Cralle ställer till det för sig...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
1.

6D7F2141b.jpg


2.

6D7F2142.JPG


3.

6D7F2143.JPG


4.

6D7F2167.jpg


5.

6D7F2190.jpg

På'n igen, ba! Snabbast dessutom!

6.

6D7F2375.JPG

Ärrad hjälte.


Cralle kraschar, kniper pole och utesluts på lösa grunder


Det andra tidskvalet som avgjordes med perfekta förutsättningar fick en riktig såpa-avslutning. Redan på tredje varvet kraschar Cralle efter startkurvan. Med blödande ögonbryn får han godkänt av tävlingsläkaren och tar sin reservmaskin, åker ut och sätter racets två snabbaste tider vilket ger honom pole position. Men Cralle utesluts av tävlingsledningen…

Grunden till uteslutningen är enligt tävlingsledningen att Christer "Cralle" Lindholm, Kawasaki undanhållit sanningen om sin ögonbrynsskada.

” – Jag som förare får inte själv avgöra om jag får fortsätta köra utan det är tävlingsläkarens uppgift. Han gav mig godkänt och jag gav mig ut på andrahojen och satte snabbaste varv. I efterhand vill tävlingsledningen utesluta mig för att jag undanhållit information om min ögonbrynsskada. Ok!.. jag sa inte exakt som det var men med adrenalinet rusande i kroppen är den ända tanken man har i huvudet att få komma ut och köra. Jag lyckades dra på mig en bot för våldsam körning i depån med fyrhjulingen på tillbakavägen till depån och blev därmed 1000:- fattigare som grädde på moset. Läkaren tittade som sagt på såret, godkände att jag skulle få fortsätta och jag gav mig ut. Sen var jag tillbaks till tävlingsläkaren och fick sytt ögonbrynet. Så frågan är väl helt enkelt var i regelboken det står att man skall bli diskad för att man körde en vit lögn för tävlingsläkaren?” Kommenterade Christer "Cralle" Lindholm, Kawasaki

Utslaget av det hela lär vara klart inom det närmaste. Om det blir dömt till Cralles nackdel så kommer tiden från första kvalet istället att användas vilket i så fall kommer att flytta Cralle från start i första led och pole position ända ner till sista led och näst sista startpositionen (20:e).

Jimmy Lindström led av elproblem på sin Suzuki och fick byta till reservcykeln som inte var optimerad för den här banan.

” Under de rådande omständigheterna så kunde vi inte göra mer än vi gjorde. Målsättningen är ju inte att alltid stå i pole utan att vara i första led. Även om det naturligtvis är kul att vara snabbast. Kommenterade Jimmy Lindström, Suzuki .

Då startplattan på Ring Knutstorp är smalare än övriga banor så startar förarna 4+3+4+3…. Detta gör att siste man i andra led blir Victor Zuber, Yamaha som kör mer övertygande för varje tävling och har verkligen blommat ut under årets säsong.

Fredrik Jansson, Yamaha startar tillsammans med märkeskollegan Mikael Nilsson i andra led som femma och sexa.

”- Jag kör sju tiondelar snabbare än vad jag någonsin gjort på den här banan och tar i för allt jag är värd men ändå räcker det inte ända fram. Det har blivit riktigt hårt i klassen i år!” säger Fredrik Jansson, Yamaha

Ända ner på femtonde plats hittar vi Peter Lindén, Honda som är ensam i fältet om en världsmästartitel i bagaget. Peter sliter med en axelskada han ådrog sig vid en olycka med trampcykeln.

” – Det gör vansinnigt ont mot slutet av passet och det är ju oftast då som de riktigt bra tiderna kommer så vi får helt enkelt nöja oss med den placering vi har idag. Jag har fått ett gjutet specialförband som håller ihop delarna i axeln och nyckelbenet men smärtan är inte att leka med när man får en del sladdar som vill kasta en ur sadeln. Men, men man får bita ihop” säger Peter Lindén, Honda

Skulle Cralles uteslutning bli genomklubbad så har vi hemmaföraren Stefan Folkesson från Kristianstad pole position vilket kommer att glädja flertalet av Stefan hemmasupportrar.

Och om Cralle får starta från sista led så kommer han med all säkerhet bjuda på ett antal omkörningar under racet.


Efter diskussioner i tävlingsledningen upplöstes beslutet att utesluta Christer "Cralle" Lindholm, Kawasaki från andra tidskvalet och vi kommer därmed att få se Cralles gröna Kawasaki på pole position kl 13.00 när starten går i söndagens race.


Bilder och text: andreas@johansson.com /veidecracing.com
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Intressant att det inte är helt klart att det är läkaren som avgör om man är "fit for fight" i alla lägen. Hur kan man "undanhålla sanningen om en ögonbrynsskada? En sådan skada syns ju.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:


Det andra tidskvalet som avgjordes med perfekta förutsättningar fick en riktig såpa-avslutning. Redan på tredje varvet kraschar Cralle efter startkurvan.
Det ser inte ut som efter startkurvan, är det verkligen rätt kurva?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
som vanligt missas det viktiga i sammanhanget, dessa härliga räcken utan air/softfence...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur fan skrapar man ögonbrynet vid en krasch ???? det skulle va en skön text ovanför avataren :)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Re: Re: Cralle ställer till det för sig...

GSXR1100R skrev:
Det ser inte ut som efter startkurvan, är det verkligen rätt kurva?

Trodde först det var i den svaga högerknixen efter startkurvan,
men där är väl bara däck, inget räcke. När Lindström accelererar ut där med lite sladd varje jäkla varv så sitter man ju med hjärtat i halsgropen varje gång.
Knutstorp är liiiite lömsk..
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Hmmm, är det inte en gammal sidvagnsförare som släpar bort skrotet.
Som sagt, hur fan undanhåller man en ögonbrynsskada? Var han hos läkarn med hjälmen på eller? Man blir ju riktigt nyfiken ju.
Dom flesta dekalerna verkar ju ha klarat sig bra iaf...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top