CNC simuleringsprogram.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tjena

Är ute efter ett cnc program till pc eller Siemens Sinumerik som man kan köra simuleringar i, innan man ger sig på själva arbetsstycket!
Tar tacksamt emot alla förslag, för "han" som bestämmer om det på jobbet påstår att "det är inte lätt att hitta".
Skulle vilja ha det så att man lägger in cnc programmet i simuleringsprogrammet, och då kommer banan som fräsen, i detta fallet, kommer att göra visuelt.
Gör ju inget om man kan skriva cnc program i simuleringsprogrammet heller.
Så, ös på med förslag!

//NJ

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Gothmog skrev:
2474046 Unigraphics?

Googlade på Unigraphics men vet inte riktigt vad du menade, så har du en länk till det är jag tacksam!

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Jonis skrev:

Edgecam verkade ju bra, men kostar väl en miljard eller nåt.

Qvint skrev:
2474459 Pro Engineer gör det du är ute efter... Tokdyrt dock

www.ptc.com tror jag adressen är!

http://www.ptc.com/appserver/mkt/products/home.jsp?&k=343

Kommer inte in på sidan tyvärr.

Det är en gubbe som gör alla program åt oss, så vi får ut en diskett med programmet på.
Han tycker vi ska kolla igenom 6-7 A4 papper med kod, då kom tanken på ett simuleringsprogram för att kolla nc programmet.
Fräser 10-25tons rotorer till ABB mfl och dom kostar ju en del, så det är rätt onödigt att köra fel pga program fel.

Last edited:

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
CNC....ahhhh... det var tider det. Körde en Okuma flerop för 15 år sedan på gamla Valmet Logging i Umeå och ibland hade man fina körningar på 2-3 h. Gav mycket tid till att läsa motorbörsen och snusa. Det är friskvård det:banana

Edit: Nä, känner tyvärr inte till något sådant program

Johan_Wi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Kawa ZRX 1100 och "Kinamoto"
Yabba skrev:
2474466 Edgecam verkade ju bra, men kostar väl en miljard eller nåt.

Där jag jobbar har vi nyligen beställt Edgecam, kostar ca 350-500 tusen för 5 fullicenser, 2svarv och 3fräs eller så. Då ingår ett CAD-program (Solid Works, har jag för mig)

Däremot finns det i en studentutgåva där man endast kan simulera, dvs. man kan inte generera ut någon NC-kod. Den versionen kan inte vara speciellt dyr. (Vi fick den + en 30 dgr fullicens för att utvärdera innan köp)

Detta är ett program som kan hantera alla styrsystem på marknaden.

Om ni bara har ett styrsystem så kanske de har ett eget program för simulering. Jag har ett för Mazak på jobbet, och jag vet att det finns ett från Okuma. Okumas kostar ca 20 tusen i grundutförande tex. så det behövar inte bli så dyrt.

Hör med dem som ni köpt maskinerna av om dom kan hjälpa till!

Mvh Johan

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Kevorkian skrev:
2474984 CNC....ahhhh... det var tider det. Körde en Okuma flerop för 15 år sedan på gamla Valmet Logging i Umeå och ibland hade man fina körningar på 2-3 h. Gav mycket tid till att läsa motorbörsen och snusa. Det är friskvård det:banana

Edit: Nä, känner tyvärr inte till något sådant program

Hehe, vi brukar ha mellan 35-70 timmars fräsning på dom bitarna vi kör :D
Har som tur är en internetuppkopplad dator där vi sitter så man får tiden att gå :tummenupp
Blir ju en & annan timme här på sporthoj!
Eller filmer mm
Fräsen är en Waldrich, och största fräshuvudet vi kör med är 315mm i diameter.

Johan_Wi skrev:
2475541 Där jag jobbar har vi nyligen beställt Edgecam, kostar ca 350-500 tusen för 5 fullicenser, 2svarv och 3fräs eller så. Då ingår ett CAD-program (Solid Works, har jag för mig)

Däremot finns det i en studentutgåva där man endast kan simulera, dvs. man kan inte generera ut någon NC-kod. Den versionen kan inte vara speciellt dyr. (Vi fick den + en 30 dgr fullicens för att utvärdera innan köp)

Detta är ett program som kan hantera alla styrsystem på marknaden.

