Citroen-hjälp, någon?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Jag och min lillebror har åtagit oss ett litet svartjobb. Vi ska byta bromsrör på en Citroen XM V6 -91 men har nu kört fast ganska hårt. Grodätarna är ju inte kända för att ha förnuftiga och hållbara konstruktioner och jag kan säga att det stämmer även i det här fallet.

Problemet är att vi förgäves har försökt följa de olika bromsrören för att se vilka som vi behöver åtgärda. Detta krävde lite pillande på de rostiga rören och självklart händer det som inte får hända, ett rör till hydralsystemet spricker och går sönder. Så nu kan vi inte ens starta bilen utan att det sprutar ut en 2 meter lång stråle av hydralolja (självklart rakt på motorcykelns bromsskivor).

Det jag behöver hjälp med är hur faen bromsrören och hydraliken ser ut och är dragen. Har sökt efter microfishes (sprängskisser) utan resultat, men vad heter det på franska? Eller det kanske är någon som äger såna? Kanske någon som har en verkstadshandbok? Eller något annat tips? För snart straffar jag biljävlen ordentligt...

//Chribba

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Jag lånade en verkstadshandbok på bibblan när jag mekade med en polares bil (iof en Ford). Kan ju vara värt att kolla om dom har det till Cittran också. :)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig... men du kanske kan hjälpa mig ?

Min far har en gammal CV2 som han aldrig renoverar klart. Kom o lägg ett bud på den och köp den, så det blir mer plats i garaget... :D

Chribba skrev:
Jag och min lillebror....
//Chribba

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ojojoj. Har bytt rör på CX och BX. Tough life minsann!
1. De är alltid fastrostade i båda ändar.
2. "Den andra" änden sitter alltid i ett fördelningsblock som man inte kan jobba med utan att ta loss det från från bilen.
3. När man tar loss fördelningsblocket från bilen går de två övriga rören av.
4. Med andra ord börja om från punkt ett ovan fast nu med ännu fler rör.

Riktigt så illa är det inte men rörbyte på Cittrorna brukar innebära att man får byta väsentligt fler rör än de man hade tänkt sig från början. Jag har en gång hört en siffra om att Cittraverkstäderna tar 10 flagg(!) för rörbyte eftersom de kallt kalkylerar med att de åker dit på att byta merparten av rören. Vet dock inte om detta stämmer hos alla verkstäder men helt klart är att du ska ta rejält betalt för rörbyte på de där bilarna.

Några tips i sammanhanget:
Nipplarna är (om jag minns rätt) vanlig M8-gänga = enkelt att gängrensa oken efter att man fått loss nipplarna.
Bromsoken är av aluminium och har ingen yttre dammskyddsdamask runt kolvarna (kanske varierar med årsmodell), dvs kolvarna ärgar _alltid_ fast. Oken är alltså inte gjorda för nordiskt klimat.
Lite rostskyddmedel eller koppar/aluminiumpasta på nipplarna vid montering underlättar nästa gång (om det nu blir något mer rörbyte).
Rostskydda rören utvändigt med underredsmassa, de är bara målad med nån enklare, tunn färg som bara duger söder om Alperna!
Ta ett rör i taget, det är rörigt ändå där under! (Det är ju en fransk bil!)
Luftning av bromsar var trassligt, jag var tvungen att lufta fjädringshydrauliken först (kanske skiljer på olika bilar). Ställ ner bilen på backen, slå liv i spisen och kör fjädringen upp och ner några (5-10) gånger. Håll koll på nivån i burken så att du inte kör torrt på hydraulvätska i systemet, efterfyll vartefter. Om du har tömt systemet helt ska du även ratta mellan ändlägena eftersom servostyrningen går på samma system. Därefter hissar man upp galten och plockar av hjulen för att kunna lufta hejdarna. Detta görs inte heller på konventionellt sätt. Slang på luftnipplarna (på oken), sätt nån i förarsätet som håller ner bromspedalen (det är den i mitten!! :)) kunde inte låta bli!), OBS, han/hon ska _inte_ pumpa på pedalen, bara hålla ner. Och motorn ska vara igång, dvs så att hydraulpumpen jobbar. Därefter öppnar man enbart luftnipplarna en efter en tills det kommer hydraulvätska = klart! Pumpen trycker på vartefter, luftningen är faktiskt riktigt enkel bara man har kommit på trixet. Glöm alltså det där med att pumpa med pedalen, det här är Citroen.
OBS: Använd _inte_ konventionell bromsvätska, den är helt förödande för _alla_ packningar överallt i hydraulsystemet! Detta är DYRT att åtgärda!
Använd _endast_ 6-kantiga verktyg till nipplarna (tror nyckelgreppet är 10mm). 12-kantiga eller öppna verktyg riskerar att svarva nipplarna. De är klena = chansa inte! Kommer du inte till med en 6-kantig hylsa så klipper du av röret, det ska ju ändå bytas.
Tokvärm nipplarna med gassvetsen innan du ens försöker dra loss dem!
Och var försiktig med värmen, i helgen var det en lirare som eldade upp ett garage här i Eskilstuna. Allt han gjorde var att tappa ur soppa ur en tank och ha en arbetsstrålkastare i närheten.
Jag har själv råkat ut för en bilbrand i ett garage för länge sen. Det vill du inte vara med om, tro mig!
Värmningen av nippeln gör att gummipackningen som sitter innanför nippeln går åt arschlet men vad gör det? Nytt gummi ingår i rören.
Om du trots allt ändå drar sönder en nippel ska du använda Ridgids räffelpinnar (sök i mekforumet på "Ridgid", jag lade upp en bild för ett tag sen), använd _inte_ koniska vänstergängade skruvutdragare, de gör bara att nippeln expanderar och sen sitter nipplen fast i bromsoket. Och du i skiten! :)
Rören kommer färdigbockade från Citroen = kanonbra, du behöver inte ens forma dem så att de passar bilen. Nävisst, men du måste ändå bocka om dom i flera omgångar för att få dom på plats! Hur f*n tänker de där vinberusade biltillverkarna? Rören kunde ju lika gärna komma rullade = billigare i frakt minsann!

