G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
Kan bara säga att det är mycket märkligt. Samma premieberäkning presenteras för kundtjänst som på hemsidan, iaf sedan något år tillbaka. Att du sedan, i nuläget, har möjlighet att påverka fler faktorer (som att rätta till felaktiga körkortsdatum, ABS-funktioner etc) hos kundtjänst skulle däremot eventuellt kunna påverka premien utöver det som man kan mata in på hemsidan. Men då är det ju inte längre identiska förutsättningar.
Rent empiriskt, är det inte bättre om du jämför hoj nr.2 mellan hemsida och telefon istället för att jämföra två olika hojars pris som samlats in på två olika sätt?
Jag tror även att "antal skadefria år" räknas per försäkring och ger endast rabatt till den specifika försäkringen och påverkar därmed inte eventuella nyteckningar (eftersom du har noll skadefria år där). Men det påverkar ju isf endast skillnaden mellan befintlig och nyteckning av identisk hoj och medför ingen skillnad mellan "web- och telefonpremie".
När jag ringde in och kollade premier så gav jag telefonnissen även det alternativa regnumret och han fick fram samma uppgifter som nätet visade. Hoj nr 2 skulle kosta 12500 kr hel/hel/avställningsbart. Men han kunde inte förklara varför hoj nr 1 bara kostade 2500 kr. ...
(Min hoj är en fulleffektare så det är ingen sån faktor inblandad i ekvationen.)
Det verkar finnas flera Trygg Hansa-kunder här i tråden som enbart använt nätets uppgifter och det verkar ju onekligen råda viss tveksamhet huruvida man kan lita på de uppgifterna. Om man nu redan är kund så verkar den enda trygga uppgiften vara den man får via telefon.