Har gett upp att titta på classic racing
Hojar som aldrig haft skivbromsar körs det med, klasserna är helt obegripliga.
Måste plugga reglementet i en vecka för att särskilja klasserna.
Så komplicereat är det väl inte.
o jag var precis ute i garaget o titta, men se där, på min sitter det ju skivbroms fram
Fullständiga regler hittas i maskinreglementet, men här är en snabbguide:
Klass Regler i korthet Klassrepresentant
Klass 1 – <1948 Maskiner t.o.m. 1947, max 500 cc, om inte större maskin bevisligen har deltagit i tävling.
Klass 2 – 175cc 2-takt t.o.m 1967 och 4-takt t.o.m. 1972
Klass 2B – 50cc Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (VM) 50 kubiks road racing tävling, under förutsättning att den är i samma utförande. Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar (ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar.
Klass 3 – 250cc 2-takt t.o.m 1967 och 4-takt t.o.m. 1972.
Klass 4 – 350cc 2-takt t.o.m 1967 och 4-takt t.o.m. 1972.
Klass 5 – 500cc 4-takt t.o.m. 1972 Vakant
Klass 6 – 750cc 2-takt t.o.m 1967 och 4-takt t.o.m. 1972.
Klass 7A – Stora Forgotten Era Maskiner 1973 – 1979. 251 cc – 1100 cc.
Klass 7B – Lilla Forgotten Era Maskiner 1973 – 1979. Upp till 250 cc.
Klass 7C F1 – Stora Formula 80-87 Maskiner 1980 – 1987 upp till 1100 cc
Klass 7C F2 – Lilla Formula 80-87 Maskiner 1980 – 1987. 2-takt: 0 – 400 cc.
4-takt: <600cc för 4-cyl och <750cc för 2-cyl.
GP-maskiner (fabriksmaskiner) upp till 250 cc.
Klass 8A – Sidvagn Maskiner > 16”, max 750cc 4-takt och 500cc 2-takt t.o.m. 1972, framburkade.
Klass 8B – Sidvagn Maskiner 10?, 12? eller 13?, max 1000cc 4-takt och 750cc 2-takt t.o.m. 1972, framburkade.
Klass 8C – Sidvagn Maskiner t.o.m. 1979, max 1300cc 4–takt och 750cc 2-takt, fram- eller bakburkade. Håkan Englund
(Klass 8D – Sidvagn) Maskiner t.o.m. 1987, max 1300cc 4–takt och 750cc 2-takt, bakburkade.
Klass 9 – Supermono Supportklass: maskiner max 800 cc, 1 cylinder och 4-takt. Klassen administreras av Nordic Supermono Association.
Klass 10 – Parad Maskiner t.o.m. 1983
Klass 11 – RDLC Supportklass: Maskiner med Yamaha RD 250 LC motor. Ej YPVS.
Klass 12 – 250GP Supportklass: Motsvarande det som användes i SM för 250 GP under 2010. Kör tillsammans med klass 9, Supermono.
Klass 13 – Classic Superbike Maskiner 1988-1998: Motsvarande det som användes WSB. 4-cylindriga <750 cc, 3-cylindriga < 900 cc och 2-cylindriga <1000 cc.
Klass 14 – Classic Supersport Maskiner 1988-1998: Motsvarande det som användes i Supersport. 4-cylindriga <600 cc och 2-cylindriga <750 cc.