Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Det gick att göra så förr, men för några år sen infördes en påställningsavgift på 50:- så du tjänar inget på att göra så i dagsläget.

Det var ju en skaplig generallisering. Det beror ju helt på vad man har för premie och hur mycekt man kör. 30 år, r6:a, centrala Göteborg, kör på helgerna. Damn right att det lönar sig att ställa av oavsett femtiolappen! :fakta
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
öhhhhh va fan.......
min Z1000SX skulle kosta 28203 kr/hel hos trygg&hansa
tack och lov att jag har svedia 4200 kr/hel :)
 

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
ZX10R
Du borde ha en sparad offert på det första priset i deras system som du kan använda i 30 dagar?

Den var tyvärr såld.

Hade ju dock inte löst något på grund av att höjningen hade ju ändå kommit förr eller senare..
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hade ju dock inte löst något på grund av att höjningen hade ju ändå kommit förr eller senare..

Höjningen kommer ALLTID förr eller senare, sporthojsförsäkringar handlar om att överleva (kunna pröjsa) ett år i taget bara.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hela THs system ligger nere nu tydligen, kunde inte få nån info om mitt pris ändrats. Dom på supporten kom inte in i systemet o kunde inget göra, dom bad mig återkomma.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hela THs system ligger nere nu tydligen, kunde inte få nån info om mitt pris ändrats. Dom på supporten kom inte in i systemet o kunde inget göra, dom bad mig återkomma.

Har de insett att något är fel på systemet eller har de fått kalla fötter när alla med kåpor på hojarna plötsligt har bytt bolag? :va

Jag skall ta och ringa dem ikväll eller imorgon och kolla vad de har tänkt kräva mig på innan jag ställer på hojarna...
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Marknaden kommer att tvinga TH att anpassa sig tillbaka nästa år - när de tappat tillräckligt stor del av sina kunder och fattar att deras kortsiktiga tänk drar med sig bil/brf/hus/företags-försäkringar. Personligen gillar jag av princip inte TH/liknande krämarfasoner.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Fy fan vad glad man är för gammal hoj och Hondas originalförsäkring, 745:-/år helförsäkrat.
Jag avundas er inte! Hoppas det finns något bättre alternativ för det här är ju vansinnigt:huvet


Svedea har att över Honda Orginalförsäkrning så sedan Februari 2014 går det ej att teckna sådan på begagnade Hondor. - Bara NYA som sålts utan auktoriserade handlare
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Påställningsavgiften slopas!

2014-01-15

Transportstyrelsen föreslår i en remiss att påställningsavgiften ska slopas. Anledningen är att administrationen kostar betydligt mindre än vad myndigheten får in i intäkter. Även om det bara handlar om 50 kronor är det en positiv nyhet för de MC-ägare som ställer av sin motorcykel delar av året. Om och när förslaget träder i kraft framgår inte av förslaget.


Under 2012 fick Transportstyrelsen in 50,9 miljoner kronor i påställningsavgifter medan kostnaderna för av- och påställningar endast uppgick till 16,2 miljoner kronor. Avgifterna infördes 2007 och det är uppenbart att administrationen effektiviserats och därmed blivit billigare under åren.


Läs mer: SMC

Någon som vet om detta är infört eller om det stannade som förslag / remiss...?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Inte infört iaf, ställde på min förra veckan o idag kom skatteräkningen med påställningsavgiften på 50 kr
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Nu verkar de ökat ytterligare på Trygg Hansa haha.
Har en BMW S1000RR 2012... provade med polarens regnummer på en S1000RR 2010.

Ditt pris per år.
43 913 k


Inkluderar Samlingsrabatt 10 %
- 5 452 k
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Svedea har att över Honda Orginalförsäkrning så sedan Februari 2014 går det ej att teckna sådan på begagnade Hondor. - Bara NYA som sålts utan auktoriserade handlare

IF har fortfarande specialpriser på Honda och BMW, kollade nyss, här är priserna för CB900

Modell

Pris/år

CB900 C 719 kr
CB900 F Boldor 719 kr
CB900 F Hornet 2 325 kr
CB900 F2 Boldor 719 kr

Priset avser Ifs märkesförsäkring och är en enkel, prisvärd och heltäckande försäkring. Förar- och passagerarolycksfallsförsäkring ingår och försäkringen gäller under ett år oavsett om den ställs av eller inte i vägtrafikregistret.
Man får dessutom 50% på andra Hondan i hushållet
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Min ER6 har dom inte ändrat priset på iaf. E ju ingen supersportmaskin iofs :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är jag verkligen den enda Trygg Hansa-kund som får flera hundra procents skillnad på premien beroende på om jag ringer in och frågar jämfört med att jag gör en internetkontroll på ett regnummer på en exakt likadan hoj? För mig diffar det 300-500% på priset. Till telefonens/mina egna hojars fördel.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är nog så att när du ringer in o kollar din egen hoj så får du din gamla premie som du har fram till försäkringens brytdatum.
Söker du på annans regnummer blir det ju en nytecknad försäkring med nya förutsättningar!
Jag kollade min offrod på trygg som idag är på ett annat bolag för ett par månader sedan den premien jag fick då var dubblad när jag kollade idag..
Så det verkar ju onekligen som att dom höjt premierna rejält för dom flesta mc.. Inte bara kåphojar..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är nog så att när du ringer in o kollar din egen hoj så får du din gamla premie som du har fram till försäkringens brytdatum.
Söker du på annans regnummer blir det ju en nytecknad försäkring med nya förutsättningar!
Jag kollade min offrod på trygg som idag är på ett annat bolag för ett par månader sedan den premien jag fick då var dubblad när jag kollade idag..
Så det verkar ju onekligen som att dom höjt premierna rejält för dom flesta mc.. Inte bara kåphojar..