Om ni bara har ett styrsystem så kanske de har ett eget program för simulering. Jag har ett för Mazak på jobbet, och jag vet att det finns ett från Okuma. Okumas kostar ca 20 tusen i grundutförande tex. så det behövar inte bli så dyrt.

Hör med dem som ni köpt maskinerna av om dom kan hjälpa till!

Mvh Johan

Det lät ju faktiskt lite intressant, det är just simulerings funktionen jag är ute efter!
Får kolla upp det!

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du vill kort och gott ha någon form av CAM-program.

susning.nu skrev:
CAM som står för [Computer Aided Manufacturing]? är en programvara/teknik som dels förvandlar ritningen från CAD-programvaran till styrkoder för NC- och CNC-styrda maskiner. Men CAM programvara gör även andra saker, simulationer gällande t.ex. CNC-maskinen och den tänkta produktionsatteraljen, CAM innehåller ofta också optimeringsverktyg för jiggsättning och färdvägar för diverse verktyg.

Det finns det en hel hög av. Av varierande kvalitét.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Johan_Wi skrev:
2475541 Där jag jobbar har vi nyligen beställt Edgecam, kostar ca 350-500 tusen för 5 fullicenser, 2svarv och 3fräs eller så. Då ingår ett CAD-program (Solid Works, har jag för mig)

Intressant att ful-licens och full-licens stavas lika när man skriver ihop!

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Hittade Edgecam på P*ratebay, så här ska testas :D

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Gumpa skrev:
2476275 Någon som vet nått bra program till heidenhain?
Vi har nån heidenhain-mjukvara tillsammans med kontrollutrustningen för pulsgivare och mätlinjaler på jobbet.
Vad är du ute efter?
Lite OT, jag vet.

Johan_Wi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Kawa ZRX 1100 och "Kinamoto"
juha01 skrev:
2476137 Intressant att ful-licens och full-licens stavas lika när man skriver ihop!

Jag kanske skulle förtydliga mig :D Jag menar alltså full-licenser och inget annat!

Yabba: Det är inte att rekommendera att installera en pirat-licens (ful-licens :D ) på företagets dator. Risken är förmodligen liten, men det kan ställa till med ordentliga problem. Kolla upp studentlicensen om du vill ha programmet på jobbet. MP Engineering (mpengineering.se) är företaget du skall kontakta!

Mvh Johan

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Johan_Wi skrev:
2478714 Jag kanske skulle förtydliga mig Jag menar alltså full-licenser och inget annat!

Yabba: Det är inte att rekommendera att installera en pirat-licens (ful-licens :D ) på företagets dator. Risken är förmodligen liten, men det kan ställa till med ordentliga problem. Kolla upp studentlicensen om du vill ha programmet på jobbet. MP Engineering (mpengineering.se) är företaget du skall kontakta!

Mvh Johan
Har installerat det hemma bara för att testa.
Verkar det funka bra till det vi ska ha det till får jag nog börja lobba lite för det på jobbet.
Går inte att installera program hur som helst på den burken jag har på jobbet tyvärr :D

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Yabba skrev:
2474448 Googlade på Unigraphics men vet inte riktigt vad du menade, så har du en länk till det är jag tacksam!

Jag är inte så insatt i det, jag svarvar bara grejorna.
Men på nätet är det väl detta: www.ugs.se
Lite luddig sida dock.
Skulle gissa på att det inte är så billigt det heller.
Programmerarkollegorna gillar det i alla fall.

Yabba skrev:
2475900 Hehe, vi brukar ha mellan 35-70 timmars fräsning på dom bitarna vi kör :D
Har som tur är en internetuppkopplad dator där vi sitter så man får tiden att gå :tummenupp
Blir ju en & annan timme här på sporthoj!

Har exakt samma situation som du fast det är svarvning.
Längsta skären är över två timmar...
Tur man har dator eller en god bok som sagt...
Sitter här och gnider på min bit just nu faktiskt!
:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...