Crash Course i hur man lagar spruckna kåpor.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Lagade lite kåpor idag till mitt Z1 bygge som jag har i byggtråden. Kom och tänka på att detta inlägget kanske kan vara till intresse för vissa här inne?

Här är en liten snabbguide i hur man kan mecka ihop en sprucken kåpa, kanske inte alla som har dödskoll på det och är lite nyfikna. Detta är som sagt en variant =)

1. Börja med att slipa ner kåpan, var noga med att få fram själva sprickan. När jag slippade ner originallacken använde jag 120 papper. Plast ska man passa sig för att ta för grova papper. Och använd endast maskin om du har en bra vana, kör för hand annars.

2. Ta baksidan av kåpan och rugga den ganska bra med 80 papper så du får bort all skit och sprickan ganska synlig.

3. Ta fram en lödkolv. Värm upp den och smällt ihop kåpan lite. Man behöver inte vara extremt noggrann, utan mer så att det fäster ihop lite. Nu var här dock ingen spänning i min kåpa, annars kan det bli lite besvärligt.

4. Efter det så plockar du fram glasfibermatta och båtplast samt härdare. Mät ut en lämplig bit som täcker sprickan med god mån. Där efter klipper du ut två lika stora bitar.

5. Blanda ihop båtplasten med härdare i en lämplig burk. Inte för mycket och inte för lite härdare = lagom är najs =) Använd dig av en pensel när du ska applicera det på kåpan.

6. Gör sedan så här:
- Pensla på ett bra lager på insidan av kåpan
- Lägg på en duk
- Pensla igen
- Lägg på en duk
- Pensla en tredje gång ovan på allt.
- Låt härda i en 20-30 min tills du känner att det är fast och stabilt.
Alltså, använd dig av två dukar för att försäkra dig om att det kommer hålla.

7. Slipa lite snabbt över spåren du smälte på framsidan.
- Applicera spackel.
- Låt härda.
- Kör sen över grovt med 120 papp, och sen finlira med 180. Mer så du får ut alla former och inga grova spår är kvar.

8. Nu har man lagat kåpan, sen är det bara att dra på grunden! Var noga med att det hela är fixerat och håller, annars blir det tråkigt att lackera och man upptäcker senare att det spricker upp genom färgen.

Lycka till! PM:a om ni har andra frågor :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_2283.jpg
    IMG_2283.jpg
    89.3 KB · Visningar: 266
  • IMG_2285.jpg
    IMG_2285.jpg
    185.1 KB · Visningar: 255
  • IMG_2288.jpg
    IMG_2288.jpg
    112.2 KB · Visningar: 183
  • IMG_2289.jpg
    IMG_2289.jpg
    200.3 KB · Visningar: 323
  • IMG_2291.jpg
    IMG_2291.jpg
    135.9 KB · Visningar: 264
  • IMG_2292.jpg
    IMG_2292.jpg
    170.5 KB · Visningar: 195
  • IMG_2301.jpg
    IMG_2301.jpg
    221.1 KB · Visningar: 379
  • IMG_2309.jpg
    IMG_2309.jpg
    92.4 KB · Visningar: 247

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
är det där båtplast från jula? fick man med pappret eller vad det nu är? det där vita
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
är det där båtplast från jula? fick man med pappret eller vad det nu är? det där vita


Det där vita är glasfiberväven.. Går att köpa hos båthandeln metervis för samma peng som en liten lapp kostar på Mekonomen etc.

Ps. Jag brukar (har gjort det för många ggr) bara lägga ett lager väv, och hyfsat måttligt med plastmassa.. Även lagat rätt stora hål med det genom att lägga väv innifrån och sen smeta plast bara från insidan, också bara ett lager. Inte lika starkt, men mer flex och lättare. Hållagning kräver ju spackling delux (astrist) utifrån sen då väven inte är nån hit att slipa i.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Såvitt jag vet så släpper glasfibern från ABS plasten.

Vid sprickor så smälter jag ihop sprickan med lödkolv från insidan och tar material från en förbrukad kåpa och smälter ner för att bygga med.
Brukar få till det så det håller utan att synas mer än som en liten spricka på utsidan.

Om man vill kan man smälta i ett tunt metallnät på baksidan för extra hållbarhet men det tycker jag är onödigt.

Har lagat flera kåpor på detta sättet utan att dom spruckit igen.
Även kåpor som lackats för att se ut som nya.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
är det där båtplast från jula? fick man med pappret eller vad det nu är? det där vita

Har du sett glasfiberväv innan? :rolleyes:

Det där vita är glasfiberväven.. Går att köpa hos båthandeln metervis för samma peng som en liten lapp kostar på Mekonomen etc.

Ps. Jag brukar (har gjort det för många ggr) bara lägga ett lager väv, och hyfsat måttligt med plastmassa.. Även lagat rätt stora hål med det genom att lägga väv innifrån och sen smeta plast bara från insidan, också bara ett lager. Inte lika starkt, men mer flex och lättare. Hållagning kräver ju spackling delux (astrist) utifrån sen då väven inte är nån hit att slipa i.


