CO2 Patroner? Hur länge håller de?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tänkte nu göra slag i sak och gå och inhandla en liten co2 pistol(Gamo auto 45 för den insatte). Har dock inte så väldigt gott om pengar men konstaterade raskt att det skulle bli mycket billigare att köpa ett 25-pack co2 än ett 5 pack (~7kr resp. 10 kr per patron)
Kommer nog inte att skjuta slut på dessa på ett bra tag, så finns det någon "bäst före tid" på dessa, eller är det bara att lägga dem på något säkert ställe, som i t.ex. frysen, så håller de sig?
Ang. smörjningen är jag också lite kluven. T.ex. hur ofta bör man smörja? Eftersom nu teknikmagasinet inte har någon vanlig vapenolja, utan endast co2 patroner med inbyggd olja som ska smörja hela vapnet så blir det nog ett 5pack sådana också. Hur bra funkar de? Bör man smörja ett nyinhandlat vapen innan man börjar skjuta?

Tacksam för snabba svar, vet att vi har ett par skyttar här på forumet :)

MvH
Spiken

Jag har inte upplevt någon försämring på patroner som lagrats ett år i min ägo, jag tror att lagerhållning och logistik kring CO2-patroner inte tar hänsyn till något bäst-före-datum så du behöver nog inte oroa dig över lagringen.

När det gäller smörjning så finns det på de flesta vapen gott om rörliga delar som inte nås av gasen. Det finns all anledning att se till att även dessa delar får smörjning, någon tunn och inträngande olja typ 5-56 eller vanlig vapenolja på sprejburk är vad jag brukar använda till mina leksaker.
Jag vet inte i detalj hur Gamo-pistolen är konstruerad, men hanens slagyta - och de delar den träffar - är förmodligen av metall och bör i såfall smörjas. Om pistolen har lösa magasin av revolvertyp så kan det vara en bra idé att även smörja frammatningsmekanismen. Använd generellt väldigt sparsamt med olja.

Först av allt bör du förstås kolla i bruksanvisningen så att Gamo inte avråder från smörjning, på grund av känsliga plastmaterial eller något annat skäl.

de är ju ingenlödda på nåt sätt, dvs jag har sånna som säkert är 30 år gamla och de funkar ännu.
Låter du däremot en sitta i pickan länge så kommer den ta slut efter ett tag.

Men du kommer göra slut på de där rätt fort tror jag.

Ingen speciell förvaring behövs lägg dem inte där det är jättevarmt eller där solen kan grilla dem, gasen expanderar i värme och då kan du få en obehaglig överraskning.

Last edited:
Kolsyrepatroner med olja i har du ingen nytta av. Kolsyran kommer bara ut i pipan och den ska du inte smörja (blyt smörjer sig självt). Enda undantaget om du förvarar pistolen längre stunder i fuktig miljö (källaren), denna ojan läskar du ut innan du skjuter första skottet. Spelar iofs mindre roll på luftvapen då de har så låg hastighet.

556 är kanske inte det bästa alternativet, men bättre än inget. Som tidigare talare rekommenderar jag vapenolja på spray. En burk räcker livet ut. Smörj sparsamt när samvetet gnager.

CO2 är en kondenserad gas (vätskeform under tryck) så du har oförändrad prestanda till all gas kondenserats (5-10 skott kvar). Dock blir tuben kall när du skjuter snabbt och då sjunker trycket =hastigheten minskar.

pilsner

Först och främst, tack för alla svar :Bugar
Var iväg o köpte prylarna för en stund sedan, har hunnit skjuta ~80 skott och det funkade perfekt :D Manualen säger dock att man ska byta patron var 60 skott, då det tydligen inte ska vara bra att skjuta slut på hela patronen. När jag hade skjutit 80 skott och tog loss patronen var det fortfarande ett jäkla tryck i den, så hur farligt är det att fortsätta "lite längre" än vad som är rekommenderat?
Köpte även smörjpatronerna för säkerhets skull, hur ska de användas? Skjuta löst eller med skott i?

Återigen, stort tack gubbar :tummenupp

Spiken skrev:
Först och främst, tack för alla svar :Bugar
Var iväg o köpte prylarna för en stund sedan, har hunnit skjuta ~80 skott och det funkade perfekt :D Manualen säger dock att man ska byta patron var 60 skott, då det tydligen inte ska vara bra att skjuta slut på hela patronen. När jag hade skjutit 80 skott och tog loss patronen var det fortfarande ett jäkla tryck i den, så hur farligt är det att fortsätta "lite längre" än vad som är rekommenderat?
Köpte även smörjpatronerna för säkerhets skull, hur ska de användas? Skjuta löst eller med skott i?

Återigen, stort tack gubbar :tummenupp

Det ända jag kan tänka mig är att dom är rädda för att nån ska skjuta tills skottet sätter sig i pipan, dvs inte orkar hela vägen.

Jag har en kolsyreleksak jag med och skjuter alltid tills patronen är tom, om det mot all förmodan skulle fassna en kula i pipan så är det ju bara att peta ur den eller skjuta ett "tomskott" med ny patron.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back