Choke-problem Prilla RS, Hjälp!!!!!!!

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Hejhej. Äntligen fått hem kolv å grejor till Aprilian som jag monterat utan problem. Men det är nått skumt med förgaseriet på den. Innan fick den inte tillräckligt med bensin för att gå, så jag plockade ut hela förgasaren, plockade av alla smådelar, tvätta och trycklufts-blåsa dem för att få bort skräp. Verkar som det hjälpte för har kört en bra bit nu utan att den dött..

Problemet är bara att jag måste ha choken inne. Stänger jag av choken så går den skitbra på över 4000 varv, men därunder tappar den orken totalt. Dock räcker det med att man har chokspaken 1 cm pådragen, så går den bra på låga varvtal. Om jag sitter på den och försöker gasa från 0, så dör den helt. Går dock hyffsat bra på tomgång.

Men jag har kollat bensinslang, gjort rent exakt hela förgasaren, men ändå är det så här..

Varför???????

Tack!!!

Last edited:

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Woho svar...

Det vet jag faktiskt inte. Skulle tro det är orginal. Men eftersom det har fungerat perfekt innan, borde det ju inte vara nån skillnad. Fast det finns såklart inget som säger att logiken stämmer :p

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Woho svar...

Det vet jag faktiskt inte. Skulle tro det är orginal. Men eftersom det har fungerat perfekt innan, borde det ju inte vara nån skillnad. Fast det finns såklart inget som säger att logiken stämmer :p

apriliorna är ju väldigt bestyckningskänsliga, har för mig att om man kör ostrypt så skall man ha 132 i huvudmunstycke..

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Aha.. då får jag kolla det.. Men förstår ändå inte varför det kan vara så. Kolven som sitter i nu är ju precis likadan som den förra, och då hade jag aldrig det problemet.

Tackar för svaret iallafall.. Ska kolla vad för munstycken det sitter på den.. Trist att riva ner hojen igen bara.... för typ 5e gången nu..

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Aha.. då får jag kolla det.. Men förstår ändå inte varför det kan vara så. Kolven som sitter i nu är ju precis likadan som den förra, och då hade jag aldrig det problemet.

Tackar för svaret iallafall.. Ska kolla vad för munstycken det sitter på den.. Trist att riva ner hojen igen bara.... för typ 5e gången nu..
Om du har en RS utan katalysator i röret är 120 det munstycke som sitter på org. på fabriksmonterade fullpower utan katalysator.
Min har ingen katalysator och på 120 munstycke är stiftet gyllenbrunt.

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Dessutom skar väl din hoj för ett tag sen o det gör den ju inte utan anledning direkt, jag tror den går för snålt..

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Jo min hoj "skar".. men det var inte p.g.a. bensinen eller oljan, utan för att kolvringen börja snurra av nån anledning.

hojen är avstrypt, och det har väl betydelse för bestyckningen...Kan det föresten bero på att avgasporten fungerar nu och inte innan? Om det kan vara det som gjorde att det inte var några problem innan, för avgasporten hade kletat fast, tror den fastna i öppet läge.

Men det är ju solklart att det är lågvarvs-delen som inte får tillräckligt bensin, eftersom den funkar som ett solsken på över 4k varv.

så vilket munstycke är det jag ska byta?
Och vilken storlek bör det vara?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...