Ojojoj. Har bytt rör på CX och BX. Tough life minsann!
1. De är alltid fastrostade i båda ändar.
2. "Den andra" änden sitter alltid i ett fördelningsblock som man inte kan jobba med utan att ta loss det från från bilen.
3. När man tar loss fördelningsblocket från bilen går de två övriga rören av.
4. Med andra ord börja om från punkt ett ovan fast nu med ännu fler rör.
Riktigt så illa är det inte men rörbyte på Cittrorna brukar innebära att man får byta väsentligt fler rör än de man hade tänkt sig från början. Jag har en gång hört en siffra om att Cittraverkstäderna tar 10 flagg(!) för rörbyte eftersom de kallt kalkylerar med att de åker dit på att byta merparten av rören. Vet dock inte om detta stämmer hos alla verkstäder men helt klart är att du ska ta rejält betalt för rörbyte på de där bilarna.
Några tips i sammanhanget:
Nipplarna är (om jag minns rätt) vanlig M8-gänga = enkelt att gängrensa oken efter att man fått loss nipplarna.
Bromsoken är av aluminium och har ingen yttre dammskyddsdamask runt kolvarna (kanske varierar med årsmodell), dvs kolvarna ärgar _alltid_ fast. Oken är alltså inte gjorda för nordiskt klimat.
Lite rostskyddmedel eller koppar/aluminiumpasta på nipplarna vid montering underlättar nästa gång (om det nu blir något mer rörbyte).
Rostskydda rören utvändigt med underredsmassa, de är bara målad med nån enklare, tunn färg som bara duger söder om Alperna!
Ta ett rör i taget, det är rörigt ändå där under! (Det är ju en fransk bil!)
Luftning av bromsar var trassligt, jag var tvungen att lufta fjädringshydrauliken först (kanske skiljer på olika bilar). Ställ ner bilen på backen, slå liv i spisen och kör fjädringen upp och ner några (5-10) gånger. Håll koll på nivån i burken så att du inte kör torrt på hydraulvätska i systemet, efterfyll vartefter. Om du har tömt systemet helt ska du även ratta mellan ändlägena eftersom servostyrningen går på samma system. Därefter hissar man upp galten och plockar av hjulen för att kunna lufta hejdarna. Detta görs inte heller på konventionellt sätt. Slang på luftnipplarna (på oken), sätt nån i förarsätet som håller ner bromspedalen (det är den i mitten!!

) kunde inte låta bli!), OBS, han/hon ska _inte_ pumpa på pedalen, bara hålla ner. Och motorn ska vara igång, dvs så att hydraulpumpen jobbar. Därefter öppnar man enbart luftnipplarna en efter en tills det kommer hydraulvätska = klart! Pumpen trycker på vartefter, luftningen är faktiskt riktigt enkel bara man har kommit på trixet. Glöm alltså det där med att pumpa med pedalen, det här är Citroen.
OBS: Använd _inte_ konventionell bromsvätska, den är helt förödande för _alla_ packningar överallt i hydraulsystemet! Detta är DYRT att åtgärda!
Använd _endast_ 6-kantiga verktyg till nipplarna (tror nyckelgreppet är 10mm). 12-kantiga eller öppna verktyg riskerar att svarva nipplarna. De är klena = chansa inte! Kommer du inte till med en 6-kantig hylsa så klipper du av röret, det ska ju ändå bytas.
Tokvärm nipplarna med gassvetsen innan du ens försöker dra loss dem!
Och var försiktig med värmen, i helgen var det en lirare som eldade upp ett garage här i Eskilstuna. Allt han gjorde var att tappa ur soppa ur en tank och ha en arbetsstrålkastare i närheten.
Jag har själv råkat ut för en bilbrand i ett garage för länge sen. Det vill du inte vara med om, tro mig!
Värmningen av nippeln gör att gummipackningen som sitter innanför nippeln går åt arschlet men vad gör det? Nytt gummi ingår i rören.
Om du trots allt ändå drar sönder en nippel ska du använda Ridgids räffelpinnar (sök i mekforumet på "Ridgid", jag lade upp en bild för ett tag sen), använd _inte_ koniska vänstergängade skruvutdragare, de gör bara att nippeln expanderar och sen sitter nipplen fast i bromsoket. Och du i skiten!

Rören kommer färdigbockade från Citroen = kanonbra, du behöver inte ens forma dem så att de passar bilen. Nävisst, men du måste ändå bocka om dom i flera omgångar för att få dom på plats! Hur f*n tänker de där vinberusade biltillverkarna? Rören kunde ju lika gärna komma rullade = billigare i frakt minsann!
Ang prioritet hos hydrauliken:
Läckage gör att man först sumpar fjädringen = stum lowrider. Därefter packar servostyrningen ihop. Och en Cittra blir _riktigt_ tungstyrd utan servo, tro mig! Satan vad tungt att ratta!! Med andra ord har man bromsarna kvar allar alängst så att säga.
Sådärja, nån verkstadhandbok behövs inte! Spotta i nävarna, kavla upp ärmarna och sätt igång! Och som sagt, byt ett rör i taget.
Jag utgår från att det är en "riktig" Cittra, dvs med hydraulik. Nång gång runt -80/-90-talet började de ju komma med konventionell fjädring och konventionella hejdare etc. Varför ska man då köpa Cittra? Mindre trassel men heller inte lika ball. Cittror med hydraulik är underbara bilar men de bjuder på en hel del utmaningar.