CO2-omvandling för en tomatplanta

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har försökt att googla med varierande resultat...

Ungefär på en ganska grov höft, hur mycket CO[SUB]2[/SUB] från luften konsumerar en normal tomatplanta under sin säsongslivslängd?

Jag förstår att det är många om och hur och så för att kunna svara exakt, men ungefär?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Man tillsätter ju ti.o.m CO2 i växthusodling, så det lär vara en hel del. Jag kan luska lite och se vad jag finner.
Vad tänkte du för tillämpning av datan?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
CO2:n går ju sedan tillbaka till atmosfären vid kompostering av plantan samt när man käkar tomaten och förbränner kolhydraterna.

Såvida man inte har anlag för fetma. Fetma är en kolsänka och bra för klimatförändringen... :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Klurig och rolig fråga:va:D, men varför funderar du över tomatplantors Co2 konsumtion!?

Min gissning är i övrigt 32 stycken Co2:r:gnissla

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Precis som TSM säger så är det enklast att räkna baklänges från torrvikten. Däremot består den torkade växten inte av 100% kol. En snabb sökning på nätet ger siffror mellan 40-50% beroende på växt.
En torrvikt på 3 kg ger då runt 1,35 kg kol.
1,35 kg kol är 112,5 mol och samma mängd koldioxid.
Genom allmänna gaslagen PV=nRT kan du räkna ut vikten på denna koldioxid.
Men det går ju inte!!! De vissnar och förmultnar på ett år!! Vid förmultning blir det bundna kolet åter koldioxid!!!
Om man torkar dem blir den mesta kolen kvar i plantan.

*Ändring: Jag klantade mej! Allmänna gaslagen använder man i detta fall till att räkna ut volymen, inte vikten. Se rättning nedan.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Precis som TSM säger så är det enklast att räkna baklänges från torrvikten. Däremot består den torkade växten inte av 100% kol. En snabb sökning på nätet ger siffror mellan 40-50% beroende på växt.

Jo men... vad hjälper det? Var skall man ha dom sedan? :D

Bättre att sätta skog och bygga trähus....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Är du mikrobiolog eller :hihi
Men detta säger ju bara hur mycket som blir kvar, inte hur mycket den omsätter under sin livstid.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Fel av mej i första inlägget. Givetvis räknar man ut vikten av koldioxiden genom n/M=m!
M för koldioxid är 44 g/mol vilket ger en vikt om 2,56 kg.
Därav kan man räkna ut en delningskonstant mellan m(koldioxid) och m(torkad växt) för att få ut vikten utan att behöva gå via antalet mol.
Jo men... vad hjälper det? Var skall man ha dom sedan? :D

Bättre att sätta skog och bygga trähus....
Du sparar dina torkade tomatplantor i ett bergrum i evigheters evigheter! Sedan kan du sova med gott samvete.

Kul räkneövning för den som orkar:
Hur många kg torkade tomatplantor måste man spara i sitt bergrum för att klimatkompensera en resa till jobbet med bensinbilen?
För enkelhetens skulle utgår vi från att bensinen i genomsnitt har en molekylvikt om 114 mol och att det är 8 kol per molekyl.

Och AGV du har helt rätt i att det är bättre att plantera träd och bygga hus. Allra bäst är att plantera träd eller växter där det inte finns några. Trädplanteringsprojekt och bevattningsprojekt i torra u-länder är alltså ett bra sätt för den som vill klimatkompensera, och bidrar även till bättre levnadsförhållanden för de som bor där.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Är du mikrobiolog eller :hihi
Men detta säger ju bara hur mycket som blir kvar, inte hur mycket den omsätter under sin livstid.
Molekylärbiolog! :brynad
Läste en hel del kemi under grundutbildningen och lite sitter kvar.

Hur mycket koldioxid en planta omsätter under sin levnadstid är ointressant. För att kunna tillväxa måste den ha ett nettoupptag av kol och allt kol som är "permanent" bundet i växten har den tagit upp från luften.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo, så här är det.

Ett av mina stora intressen är cigarrer. Förra året fick jag tag på några frökapslar från havanatobaksplanta och provodlade. Det gick över förväntan och jag fick fyra praktfulla tobaksplantor som jag alla lät gå i blom för att få frökapslar.
I år tänkte jag odla för att skörda.

