Choken på TZR

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
varför kan åker choken in när man släpper den?? ja har hört att det är ett vanligt problem... är det svårt att fixa det??

nån mer me TZR som har samma problem??

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Har inte det problemet på min tzr och har aldrig hört talas om det, men jag är kanske både döv och blind..? Har du öppnat upp förgasaren och kollat på hur det ser ut så där inte sitter nått skit i vägen eller att något ät trasigt? Har du förresten sprängskisser till förgasaren?
Det ända problemet jag har med min choke är att "plasthandtaget" har trillat av så jag har bara en liten metall pinne att dra i när jag skall choka men det är en annan femma...

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja har inte kollat i förgasaren... än.. ska göra det till helgen... när ja byter lameller... den fastnar lixom inte i ut läget utan åker in.. vilket gör att jag måste stå still tills den blivit varm.. vilket är ngt frustrerande när polarna står brevid å bli rökförgiftade... hmm...

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Har scannat lite nu (har inget bättre för mig :) Detta är sprängskissen till en original förgasare på tzr (Mikuni VM26SS)
Vet inte om det hjälper men nu vet du ialla fall hur det ska se ut :D

Bifogat

• forknasare.jpg
    forknasare.jpg
    41.7 KB · Visningar: 197

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Fluxir skrev:
ja har inte kollat i förgasaren... än.. ska göra det till helgen... när ja byter lameller... den fastnar lixom inte i ut läget utan åker in.. vilket gör att jag måste stå still tills den blivit varm.. vilket är ngt frustrerande när polarna står brevid å bli rökförgiftade... hmm...

Det är nog en bra idé att fortsätta stå still tills den blivit varm, även när choken funkar som den ska!! :fakta

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Har samma problem på min. Det ska tydligen vara vanligt på Mikuni förknasarna. Går säkert att fixa lätt. Men vem fan bryr sig? :p

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Fluxir skrev:

Vill inte va sånn. Men använd choken sparsamt. Det är inte det skonsammaste mot motorn att stå å choka.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
EBS skrev:
Vill inte va sånn. Men använd choken sparsamt. Det är inte det skonsammaste mot motorn att stå å choka.

Alternativet är väll att köra den på lite högre tomgång under ½-1min eller hur länge man nu använder choken så att den inte dör och i sådana fall borde choken vara skonsammare för motorn. Sen mår ju inte miljön så värst bra av chokning men det är en annan femma...

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Sådär ja. Det är alltså gummit som sitter på choken som gör att choken fastnar i öppet läge. När gummit är utslitet så åker choken in automatiskt.

Jag hade turen att ha en förknasare i förådet. Aningen annorlunda choke (på originalet är den längre som man kan se på bilden) Men det ska nog inte göra ngt skillnad då "kolven?" sticker in lika långt.

Monterad förgasare är original dock med annan choke. Original choken sitter på den lösa förgasaren.

Men som sagt. Gummit fungerar som en packbox och låser fast choken i öppet läge. Så det är bara att byta. Möjligt att du måste köpa hela chocken.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
tack för sprängskissen..
å den fina bilden... ser väldigt rent å fint ut på motorn... ;)
står din hoj i delar lr?? ja kommer fan int åt å ta ett sånt kort nu på min... trångt som faen e de runt förgasaren... ska kolla upp d där me gummit på min lokala mc-affär... hehe...

Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
har precis samma problem me min förgasare.... den saknar den där plast-knoppen på choken + att den inte stannar i utdraget läge :(
men nu har jag byggt en egen "plast-knopp" :tummenupp
är det någon som tat reda på vad en ny choke kostar till tzr:en?? man borde nog kunna fixa en sånn från Yamaha-center...

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Haha, upplever samma problem jag med. Men vem behöver choke? Startar alltid på första kicken hur länge hon än stått :)

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Fluxir skrev:
varför kan åker choken in när man släpper den?? ja har hört att det är ett vanligt problem... är det svårt att fixa det??

nån mer me TZR som har samma problem??

Jag hade samma problem på min TZR... så jag tog ett "litet" Buntband (ett plastband) och spände lite över gummit som chocken går ut genom.. nu funka den prima och choken stannar ute...

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Re: Re: Choken på TZR

Olle_TZR skrev:
Jag hade samma problem på min TZR... så jag tog ett "litet" Buntband (ett plastband) och spände lite över gummit som chocken går ut genom.. nu funka den prima och choken stannar ute...
En fråga bara. Din avatar. Har du höjt din hoj? och bytt ljuddämpare? Eller är det data gjort?

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Re: Re: Re: Choken på TZR

Out_Spinner skrev:
En fråga bara. Din avatar. Har du höjt din hoj? och bytt ljuddämpare? Eller är det data gjort?

Nej inget på den är data gjort... ser inte så bra ut i värkligheten då! :slicka ... Jag har höjt den bak... Byggt in baklyktan, Sängt den fram, Byggt ny slut dämpare av en stupränna.. ska klä om den snart...
Fler bilder finns under Din 125á

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Re: Re: Re: Re: Choken på TZR

Olle_TZR skrev:
Nej inget på den är data gjort... ser inte så bra ut i värkligheten då! :slicka ... Jag har höjt den bak... Byggt in baklyktan, Sängt den fram, Byggt ny slut dämpare av en stupränna.. ska klä om den snart...
Fler bilder finns under Din 125á

jo den ser ju skit bra ut i värkligheten !

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Out_Spinner skrev:
Sådär ja. Det är alltså gummit som sitter på choken som gör att choken fastnar i öppet läge. När gummit är utslitet så åker choken in automatiskt.

Jag hade turen att ha en förknasare i förådet. Aningen annorlunda choke (på originalet är den längre som man kan se på bilden) Men det ska nog inte göra ngt skillnad då "kolven?" sticker in lika långt.

Monterad förgasare är original dock med annan choke. Original choken sitter på den lösa förgasaren.

Men som sagt. Gummit fungerar som en packbox och låser fast choken i öppet läge. Så det är bara att byta. Möjligt att du måste köpa hela chocken.
Va? Är det inte en liten metallbit?

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
tycker det e ganska bra att choken stannar inne..

startar..
värmer den lite tills det går att åka utan choke..

puttrar iväg och kör lungt första biten!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping