar hos TH, men ska helt klart byta bolag nu...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var tvungen att jämföra gammal vs. ny jag med.
Suzuki Hayabusa från 2000 med 129 kW mot en Kawasaki ER6F med 53 kW och en Yamaha MT-09 med 84,6 kW.
(Man, 39, boende i 08-ytterområde, A-kort i 14 år utan skador)

Hayabusa, 2000ER6F, 2014MT-09, 2014
Helförs.20 83413 49929 079
Halvförs.15 353823415 580
Trafikförs.14 710636511 887

Last edited:

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Detta är ju helt sjukt.
Min premie är, för stunden, orörd. För att vara säker, ringde jag och kontrollerade och fick till svar att den förblir orörd. Till augusti.. "så jag kan vara lugn", som han sa i luren. Han fick ett bryskt svar om att i augusti är det fortfarande ganska hög säsong.

Så... Kan någon rekommendera ett försäkringsbolag med avställningsbar försäkring?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Detta är ju helt sjukt.
Min premie är, för stunden, orörd. För att vara säker, ringde jag och kontrollerade och fick till svar att den förblir orörd. Till augusti.. "så jag kan vara lugn", som han sa i luren. Han fick ett bryskt svar om att i augusti är det fortfarande ganska hög säsong.

Så... Kan någon rekommendera ett försäkringsbolag med avställningsbar försäkring?

De flesta av större bolagen inklusive deras dotterbolag har avställningsbar försäkring som alternativ enligt min erfarenhet.

Själv fick jag som sagt rekordlåg premie inför den här säsongen av Trygg Hansa. Har tidigare haft såväl Folksam som If. Premien Folksam erbjöd var 1/3 av If när det begav sig och premien som Trygg Hansa erbjöd nu var 1/3 av det. Misstänkte tidigt att det kunde röra sig om en lockpremie, men den omfattar i så fall även hemförsäkring, bilförsäkringar etc. Visar det sig stämma blir jag en kortvarig kund i bolaget. Det blir i så fall en fråga inför kommande år.

Har märkt att många bolag börjar göra skillnad på import och sv-sålt. Högre premier och sämre villkor många gånger om man läser det finstilta. Särskilt på de så kallade märkesförsäkringarna. Något att vara uppmärksam på helt klart.

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Nu har jag sagt upp min försäkring och bytt till Folksam som gav betydligt bättre pris.

Snackade med killen på Trygg Hansa.. han var ganska bedrövad och sa själv att det är omöjligt att sälja med de priser de har. Jag nämnde att att jag snart kollar på resterande bilar lägenhet osv och kommer byta allt i ren protest. Samt tipsade om att folk är sjukt irriterade på TH och kommer göra detsamma som mig. Berättade om den här tråden och han har upplevt att folk lämnar dom och han ska försöka tipsa vidare uppåt i ledet.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
I dessa diskussioner känns det skönt att man kör "naket" och har en "Rullator försäkring" på 4.800 helår/helförsäkring... :D

Kan bara hålla med. Senaste hojen var en R1:a -07 och den fick jag punga ut 2500/mån/hel (åretrunt, Folksam35).
Nu skaffa jag en Street triple till denna säsongen, 6600/år/hel (åretrunt, Bilsport&Mc, 40+).

Trajan är minst lika rolig och mer sansad. Så win-win :tummenupp

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Hoj
KTM 525 EXC -06
Märkligt, ringde också som någon annan här i tråden bara för att dubbelkolla så att inte min chockhöjts, den var också "låst" med samma som förra året, fram till oktober i år.

Betalar 6850:- för helförsäkring på min ktm 690 smc.

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Hoj
Honda Hornet 600 2001
De flesta av större bolagen inklusive deras dotterbolag har avställningsbar försäkring som alternativ enligt min erfarenhet.

Själv fick jag som sagt rekordlåg premie inför den här säsongen av Trygg Hansa. Har tidigare haft såväl Folksam som If. Premien Folksam erbjöd var 1/3 av If när det begav sig och premien som Trygg Hansa erbjöd nu var 1/3 av det. Misstänkte tidigt att det kunde röra sig om en lockpremie, men den omfattar i så fall även hemförsäkring, bilförsäkringar etc. Visar det sig stämma blir jag en kortvarig kund i bolaget. Det blir i så fall en fråga inför kommande år.