Jag använder plastförvaringslådor som minidrivhus och dessa plastlådorna har jag placerat på jobbet där vi har ett hörnfönster som vetter åt syd=alltid sol. Hemma har jag inte något så bra fönster.

Jobbet är ett litet rederi och till våra fartyg gör vi årligen av med drygt 500 ton diesel.

Min tanke var, hur stor %-del av vårt CO2-utsläpp kan en tobaksplanta ta upp? Anledningen till att jag frågade efter tomatplanta var att det säkert har gjorts fler studier på tomatplantor än på tobaksplantor samt att livscyklen och storleken inte är helt olika mellan tobak och tomat.

Nåväl, jag hittade en studie där en formel presenterades. En grönbladig växt tar upp ungefär 0,08 g CO2 per m2 bladyta och ljustimme.
Baserat på denna formel räknade jag lite på en tobaksplanta och kom fram till att en planta under sin livslängd tar upp ungefär 90 g CO2. 90 gram är även ganska nära vad torrvikten på en planta är så helt fel är det nog inte.

En liter diesel blir vid optimal förbränning (som vi tyvärr inte har men ändå...) 2,28 kg CO2 (om jag minns rätt). En planta tar således under sin livscykel upp en halv deciliter diesel i grova slängar och avrundningar...

Så, lite drygt 10 miljoner plantor sen tar vi upp allt CO2 vi släpper ut från framdriften av fartygen. Rullar man sen cigarrer av allt och lagrar dessa släpper vi inte tillbaka CO2:n igen förrän de röks och det, det är ett helt annat problem... :)

uploadfromtaptalk1397642379984.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...
En liter diesel blir vid optimal förbränning (som vi tyvärr inte har ...

Förbränningsverkningsgraden är minst 99 % på en diesel så du kan nog betrakta själva förbränningen som ganska optimal.

...förrän de röks och det...

Det var ju just det då.... :D

Men du kan ju skryta på era möten eller vid nästa löneförhandling att du tar hand om 0.001 % av er klimatkompensering. Tills dom får veta att du på fritiden kör omkring med motorfordon bara för ditt höga nöjes skull.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jo, så här är det.

Ett av mina stora intressen är cigarrer. Förra året fick jag tag på några frökapslar från havanatobaksplanta och provodlade. Det gick över förväntan och jag fick fyra praktfulla tobaksplantor som jag alla lät gå i blom för att få frökapslar.
I år tänkte jag odla för att skörda.

Jag använder plastförvaringslådor som minidrivhus och dessa plastlådorna har jag placerat på jobbet där vi har ett hörnfönster som vetter åt syd=alltid sol. Hemma har jag inte något så bra fönster.

Jobbet är ett litet rederi och till våra fartyg gör vi årligen av med drygt 500 ton diesel.

Min tanke var, hur stor %-del av vårt CO2-utsläpp kan en tobaksplanta ta upp? Anledningen till att jag frågade efter tomatplanta var att det säkert har gjorts fler studier på tomatplantor än på tobaksplantor samt att livscyklen och storleken inte är helt olika mellan tobak och tomat.

Nåväl, jag hittade en studie där en formel presenterades. En grönbladig växt tar upp ungefär 0,08 g CO2 per m2 bladyta och ljustimme.
Baserat på denna formel räknade jag lite på en tobaksplanta och kom fram till att en planta under sin livslängd tar upp ungefär 90 g CO2. 90 gram är även ganska nära vad torrvikten på en planta är så helt fel är det nog inte.

En liter diesel blir vid optimal förbränning (som vi tyvärr inte har men ändå...) 2,28 kg CO2 (om jag minns rätt). En planta tar således under sin livscykel upp en halv deciliter diesel i grova slängar och avrundningar...

Så, lite drygt 10 miljoner plantor sen tar vi upp allt CO2 vi släpper ut från framdriften av fartygen. Rullar man sen cigarrer av allt och lagrar dessa släpper vi inte tillbaka CO2:n igen förrän de röks och det, det är ett helt annat problem... :)

View attachment 405753

"Vi jobbar aktivt med CO2-sänkor" :hihi
Man skulle komma på något sätt att driva fram fartyg med hjälp av vinden :näsblod

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO