Chok- New British Helmet Tests

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag kör med en Nolan X-lite och dom klarar sig helt ok och var bäst i test om jag inte missminner mig i en av biketidningarna i våras........rätta mig gärna om jag har fel. Även om dom oxå är rätt dyra ca 5k så är de billigare än Arai o Shoie
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kul att Lazer LZ6 för £60 smiskar alla testade Shoei. :hihi
(kostar från ca 895kr i Sverige)

Nämen alla vet ju att den dyraste hjälmen också är den säkraste. Det kan ju en femåring räkna ut med tårna. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kul att Lazer LZ6 för £60 smiskar alla testade Shoei. :hihi
(kostar från ca 895kr i Sverige)

Nämen alla vet ju att den dyraste hjälmen också är den säkraste. Det kan ju en femåring räkna ut med tårna. :rolleyes:

Du menar samma femåringar som dömer ut Lidl's ryggskydd och biltemas Olja och MC tillbehör?

Jag förutspår att MC handlarna måste börja konkurera med någonting annat, nu när så många lågprisalternativ finns...

Få se, vad kan MC handlarna bli bättre på, hmmm, personlig service och trevlig personal kanske?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det är ju 15 till 20 inlägg varje dag från er som använder "billigare produkter" och jag undrar... är det erat eget samvete ni försöker övertala när ni skriver?

Själv har jag både en Shoei XR-1000 och en Marushin nx888 och jag lovar att det är skillnad på finnish och smådetaljer.

Marushin är en jättesnygg hjälm som antaligen räddar livhanken lika bra som Shoei - men varför har den "gjutskägg" på plastedaljerna? Varför är det klippkanter på D-ringarna? Varför lossnar gummilisten i botten på hjämen? Varför immar det imfria visiret? Varför är inte ventilationen lika bra som Shoei? Varför upplevs den 50g högre vikten som 250g? :va

Misstolka mig inte nu eftersom jag inte ifrågasätter säkerheten, jag bara förklarar min tolkning varför den ena är dyrare än den andra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju 15 till 20 inlägg varje dag från er som använder "billigare produkter" och jag undrar... är det erat eget samvete ni försöker övertala när ni skriver?

Själv har jag både en Shoei XR-1000 och en Marushin nx888 och jag lovar att det är skillnad på finnish och smådetaljer.

Marushin är en jättesnygg hjälm som antaligen räddar livhanken lika bra som Shoei - men varför har den "gjutskägg" på plastedaljerna? Varför är det klippkanter på D-ringarna? Varför lossnar gummilisten i botten på hjämen? Varför immar det imfria visiret? Varför är inte ventilationen lika bra som Shoei? Varför upplevs den 50g högre vikten som 250g? :va

Misstolka mig inte nu eftersom jag inte ifrågasätter säkerheten, jag bara förklarar min tolkning varför den ena är dyrare än den andra.

Det är nog en fråga om att vi tycker att grejorna är TILLRÄCKLIGT bra.
Om skillnaden är att den dyrare hjälmen är dubbelt så dyr så kan jag leva
med gjutskägg på platdetaljerna och att jag får limma fast en list själv.

Dessutom kan jag ju köpa en ny hjälm dubbelt så ofta istället, och inredningen i en hjälm slits och bryts ner med tiden.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Du menar samma femåringar som dömer ut Lidl's ryggskydd och biltemas Olja och MC tillbehör?

Jag förutspår att MC handlarna måste börja konkurera med någonting annat, nu när så många lågprisalternativ finns...

Få se, vad kan MC handlarna bli bättre på, hmmm, personlig service och trevlig personal kanske?

:)

Angående mc-handlarna, tror du på det själv? ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top