Har märkt att många bolag börjar göra skillnad på import och sv-sålt. Högre premier och sämre villkor många gånger om man läser det finstilta. Särskilt på de så kallade märkesförsäkringarna. Något att vara uppmärksam på helt klart.

I dagens läge så lutar det mot Folksam. Dock är jag osäker på om skyddsutrustning ingår i premien..
Avställningsbart är dock ett minimum för min del.

Nu har jag sagt upp min försäkring och bytt till Folksam som gav betydligt bättre pris.

Snackade med killen på Trygg Hansa.. han var ganska bedrövad och sa själv att det är omöjligt att sälja med de priser de har. Jag nämnde att att jag snart kollar på resterande bilar lägenhet osv och kommer byta allt i ren protest. Samt tipsade om att folk är sjukt irriterade på TH och kommer göra detsamma som mig. Berättade om den här tråden och han har upplevt att folk lämnar dom och han ska försöka tipsa vidare uppåt i ledet.

Vi får se vad som händer tills augusti. Blir det en chockhöjning, så lämnar jag bolaget med samtliga försäkringar. Ett litet, men dockändå, ställningstagande.
Känner att det är samma sak som med trängselskatt, vägskatt, bensinskatt, hittepåskatt, radiotjänst etc etc; Man höjer priserna som f*n för att folk MÅSTE betala, vilket jag motsätter mig det grövsta. Det är redan dyrt att bara leva.
(Ursäktar ranten, men skyller på trötthet :) )

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Så nu ramlade brevet in från trygg att det var dags att förnya försäkringen!
Visade sej att årspremien påställt blev något billigare mot förra året! Och avställningsförsäkringen något dyrare..

Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Märkligt, ringde också som någon annan här i tråden bara för att dubbelkolla så att inte min chockhöjts, den var också "låst" med samma som förra året, fram till oktober i år.

Betalar 6850:- för helförsäkring på min ktm 690 smc.

Inte märkligt alls!
Försäkringsperioden är på 1 år och med största sannolikhet så tecknade du försäkringen i oktober.

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Hoj
R6 -05
Fick höjning från 18 tkr /halv/avställningsbar till 23 tkr nu när försäkringen skulle förnyas. :dummer
Har nu bytt försäkringsbolag. :arsele

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Fick höjning från 18 tkr /halv/avställningsbar till 23 tkr nu när försäkringen skulle förnyas. :dummer
Har nu bytt försäkringsbolag. :arsele

Får man fråga hur gammal du är och till viket bolag du nu bytt till? Jag har en känsla att jag också kommer få en ökning :/

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Trygg Hansa verkar nu "tillfälligt" ha stängt ner möjligheten att beräkna MC-försäkringar över nätet. Man hänvisar till telefon...
Kanske har nån ansvarig läst denna tråd :D

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Trygg Hansa verkar nu "tillfälligt" ha stängt ner möjligheten att beräkna MC-försäkringar över nätet. Man hänvisar till telefon...
Kanske har nån ansvarig läst denna tråd :D

Försökte i måndags har jag för mig & den låg nere då oxå :D

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Orkar inte läsa allt...

Izah ser, av tecknet bredvid hennes användarnamn att döma, ut att vara chey. Och dessvärre ligger deras försäkringar toklågt och lär inte höjas speciellt mycket. Sen att hon är dryg i tonen gör det så klart ännu värre för dig Bass :tungan

Vad jag vet då existerar inte tjejförsäkringar sedan cirka 1-2 år tillbaka pga diskriminering.

Kollade min hos lite olika nu, orkar dock inte ringa TH.
Länsförsäkringar 2900:- hel per år och då har jag valt bort skyddsutrustning så jag inte behöver ha det om jag inte vill.

IF 3956:- hel per år.

Folksam vägrar ge pris om man inte ringer.

Bilsport & mc som jag hade till min förra försäkrar inte min nya, annars har de alltid varit billigast och helt underbara när det händer något.

Salus Ansvar uppköpta av Folksam, men jag hade aldrig i helvete använt det företaget för de suger fetballe när det händer nåt.

Svedea, måste ringa pga min mc-modell.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...