Jo, så här är det.
Ett av mina stora intressen är cigarrer. Förra året fick jag tag på några frökapslar från havanatobaksplanta och provodlade. Det gick över förväntan och jag fick fyra praktfulla tobaksplantor som jag alla lät gå i blom för att få frökapslar.
I år tänkte jag odla för att skörda.
Jag använder plastförvaringslådor som minidrivhus och dessa plastlådorna har jag placerat på jobbet där vi har ett hörnfönster som vetter åt syd=alltid sol. Hemma har jag inte något så bra fönster.
Jobbet är ett litet rederi och till våra fartyg gör vi årligen av med drygt 500 ton diesel.
Min tanke var, hur stor %-del av vårt CO2-utsläpp kan en tobaksplanta ta upp? Anledningen till att jag frågade efter tomatplanta var att det säkert har gjorts fler studier på tomatplantor än på tobaksplantor samt att livscyklen och storleken inte är helt olika mellan tobak och tomat.
Nåväl, jag hittade en studie där en formel presenterades. En grönbladig växt tar upp ungefär 0,08 g CO2 per m2 bladyta och ljustimme.
Baserat på denna formel räknade jag lite på en tobaksplanta och kom fram till att en planta under sin livslängd tar upp ungefär 90 g CO2. 90 gram är även ganska nära vad torrvikten på en planta är så helt fel är det nog inte.
En liter diesel blir vid optimal förbränning (som vi tyvärr inte har men ändå...) 2,28 kg CO2 (om jag minns rätt). En planta tar således under sin livscykel upp en halv deciliter diesel i grova slängar och avrundningar...
Så, lite drygt 10 miljoner plantor sen tar vi upp allt CO2 vi släpper ut från framdriften av fartygen. Rullar man sen cigarrer av allt och lagrar dessa släpper vi inte tillbaka CO2:n igen förrän de röks och det, det är ett helt annat problem...
View attachment 405753