Såvitt jag vet så släpper glasfibern från ABS plasten.

Vid sprickor så smälter jag ihop sprickan med lödkolv från insidan och tar material från en förbrukad kåpa och smälter ner för att bygga med.
Brukar få till det så det håller utan att synas mer än som en liten spricka på utsidan.

Om man vill kan man smälta i ett tunt metallnät på baksidan för extra hållbarhet men det tycker jag är onödigt.

Har lagat flera kåpor på detta sättet utan att dom spruckit igen.
Även kåpor som lackats för att se ut som nya.

Som sagt grabbar, detta är en variant, och lite av en snabbvariant, hehe. Där finns en uppsjö av sätt att göra det på, och ni verkar ha stenkoll på det. Bara att komplettera upp mitt inlägg på det ni tycker saknas, så kanske vi kan få ihop en riktigt schysst guide, lite baserat på vad man vill, kan och har hemma att använda :yoparty
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Absolut.
Men jag tycker man ska passa sig för glasfiber på plastkåpor.
Glasfibern blir stenhård och plasten är mjuk, när plasten rör sig släpper glasfibern.
Det kan sitta hur bra som helst på vissa men släppa omedelbums på andra...
Har testat den hårda vägen och kommit fram till att smälta plast med lödkolv funkar bäst.
Man får gröta ner lödkolven i plasten och smeta ihop sprickan och sen fylla på med ny plast sen håller det fin fint.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Ett tips är också att borra i ett litet hål i slutet av sprickan också om plasten är gammal å torr. Det brukar förhindra att det spricker mera..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
finns flera trådar om detta redan.

Glasfiber + epoxy alternativt polyester funkar bra ibland på plast.
Men som sagts redan så finns det bättre sätt för feta plaster.

Lödkolv, kleta, göra fårer och trycka ner tunn pianotråd o gegga över. Så att det blir armering. Hetta upp en liten bit nät och trycka fast över värme osv. Det viktigaste är att man får plast runt allt man lägger till eftersom de är olika flexibla mm.

Ha en rejäl donatorplastbit, klippa småbitar och lösa upp med REN aceton. INTE nagelacksborttagare UTAN KEMISK ren aceton.

Sedan kan man limma och fylla med deta material. Eftersom det är samma material som det övriga får det ungefär samma egenskaper och acetonet löser upp lite av det befintliga och smälter samman med geggan.



Jag föreslår att man gör så många av dessa metoder som går på samma skada i den mån det går om man vill att det skall hålla.

Jag har dock lagat flera abs kåpor med glasfiberväv med lyckade resultat. :banana

Min fulvariant är lite tunn aluplåt, alternativt galler. bred på acetonplastgegg.
Pressa ihop. gärna med tving eller dylikt.
Poppnita från plastsidan med försänkta popnit så dem inte går utanför plasten.

Kör med akrylfog eller något annat mjukt på nitskallarna som spackel. Hårt spackel kan bli skit.

Är det glas eller kolfiber prylar förespråkar jag i de flesta fall epoxy o glasfibermatta eller väv. Sådan twostroke har på bilden. Trasslet ovan som ts hänvisar till tycker jag personligen är tråkigare att arbeta med. Även här kan jag ibland baka in små aluplåtar, framförallt där infästningar med skruv mm finns.

Polyester är nasty för hjärnan så gör det utomhus.

Epoxy är allergiframkallande så sno frugans diskhandskar eller skaffa egna.


Viktigast av allt är nog att man prövar sig fram. Många tekniker fungerar med rätt person bakom spakarna.

Finns speciallimer för abs oxo. Där är jag väldigt novis så det får någon annan promota.:banana
Har du sett glasfiberväv innan? :rolleyes:






Som sagt grabbar, detta är en variant, och lite av en snabbvariant, hehe. Där finns en uppsjö av sätt att göra det på, och ni verkar ha stenkoll på det. Bara att komplettera upp mitt inlägg på det ni tycker saknas, så kanske vi kan få ihop en riktigt schysst guide, lite baserat på vad man vill, kan och har hemma att använda :yoparty

ett tips är också att borra i ett litet hål i slutet av sprickan också om plasten är gammal å torr. Det brukar förhindra att det spricker mera..

så sant!




PS 120 papper ÄR grovt. Men det är bra. Kör gärna med ännu grövre där ni skall fästa glasfiber på plast så att det får bra fäste i reporna.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du sett glasfiberväv innan? :rolleyes

Har du själv sett glasfiberväv? :D

Jag har också lagat kåpor sådär och det har hållt för mig. Tror att har man bara slipat kåpan först så den har stora fina repor för plasten att fästa i så går det nog bra.
Jag har i alla fall inte haft några problem med att det släppt.
 