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

Jag ringde nyss och kollade upp även min FZ 750 där årsförfallodagen är 1 april (!) och den kommer kosta mig 2148 hel/hel/avställningsbart i år. .../... Hemsidan begär dock drygt 6500 kr för en likadan hoj. Tre gånger så mycket!

Som jag nämnt tidigare i tråden. När jag kollar premien på nätet på en hoj som är identisk med min så blir premien 12 500 kr hel/hel/avställningsbart. Men via telefon så får jag premien 2500. Det handlar INTE om att årsförfallodagen är hit eller dit. Det handlar om något annat, obegripligt. Ifjol kunde jag läsa på nätet att premien på en likadan hoj skulle bli en bra bit över 4000 kr men den faktiska premien blev under 2500 hel/hel/avställningsbart och som ni märker så har inte siffran >4000 haft det minsta med året premie att göra heller.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Är jag verkligen den enda Trygg Hansa-kund som får flera hundra procents skillnad på premien beroende på om jag ringer in och frågar jämfört med att jag gör en internetkontroll på ett regnummer på en exakt likadan hoj? För mig diffar det 300-500% på priset. Till telefonens/mina egna hojars fördel.

Kundtjänsten och webbplatsen använder sig av samma precis tariffer så det är lite märkligt om du får olika prisuppgifter på samma fordon.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kundtjänsten och webbplatsen använder sig av samma precis tariffer så det är lite märkligt om du får olika prisuppgifter på samma fordon.

Som jag försökt klargöra ett antal gånger redan... :)

Det är inte samma fordon, det är två identiska.

Det finns ju absolut ingen som helst logik i att min thunderace nr 1 årsmodell -00 skall kosta 2500 kr per år hel/hel/avställningsbart enligt telefonen, men att thunderace nr2 av samma årsmodell skulle kosta mig 12500 kr enligt hemsidan. Det förtar ju liksom vitsen med samlingsrabatt om vi säger så...

Den mc-premie som jag fått på hemsidan för en identisk hoj har under årens lopp aldrig stämt med telefonpremien på min egen. Inte heller har hemsidans premieförslag haft den minsta likhet med premien nästföljande år. Det kan m.a.o. inte handla om årsförfallodagens placering. Vi snackar diffar på minst 100% så något måste vara fel.

Hoppas det inte är i mitt huvve...
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
IF har fortfarande specialpriser på Honda och BMW, kollade nyss, här är priserna för CB900

Modell

Pris/år

CB900 C 719 kr
CB900 F Boldor 719 kr
CB900 F Hornet 2 325 kr
CB900 F2 Boldor 719 kr


Man får dessutom 50% på andra Hondan i hushållet

Modell Pris/år
CBR600 F 8 164 kr
(ingen skillnad för år 87 och 93)

Inte så speciellt pris, ungefär samma som andra bolag
för en 600RR och blade vill de ha 39.000...
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Som jag försökt klargöra ett antal gånger redan... :)

Det är inte samma fordon, det är två identiska.

Det finns ju absolut ingen som helst logik i att min thunderace nr 1 årsmodell -00 skall kosta 2500 kr per år hel/hel/avställningsbart enligt telefonen, men att thunderace nr2 av samma årsmodell skulle kosta mig 12500 kr enligt hemsidan. Det förtar ju liksom vitsen med samlingsrabatt om vi säger så...

Den mc-premie som jag fått på hemsidan för en identisk hoj har under årens lopp aldrig stämt med telefonpremien på min egen. Inte heller har hemsidans premieförslag haft den minsta likhet med premien nästföljande år. Det kan m.a.o. inte handla om årsförfallodagens placering. Vi snackar diffar på minst 100% så något måste vara fel.

Hoppas det inte är i mitt huvve...

Kan bara säga att det är mycket märkligt. Samma premieberäkning presenteras för kundtjänst som på hemsidan, iaf sedan något år tillbaka. Att du sedan, i nuläget, har möjlighet att påverka fler faktorer (som att rätta till felaktiga körkortsdatum, ABS-funktioner etc) hos kundtjänst skulle däremot eventuellt kunna påverka premien utöver det som man kan mata in på hemsidan. Men då är det ju inte längre identiska förutsättningar.

Rent empiriskt, är det inte bättre om du jämför hoj nr.2 mellan hemsida och telefon istället för att jämföra två olika hojars pris som samlats in på två olika sätt?

Jag tror även att "antal skadefria år" räknas per försäkring och ger endast rabatt till den specifika försäkringen och påverkar därmed inte eventuella nyteckningar (eftersom du har noll skadefria år där). Men det påverkar ju isf endast skillnaden mellan befintlig och nyteckning av identisk hoj och medför ingen skillnad mellan "web- och telefonpremie".
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top