Ang prioritet hos hydrauliken:
Läckage gör att man först sumpar fjädringen = stum lowrider. Därefter packar servostyrningen ihop. Och en Cittra blir _riktigt_ tungstyrd utan servo, tro mig! Satan vad tungt att ratta!! Med andra ord har man bromsarna kvar allar alängst så att säga.

Sådärja, nån verkstadhandbok behövs inte! Spotta i nävarna, kavla upp ärmarna och sätt igång! Och som sagt, byt ett rör i taget.

Jag utgår från att det är en "riktig" Cittra, dvs med hydraulik. Nång gång runt -80/-90-talet började de ju komma med konventionell fjädring och konventionella hejdare etc. Varför ska man då köpa Cittra? Mindre trassel men heller inte lika ball. Cittror med hydraulik är underbara bilar men de bjuder på en hel del utmaningar.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Robban_C: Man blir riktigt imponerad av denna kunskap! :Bugar
(Sedan kan man ju tycka att det är lite synd att du ödslar den på Cittra, men men)

Den lilla erfarenhet jag har säger (som Robban): kapa rören och använd 6-kant det är enda sättet!

Att åka lowride Cittra utan servo och bromsar är.... lite jobbigt jag har provat

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
triple skrev:
Robban_C: Man blir riktigt imponerad av denna kunskap! :Bugar
(Sedan kan man ju tycka att det är lite synd att du ödslar den på Cittra, men men)
1. Man tackar.
2. Jag fick betalt. Bra betalt. Men jag skulle faktiskt gärna ha en gammal SM (visst fan heter dom väl så? Med svängande lysen, kort 6:a (var inte motorn ett samarbete med nån italienare (Maserati?) ) med klen (jättelång) kamkedja med mer). Men problemet är att då får man ju lägga ner alla andra fritidsintressen så det får vara. :)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Silwer skrev:
Jag får rysningar när jag måste hålla på med franska bilar, de har så att säga egna i deras ögon fyndiga lösningar på väldigt mycket.
Japp!
Men jag åker franskt! En sån här. Fastän den här är nyare. Och eldriven!
En sån här är enklare att hålla i drift än en Cittra. Och lastar en fullstor hoj!

Bifogat

• 331a.jpg
    331a.jpg
    47.1 KB · Visningar: 71

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
K-Micke:
Jag tror det bara är block + innehåll som är Maserati. Men jag är inte säker.
Har ett svagt minne av att det där är (eller var) världens kortaste V6:a. Jag skissade en gång i tiden (mitten av 80-talet) på att peta in en sån motor (Cittra-varianten, Maserati hade nog blitt dyrt!) i arschlet på en av de Fiat 126:eek:r jag ägde då. Som tur var blev det inget av den idén. Det blev heller inget av den mer jordnära idén att använda Saab/Ford V4:a. Det blev överhuvudtaget inget av de där båda Fiat 126:eek:rna så länge jag ägde dem. Tröttnade.

Silwer:
Renault Express är en relativt "konventionell" bil. Dessutom med kronbilliga reservdelar, billig skatt + försäkring + låg soppaförbrukning. Och lättmekad. Men inte så flott. Men som sagt, lastar en hel knarr!

