clas ohlson intercom

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Är det någon som testat classes intercom? kostade ju inte ens en femhundring, tänkte att det kunde vara smidigt när man övningskör så man slipper stanna och slå av hojarna för att kunna prata (sammanlagt 2600cc vtwin med raka rör överöstar mycket även på tomgång). :D

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
radioaparater i still med cobra funkar överlag likadant, skiljer sig kanske i batteritid ju fler hundralappar men lägger ner men det svåra är att hitta bra hörlur och mic för en bra peng

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
Köp 2 stycken Scala Rider Q2. Funkar klockrent, och du kan ringa, ha full duplex och lyssna på radion.

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Jag har köpt 2st intercom satser för intergralhjälm från claesohlson och 2 walkietalkie's Exibel FX112 med 9km räckvidd måste säga att det funkar överlägset bra, man kan prata utan problem på 3-4 km avstånd i princip hur kuperat det är, och 6-7 km om det är öppen.

Ljudet är perfekt och eftersom man kan justera ljudet på walki'en så kör jag även med proppar
system på hojjen och har volumen på 3,5 av 5 och då hörs det klart och tydligt även i 150km/h

Jag är helt klart nöjd

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Jag har faktiskt ett par cobror liggandes men inga headset. Borde väl finnas på clas-i-sjön va?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Någon som har bra alternativ för Intercom förare till passagerare?
Jag vet inte om det behöver vara trådlöst, men en fråa ang. det:
Om det INTE är trådlöst, som detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56121414 är mikrofon o högtalare på hela tiden? Blir inte det ett jäkla brusande?

Sen om jag måste ha 2walkitalkis, med tillhörande headset o kom-knapp, hur lätt är det för tjejen där bak att trycka på nån knapp?

Alternativ? 7-800 maxpris

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tjena!

Har detta intercom själv andvände de några gånger förra året funkar bra faktiskt.
Sen försvinner väll funktionen i alla intercom när man passerar 100kmh.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Tjena!

Har detta intercom själv andvände de några gånger förra året funkar bra faktiskt.
Sen försvinner väll funktionen i alla intercom när man passerar 100kmh.

Men är det störande att den alltid är på?
Jag har mestadels med tjejen när vi kör lite mindre vägar-70-90 och diverse småvägar.

Hittade ett annat intressant, som verkade ha bra hörlurar istället för den stora bulan man måste ha på flertalet andra! vanliga öronsnäckor med bygel. finns att få hem från england o evän i sverige för strax över 250kr

Bifogat

• interkom.jpg
    interkom.jpg
    50.4 KB · Visningar: 318

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Lite dyrare, men något som jag funderat allvarligt på: http://neckmike.se/
De har ett intercomsystem baserat på strupmik+in-ear-lurar. Borde funka fint oavsett hastighet, misstänker jag.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Men är det störande att den alltid är på?
Jag har mestadels med tjejen när vi kör lite mindre vägar-70-90 och diverse småvägar.

Hittade ett annat intressant, som verkade ha bra hörlurar istället för den stora bulan man måste ha på flertalet andra! vanliga öronsnäckor med bygel. finns att få hem från england o evän i sverige för strax över 250kr

Upplever inget som gör de störande.
Men den du hittat verkar bra också man vill ju ha så liten öronsnacka som möjligt.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag skall faktiskt prova den som jag på mitt förra inlägg lagt upp en bild på. Återkommer i vår när den testas :) 200kr kan det vara värt. Sen är det, enligt beskrivning, en uppdaterad version! Att den kostar 2-300 betyder inte att den är sämre än de för 4-500! Ebay :yoparty

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jag kör själv med neckmikes ( www.neckmike.se ) Det kan vara lite trixigt att få strupmicken på plats men när den sitter fungerar det riktigt bra... även i väldigt höga hastigheter :)

Räckvidden är väldigt varierande men det kan man inte belasta själva intercomssystemet för... det är som ni säger oftast väldigt likvärdigt mellan de olika radiosarna.

Fördelen med neckisarna är ju också att de är bullerdämpande.. Vilket kan vara rätt gutt om man är ute och åker med lite mindre stoppning i auspuffrören ;)

Det finns också en blåtandsvariant som fungerar med mobilen (även musik) som man kan ha när man åker själv.

Köper man ett dubbelpack går det att komplettera med kablaget för blåtand om man vill det.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Jag kör själv med neckmikes ( www.neckmike.se ) Det kan vara lite trixigt att få strupmicken på plats men när den sitter fungerar det riktigt bra... även i väldigt höga hastigheter :)

Räckvidden är väldigt varierande men det kan man inte belasta själva intercomssystemet för... det är som ni säger oftast väldigt likvärdigt mellan de olika radiosarna.

Fördelen med neckisarna är ju också att de är bullerdämpande.. Vilket kan vara rätt gutt om man är ute och åker med lite mindre stoppning i auspuffrören ;)

Det finns också en blåtandsvariant som fungerar med mobilen (även musik) som man kan ha när man åker själv.

Köper man ett dubbelpack går det att komplettera med kablaget för blåtand om man vill det.

vad kör du med för walkies till neckmike?

Tänkte själv köpa en neckmike och funderar på cobran som följer med eller om man ska gå på en dyrare cobra som har längre räckvidd..
Tjejen/sambon kommer sitta i bilen med en vanlig walkie av samma sort utan headset.. själv kommer jag vara på bågen.. så scala fungerar inte så bra då.. då måste ju sambon ha hjälm med headsetmed.. hehe..

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...