Samme
Skrotsamlare
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Öregrund
- Hoj
- Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har som ovan en Citroen Jumpy -03 HDI som går riktigt illa. Började helt plötsligt gå väldigt orent.
Läste ut felkod på min enkla felkodsläsare att det kunde ha med "fuel rail pressure" att göra.
Provade de enkla knepen, insprutrengöringsmedel och full tank, bytt bränslefilter (dvs även dränerat ur filterkoppen om det skulle hamnat vatten el dylikt där). Först gick den precis lika dåligt, sen provade jag ett par dar senare dränera filterkoppen med tryck (dvs slog på tändningen och därmed startade förpumpen, vilken ger bra tryck), med hopp om att trycka ut luft. Detta trodde jag först löste problemet, felkoden försvann och bilen gick bra i en ca halvtimmes tur, för att senare börja strula som vanligt.
Nu har jag gjort om filterbytet för att se att jag inte missat något och fick efter det en annan felkod: "P0190 Fuel pressure rail sensor malfunction".
Felsökte (dvs googlade) och hittade detta:
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=30&t=50630
Re: 2,0 HDi 8 vent - 04 Misständning "knack"
"Inläggav Bruddalen » tor aug 18, 2011 11:50 pm
Tror jag hittat felet.....
Besökte en av dom lokala Citroen verkstäderna för att höra mig för om dom hade något
bra förslag hur och var söka fel och boka tid för felkods avläsning....
En av mekarna sade kolla upp EGR systemet det kan ställa till det mest märkliga fel på
dessa bilar men 2,0 HDi 8 ventils motorn är en överlevare som bara går och går....
I väntan på verkstadsbesök åkte jag hem och kollade EGR system.
EGR ventilen stod öppen hela tiden motorn var i gång till följd av en felaktig tryckgivare
på insugs sidan så nu går den igen som den skall hoppas bara att det håller i sig och att
inte det är något annat fel som kommer och går typ men bilen går som en :ds igen....
På återhörande
"
Är alltså lite sugen på att prova byta tryckgivaren. Är det någon med lite motoröga som kan se vilken som är tryckgivaren? Jag tror det är den med en orange kontakt på bilden nedan, 2 av bränsleledningarna från filtret går dit. Någon som vet?
Läste ut felkod på min enkla felkodsläsare att det kunde ha med "fuel rail pressure" att göra.
Provade de enkla knepen, insprutrengöringsmedel och full tank, bytt bränslefilter (dvs även dränerat ur filterkoppen om det skulle hamnat vatten el dylikt där). Först gick den precis lika dåligt, sen provade jag ett par dar senare dränera filterkoppen med tryck (dvs slog på tändningen och därmed startade förpumpen, vilken ger bra tryck), med hopp om att trycka ut luft. Detta trodde jag först löste problemet, felkoden försvann och bilen gick bra i en ca halvtimmes tur, för att senare börja strula som vanligt.
Nu har jag gjort om filterbytet för att se att jag inte missat något och fick efter det en annan felkod: "P0190 Fuel pressure rail sensor malfunction".
Felsökte (dvs googlade) och hittade detta:
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=30&t=50630
Re: 2,0 HDi 8 vent - 04 Misständning "knack"
"Inläggav Bruddalen » tor aug 18, 2011 11:50 pm
Tror jag hittat felet.....
Besökte en av dom lokala Citroen verkstäderna för att höra mig för om dom hade något
bra förslag hur och var söka fel och boka tid för felkods avläsning....
En av mekarna sade kolla upp EGR systemet det kan ställa till det mest märkliga fel på
dessa bilar men 2,0 HDi 8 ventils motorn är en överlevare som bara går och går....
I väntan på verkstadsbesök åkte jag hem och kollade EGR system.
EGR ventilen stod öppen hela tiden motorn var i gång till följd av en felaktig tryckgivare
på insugs sidan så nu går den igen som den skall hoppas bara att det håller i sig och att
inte det är något annat fel som kommer och går typ men bilen går som en :ds igen....
På återhörande
"
Är alltså lite sugen på att prova byta tryckgivaren. Är det någon med lite motoröga som kan se vilken som är tryckgivaren? Jag tror det är den med en orange kontakt på bilden nedan, 2 av bränsleledningarna från filtret går dit. Någon som vet?