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Svartjobb e inte inte olagligt :va
Du kör säkert för snabbt på hojen oxå :confused:

// TOK :fyllisar

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Robban_C skrev:
1. Man tackar.
2. Jag fick betalt. Bra betalt. Men jag skulle faktiskt gärna ha en gammal SM (visst fan heter dom väl så? Med svängande lysen, kort 6:a (var inte motorn ett samarbete med nån italienare (Maserati?) ) med klen (jättelång) kamkedja med mer). Men problemet är att då får man ju lägga ner alla andra fritidsintressen så det får vara. :)

Okej då är du förlåten!

SM:n är rätt cool, men den driver tyvärr på fel hjulpar så det bästa är att plocka motorn till något roligare...
Motorn är från Maserati, det var ju strax innan olje krisen man byggde så den gick ett hårt öde till mötes. Samma sak hände med Alfa Motreal som också har en cool (fast coolare...) motor och var en "glidar" bil

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
triple skrev:
Okej då är du förlåten!
Samma sak hände med Alfa Motreal som också har en cool (fast coolare...) motor och var en "glidar" bil
Japp. Som kränger som fan i böjarna! Men har en gudagod sång i spisen. 2,6 liters v8:a.
En annan motor som gick liknande öde var den V8:a som Volvo, Peugeot och Renault gjorde tillsammans. Tack vare oljekrisen kapades motorn 2 cylindrar och belv en skum V6:a som bl a hamnade i Volvo 260 och 760.
Tänk vilken makt de som har olja har.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
stackars dig!!! det där jävla bojsänket kan du bråka med länge...
gå till en verkstad & låna en handbok,jag fick det...men jag skruvar aldrig en cittra igen!!!

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Till er alla som sägar att Citroen är jobbiga bilar med hydralsystem problem.
ni snackar skit.... Visst kan det va lite jobbigt första gången man kollar på bilen.
Men när ni jobbat lite med det som kommer ni märka hur enkelt det är.Som med allt annat här i värden.
Ett bra tips på om ett hydralrör pajar, tag en avbitare och klämröret (inte nypa av)så det blir tätt. Då kan man oftas flytta bilen.

Chribba.
Är det fram/bak Hö/Vä som du skulle byta bromsrör ?
Du säger det sprutar när du startar, Hade ni släppt på trycket i systemet innan eller?.
För om det är ett Tryckrör så borde det ha sprutat olja när röret pajade,förutsatt att det var tryck i systemet.

Jag har alla böcker man kan tänka sig ha,

Du kan ringa mig om du vill
073-9838054
/Per

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Jag spinner vidare på den här franskbilstråden...
Är Citroen jumpy, Peugeot Expert, Fiat scudo nåt att ha?
Vilka är dom vanligaste felen?
Går det att lasta två hojar i dessa bilar?

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Leffe skrev:

Dom funkar väldigt bra till allt nästan :).
Det vanligaste är väl att styrleder är dåliga o att det klonkar i framvagnen.
sen så är HDI motorerna att föredra.Dock så är dom dyrare.
Att lasta 2 hojar går bra om det är cross hojar. Dock så ryms bara 1 plastraket.
Har provat många gånger och det går att lyfta in en 750R -98 -00 ensammen utan att lyfta ihjälsig.
På senare tid har det kommit Jumpy som är ca 40cm längre, dom är betydligt skönare att köra .Samt att det går lasta lite mer.

Edit: Glömde bort att bromsarna är ofta slut.Fast det beror kanske på vem som kör.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Leffe skrev:
Fiaten är väl lite mindre än de två andra tror jag = ska nog nöja sig med bara en knarr i en sån. Sen är min erfarenhet av nyare Fiat att reservdelarna är krondyra. Man kan undra vafan dom har tänkt på när man måste byta hela undre bärarmen (Punto = drygt tusenlappen exkl arbete) bara för att spindelleden är slut. Detta gäller förvisso inte bara Fiat, rätt många nyare fabrikat har samma £$€{€[\} policy. Men Fiat är ett lågprisfabrikat, därför förväntar man sig att delararna ska vara prissatta därefter men det är de inte. Jag vill inte betala Mercapriser för delar till en Fiat!
Jag har alltså hunnit med åtskilliga Fiat, 125, 2 x 126, 127, 128 3P, X1/9 samt Ritmo. Ritmon var min sista Fiat och någon mer sån där nyare lär det knappast bli. Besviken. Men en tidig (dvs utan badbryggor te stötfångare) X1/9 står högt på önskelistan.

Har kört Jumpy med nån dieselmotor. Riktigt rask sak som går billigt och lastar satan. En liten varning: Kolla hur det är med fordonsskatten om du tjackar en diesel, nyare personbilar med dieselspis är riksdyra i skatt, lätt lastbil är säkert väsentligt billigare men det verkar ju sunt att kolla innan köp.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...