Cigguttag på hojen, vad krävs?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag vill montera ett 12v-uttag på min offroad för inkoppling av GPS/laddare/extraljus/etc. Funkar det att köpa ett cigguttag på Biltema och koppla in det på lämpligt ställe? Behöver jag någon säkring? Jag är vansinningt kass på el, så förklara som om ni förklarade för ett barn :).

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
sgtpepper skrev:
Jag vill montera ett 12v-uttag på min offroad för inkoppling av GPS/laddare/extraljus/etc. Funkar det att köpa ett cigguttag på Biltema och koppla in det på lämpligt ställe? Behöver jag någon säkring? Jag är vansinningt kass på el, så förklara som om ni förklarade för ett barn :).
Sluta rök

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Miss_Orchidee skrev:

Öh, va?

sgtpepper: ja, det fungerar utan problem att göra som du har tänkt. Du behöver en säkring, hur stor beror på hur mycket du har tänkt att belasta uttaget med.

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
okej . ett barn .

Först tar du på dig regnkläder och gummistövlar, för det kan bli regn idag, det sa mormor i fredags...

Nej men allvarligt . Det ska gå, en säkring ska man alltid ha, så kolla hur mycket ström ditt batteri klarar av att leverera, och kolla om det räcker till utrustningen, köp en säkring till det ampere-antal som det är uppmätt till att dra, så det inte får för mkt . Det ska vara en snabb säkring, eftersom elektroniken i utrustningen snabbt går sönder .

Kanske kan ta 12V-ledningen till ditt nya cigg-uttag från en ledning på hojen som redan är säkrad ...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
de flesta (om inte alla mc) har - som jord i ramen & + draget i kablar.

dvs du drar EN kabel till cigguttaget (+röd) och sedan en svart kopplad till -jord så nära cigguttaget som möjligt.

säkringen sätter du så nära batteriet som du bara kan.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
sgtpepper: ja, det fungerar utan problem att göra som du har tänkt. Du behöver en säkring, hur stor beror på hur mycket du har tänkt att belasta uttaget med.
Ok, bra! Jag får rota fram lite elkunskaper och räkna lite på hur mycket belastning det kan komma att krävas.

agneman skrev:
Kanske kan ta 12V-ledningen till ditt nya cigg-uttag från en ledning på hojen som redan är säkrad
Skulle det kunna vara t.ex ledningen till strålkastaren, är den redan säkrad?

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
wonderwizard skrev:
säkringen sätter du så nära batteriet som du bara kan.
Är det bästa att dra en ny ledning till batteriet enbart för uttaget och sätta en säkring på den, eller använda en redan befintlig ledning?

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
sgtpepper skrev:
Är det bästa att dra en ny ledning till batteriet enbart för uttaget och sätta en säkring på den, eller använda en redan befintlig ledning?

Bästa vore en egen ledning för då kan du ta säkring efter hur många ampere din utrustning drar, och inte riskera att andra komponenter på din hoj äventyrar din dyra GPS-ausrüstung .

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
sgtpepper skrev:
Det förstnämnda. Då är du säker på att kabeln klarar en eventuell kortslutningsström med säkring (iof sällan problem på mc).

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
sgtpepper skrev:

Du får tänka på om du vill ha ström där hela tiden eller om det inte spelar nån roll.
Det kan ju tex vara intressant att kunna ha utrustningen på för att kolla kartan även om inte hojen är på.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
OBS du skall inte dimensionera säkringen efter utrustningen, utan efter hur grov kabel du väljer.
Kabeln däremot skall du dimensionera efter hur mycket du vill kunna kräma ur uttaget.

/Dan

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
SV-RIDER skrev:
OBS du skall inte dimensionera säkringen efter utrustningen, utan efter hur grov kabel du väljer.
Kabeln däremot skall du dimensionera efter hur mycket du vill kunna kräma ur uttaget.

/Dan

Rätt rätt . Och finns inte säkringen du letar efter så ta för guds skull en bit under, inte modellen över !

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
HEHE, jag har cigguttag under baksitsen, förra ägaren var elektriker, kanon att ladda mobben och sånt. lite touring varning men va fa...

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
pakopak skrev:
HEHE, jag har cigguttag under baksitsen, förra ägaren var elektriker, kanon att ladda mobben och sånt. lite touring varning men va fa...

Det ska jag också fixa ! Så fort jag får bort min sadel, vilket jag aldrig lyckats med ...

Fixade dock cigg-uttag på min Honda MT5, fick bara skaffa transformator från 6V-12V först, lite krångligt, men sen funkade det .

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin