Cig-uttag 16mm?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp, behöver kvickt en hane till ett 12V-ciguttag, men inte den "vanliga" 21-mm modellen utan den smalare. Tror den är 16mm. Letat runt överallt, men icke. Hur svårt skall det vara.

Optimalt vore om den hade USB-uttag i andra änden. Skall ha den till att ladda mobilen på hojjen.

Letat runt överallt, men icke. Hur svårt skall det vara?
Någon som vet var jag hittar en?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Aaaah. Se där. Tänk att du hittade det på de där ställena och inte jag :mad:
Det där kanske är det enda som finns. Problemet är att den nog sticker ut för mycket. Har uttaget framme i instrumentpanelen och att ha en stor "pinne" som sticker upp där när man hamrar fram på grus är inte optimalt. Fakk, verkar som att jag kanske får bygga nåt själv, men har inga lödpryttlar här.

Limpistol?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Aaaah. Se där. Tänk att du hittade det på de där ställena och inte jag :mad:
Det där kanske är det enda som finns. Problemet är att den nog sticker ut för mycket. Har uttaget framme i instrumentpanelen och att ha en stor "pinne" som sticker upp där när man hamrar fram på grus är inte optimalt. Fakk, verkar som att jag kanske får bygga nåt själv, men har inga lödpryttlar här.

Limpistol?
Det är en yrkesskada ;) Som teknisk projektledare i it-svängen så...

Du menar att det är för mycket massa i själva pluggen, så att den dansar runt, eller är du rädd för stenskott? Troligen har ju teknikerna på BMW inte satt den där av en ren slump?

Men jag känner igen det där med ett garage utan el, jag har hur mycket lödjobb som helst på listan, men utan strömming blir det svårt :(

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mitt tips, som jag själv använder är att köpa ett batteri-case till telefon, tex:
http://www.ebay.com/itm/External-Ba..._Phone_PDA_Batteries&var=&hash=item257ea9571d

Denna ger telefonen ca *2-3 gånger längre batteritid. Telefonen har jag sedan satt i denna:
http://www.ebay.com/itm/350750710712?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Funkar klockrent, kör tex med Waze eller Googlemaps. Räcker några timmar utan laddaren, nästan en dag med.

Jättebra tips, men jag behöver grejjerna idag.

Inväntar att Garmin skall släppa en ny GPS, så jag tänkte köra med mobilen tills dess. Skall köpa ett sånt där "armfodral" man kan stoppa mobilen i när man kutar och spänna fast uppe på gaffelkronen eller någon annanstans.

http://www.kjell.com/sortiment/tele...t/armvaskor/sportarmband-4-4-4-8-svart-p94261

99.- är ju typ gratis.... Regnar det får jag väl köra i blindo :)

Vet vara att mobilen drar hiskeligt med ström när man kör GPS, så den kommer inte hålla längre. Behöver alltså matning så att jag kan köra hela dagen.....

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det är en yrkesskada ;) Som teknisk projektledare i it-svängen så...

Du menar att det är för mycket massa i själva pluggen, så att den dansar runt, eller är du rädd för stenskott? Troligen har ju teknikerna på BMW inte satt den där av en ren slump?

Men jag känner igen det där med ett garage utan el, jag har hur mycket lödjobb som helst på listan, men utan strömming blir det svårt :(

Tror den kommer vicka fram och tillbaka tills nåt går sönder. Måste ju få på själva USB-adaptern på nåt sätt också, så det blir en rätt tung klump. Allt hade varit enklare om jag haft mina lödpinaler, men hela mitt bokhag är magasinerat i en icke öppningsbar container till i slutet av aug :mad:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tror den kommer vicka fram och tillbaka tills nåt går sönder. Måste ju få på själva USB-adaptern på nåt sätt också, så det blir en rätt tung klump. Allt hade varit enklare om jag haft mina lödpinaler, men hela mitt bokhag är magasinerat i en icke öppningsbar container till i slutet av aug :mad:
Kjells billigaste lödkolv kostar 99:- ;) Men troligen så är usb-kontakten den svaga länken, så ett tjockare papper, tex en uppklippt mjölkförpackning, och sen två stripes så har du ett bra stöd som är hyggligt lätt :)

OT, men flyttade inte du till hus för ett tag sen? :va Varför har du gömt hela bohaget i en containter? :va

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
OT, men flyttade inte du till hus för ett tag sen? :va Varför har du gömt hela bohaget i en containter? :va

Huset är inte inflyttningsklart förrän i aug, så tills dess provar vi på generationsboende ute hos mina föräldrar i hooden. En upplevelse alla borde testa några månader!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ach so! Det kanske är en bra erfarenhet, men jag tror jag står över, min lön skulle inte räcka till terapin... :näsblod

Äh, det funkar ganska bra, för min kära mor hjälper oss med barnen. Men föräldrarnas hus är det deras regler som gäller, hur puckade de än är. Bara att gilla läget, annars är det bara att checka in på närmaste Formule 1 i två månader till :gnissla

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Lyckades plocka ihop ett helt ok, fungerande kit på Kjell&Co för strax under 300.- nyss :tummenupp
:snikgps

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...