Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
ZX10R
För två veckor sedan så fick jag ett pris på en R6 2010 helförsäkrad 1100:-/ månad, igår så fick jag ett pris på en R6 2009 3500:-/ månad halvförsäkrad.

Båda maskinenra Svensksålda mm..

Trygg-Hansa kan dra åt He*****!!!!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
För två veckor sedan så fick jag ett pris på en R6 2010 helförsäkrad 1100:-/ månad, igår så fick jag ett pris på en R6 2009 3500:-/ månad halvförsäkrad.

Båda maskinenra Svensksålda mm..

Trygg-Hansa kan dra åt He*****!!!!

Du borde ha en sparad offert på det första priset i deras system som du kan använda i 30 dagar?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Tycker att flera ska skriva till th. På Facebook så att "allmänheten" och inte bara sh. Får lite mera insyn i hur dom behandlar sina kunder.
 

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
KTM Duke 690-13
Fråga kring försäkringspremie, tänkte kolla en R1-07 på Bilsport-mc, men den finns inte i modellistan. Man kan heller inte söka på reg nr. Kan man inte försäkra en R1 hos dem?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fråga kring försäkringspremie, tänkte kolla en R1-07 på Bilsport-mc, men den finns inte i modellistan. Man kan heller inte söka på reg nr. Kan man inte försäkra en R1 hos dem?

Nope, inte Svedea heller. De vill inte ha med plastraketer att göra.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min premie ser ut att stiga till 17.500kr mot dagens 5500kr. Nu gick det inte att få reda på min årsmodell exakt då dom vägrar säga vad min skulle kosta om jag nytecknade idag, och regnr på en likadan hoj ville hemsidan inte ta emot. Så kollade på en -99 iställey för -97. Hir som helst skulle länsf endast ta 4000kr för min. Snyggt jobbat TH! Kommer även se över min olycksfall, villa, lgh och bilförsäkring som ja också har i TH! 1:e aug kommer smällen iaf annars då brytdatumet är.
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Kolla på Folksam istället. Dom är alltid billigare för min del.
Betalar 6100 hel/hel för min R1 -03.
Är 36år och bor i en mellanstor stad. Tycker att det priset är
helt ok. Men då har jag samlat alla försäkringar där.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tycker att flera ska skriva till th. På Facebook så att "allmänheten" och inte bara sh. Får lite mera insyn i hur dom behandlar sina kunder.

Ni beter er som att det är första gången detta händer. Prissättningen går upp, ibland i vågor, så här har Trygg Hansa (m.fl) gjort åtminstone 2-3 gånger tidigare de senaste tio åren, och de är inte ensamma. Vi som drabbats får hoppas att det fortfarande finns vettiga alternativ till TH bara.
 

sportbike

boomer
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Kollade min Aprilia Tuono v4:a 2011 bara för kul...
Jag: 43 år, bor i skogen, KK i 11 år, aldrig använt försäkring.

Priset är / år

Trafik:
T-H: 14.958.-
Svedea: 2.016.-

Halv:
T-H: 16.524.-
Svedea: 2.387.-

Hel:
T-H: 26.639.-
Svedea: 4.400.-

Vilka stollar.
Jag sa upp de försäkringar jag hade hos Dryg-Hansa idag.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Jag snacka med en snubbe förra året och han sa att om man kör på avställningsbar försäkring är det bara att ställa av och på heltiden. Alltså om man nu inte kör varje dag så lönnar det ändå ut sig. Eller hur funkar det ? I värsta fall får jag ju koppla min mobil till styret och ha mina fordon appen redo om man blir stoppad.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ni beter er som att det är första gången detta händer. Prissättningen går upp, ibland i vågor, så här har Trygg Hansa (m.fl) gjort åtminstone 2-3 gånger tidigare de senaste tio åren, och de är inte ensamma. Vi som drabbats får hoppas att det fortfarande finns vettiga alternativ till TH bara.

Jag har varit kund där oavbrutet i minst 15 år och haft samma hojar alla dessa år. Har aldrig varit med om nån höjning. Premien har legat stadigt på ca 10% av hojens värde. Har bott på samma ort i alla år.

Vad jag undrar är om alla ni som nu fått hysteriska premier från Trygg Hansa fått dem via brev, ringt in och kollat eller använt internettjänsten och ett annat reg-nummer på en identisk hoj?

Som jag nämnt tidigare i tråden. När jag kollar premien på nätet på en hoj som är identisk med min så blir premien 12 500 kr hel/hel/avställningsbart. Men via telefon så får jag premien 2500. Det handlar INTE om att årsförfallodagen är hit eller dit. Det handlar om något annat, obegripligt. Ifjol kunde jag läsa på nätet att premien på en likadan hoj skulle bli en bra bit över 4000 kr men den faktiska premien blev under 2500 hel/hel/avställningsbart och som ni märker så har inte siffran >4000 haft det minsta med året premie att göra heller.

För mig är gåtan varför det hos Trygg Hansa är så otroligt stor skillnad mellan uppgifterna på nätet och den faktiska premien?!
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag snacka med en snubbe förra året och han sa att om man kör på avställningsbar försäkring är det bara att ställa av och på heltiden. Alltså om man nu inte kör varje dag så lönnar det ändå ut sig. Eller hur funkar det ? I värsta fall får jag ju koppla min mobil till styret och ha mina fordon appen redo om man blir stoppad.

Det gick att göra så förr, men för några år sen infördes en påställningsavgift på 50:- så du tjänar inget på att göra så i dagsläget.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det gick att göra så förr, men för några år sen infördes en påställningsavgift på 50:- så du tjänar inget på att göra så i dagsläget.

Påställningsavgiften slopas!

2014-01-15

Transportstyrelsen föreslår i en remiss att påställningsavgiften ska slopas. Anledningen är att administrationen kostar betydligt mindre än vad myndigheten får in i intäkter. Även om det bara handlar om 50 kronor är det en positiv nyhet för de MC-ägare som ställer av sin motorcykel delar av året. Om och när förslaget träder i kraft framgår inte av förslaget.


Under 2012 fick Transportstyrelsen in 50,9 miljoner kronor i påställningsavgifter medan kostnaderna för av- och påställningar endast uppgick till 16,2 miljoner kronor. Avgifterna infördes 2007 och det är uppenbart att administrationen effektiviserats och därmed blivit billigare under åren.


Läs mer: SMC
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det gick att göra så förr, men för några år sen infördes en påställningsavgift på 50:- så du tjänar inget på att göra så i dagsläget.

Beror ju helt på vad du har för månadspremie. För mig är det så att om jag inte kör på 3 dagar så "tjänar" jag på att ha den avställd. Så nu på våren och på hösten när det är ostadigt väder och det likagärna kan gå 2 veckor mellan tillfällena jag kör så ställer jag på den om jag ska köra, annars ställer av. Eller om jag ska iväg och köra oförsäkrad bana en vecka, då kan den lika gärna vara avställd.

Dock så brukar det bli så att jag har den påställd från typ Maj till Augusti utan avställningar, men det är mest för att jag inte orkar hålla på... Skulle fortf. löna sig ekonomiskt i mitt fall.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag har varit kund där oavbrutet i minst 15 år och haft samma hojar alla dessa år. Har aldrig varit med om nån höjning.

Har du bott i "liten håla" under alla dessa 15 år? ;) Jag har haft trygg hansa i omgångar, och detta är inte första gången de gör så här, eller andra bolag heller som sagt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har du bott i "liten håla" under alla dessa 15 år? ;) Jag har haft trygg hansa i omgångar, och detta är inte första gången de gör så här, eller andra bolag heller som sagt.

Har bott i grannhåla också men det påverkade inte premien. Ja e int´så ombytlig av mä.

För några år sedan så fck ju Trygg Hansa för sig att införa enbart helårsförsäkrigar. Då lacka jag ur o ringde upp dom. Några minuter senare var premien halverad och tillbaka där den var ok - för mig.
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Påställningsavgiften slopas!

2014-01-15

Transportstyrelsen föreslår i en remiss att påställningsavgiften ska slopas. Anledningen är att administrationen kostar betydligt mindre än vad myndigheten får in i intäkter. Även om det bara handlar om 50 kronor är det en positiv nyhet för de MC-ägare som ställer av sin motorcykel delar av året. Om och när förslaget träder i kraft framgår inte av förslaget.


Under 2012 fick Transportstyrelsen in 50,9 miljoner kronor i påställningsavgifter medan kostnaderna för av- och påställningar endast uppgick till 16,2 miljoner kronor. Avgifterna infördes 2007 och det är uppenbart att administrationen effektiviserats och därmed blivit billigare under åren.


Läs mer: SMC


Oj se där!! blir positivt förvånad. (Hade trott de skulle undanhålla sånna uppgifter och köra på som vanligt, tacka o ta emot för den ökade intäkten)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top