Bifogat

  • glasfiber.jpg
    glasfiber.jpg
    24.2 KB · Visningar: 132

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Det finns väldigt bra o starka ABS plastlim använde ett sådant för o pussla ihop en Kofångare på en Mondeo. Höll kanon med endast lim.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det finns väldigt bra o starka ABS plastlim använde ett sådant för o pussla ihop en Kofångare på en Mondeo. Höll kanon med endast lim.

Absolut. Om du är en guru får du gärna även i denna tråden lägga in EXAKT vad för lim man skall använda och inte använda.

Epoxybaserade limer går fetbort vart fall. i vissa fall kan cyanoakrylat fungera men jag har inte haft tur med detta på mc kåper.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På den tiden jag lagade rallybilar använde vi Würth's plastlagningskit, förjäkligt bra.

Det kom i dubbelspruta med blandpip och fanns i två varianter, den ena med normal härdtid och en snabbvariant.

Vi använde mest snabbvarianten och den blev varm och härdade så snabbt att ibland blev bitar av fingrarna kvar.

Vi satte ihop bitarna efter bästa förmåga, behövdes det popnitade vi ihop bitarna med tunn aluplåt på baksidan (jättebra för den är lättböjlig så att man kan finjustera läget på bitarna), slipade ur sprickorna lite på båda sidor för att få V-fogyta, kladdade i plastlagningen, skrapade bort överflödet med spackelspade på "finsidan", borrade bort popnitarna och spacklade igen hålen, slutligen slipade vi och sprayburkslackade.

Plastkofångare var förbrukningsvara, så vissa var lagade 10 gånger...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns väldigt bra o starka ABS plastlim använde ett sådant för o pussla ihop en Kofångare på en Mondeo. Höll kanon med endast lim.
Du får med glädje klämma ur dig namnen några bra typer av ABS-"plast"lim.:va

Det finns ju tusentals typer av "plast", det lim som fungerar på en sort funkar kanske inte på en annan.

... tycker en här som gärna gör rätt från början..
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Ketoner

Hej

ABS plast lagas bäst billigast och enklast genom att man löser upp ABS plast i Metyletylketon (Butanon) eller ev Aceton som också är en sorts keton.

Man kan bygga en hel prototyp kaross av plana skivor om man är händig, detta används ofta av modellbyggare inom industrin.
Vill man göra krökta eller dubbelkrökta ytor så gör man sig en plugg, värmer plasten och formar över pluggen.

Gör flera lösningar med olika viskositet, slipa först rent utmed skadan eller skarven, v-foga 45gr från båda sidor.

Därefter penslar man fogen med rent lösningsmedel 4-5ggr för att lösa det gamla materialet sedan penslar man i med en lättflytande ABS-lösning för att börja bygga (denna lösning fortsätter lösa det gamla och förenar sig bra).
Man kan pausa när som hellst om man bara kommer ihåg att starta igen genom att lösa det som hårdnat först.
Sedan penslar och spacklar man med tjockare lösningar tills man är nöjd, har man brått kan man värma med pistol eller fläkt och sedan testa när det är slipbart det går ganska snabbt. Det tar några dygn för allt lösningsmedel att helt gå ur så att materialet får ursprunglig styrka.

Vill man använda glasfiber eller kolfiber på baksidan så går det utmärkt, man renslipar ytan min 30mm på var sida skarven med 36 papper eller liknande, damsuger ytan och penslar den med Metyletylketon eller Aceton för att lösa ytan sedan är det bara att lägga på polyesterplast (trivs med aceton) och din glas eller kolfiber.

Är man på Race så är de sekundsnabba dubbelpatronerna med epoxi från Veidec mfl. oslagbara, det är t.o.m möjligt att bygga "vårtor" med gängor genom att gjuta in en skruv och efter 1 min kan du gänga ut den och det är klart.

För att lyckas är en sak viktigare än allt annat, rent o tort, inga fingeravtryck på ytorna utan renslipat grundmaterial, naturligtvis aldrig spackel eller annat under, bara grundmaterial.

Sedan är det bara att hjula vidare. :banana:banana:banana


:)Pelle:)
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Laga plasttråden

Hej igen

Jag tycker du ska be att få denna tråd flyttad till teknikforumet så når den de flesta, vi snackar ju om rep teknik.
Då får du nog många tipps från duktiga medlemmar.

Samtidigt vill jag nämna att ketoner inte är lika farliga som de luktar, kroppen tillverkar själv aceton när man bantar hårt (eller svälter) och börjar bränna fett, då luktar din svett och andedräkt aceton, din omgivning känner lukten väl och till och med du själv känner den, jag har testat :D.

Men självklart ska man ha väl ventilerat och vara försiktig det är ju ett lösningsmedel.

Lycka till med hojen!

Pelle :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
KANON! Bra info där. Ser också att du förspråkar grovt papper när man kör kol/glasfiber mot plast. De e skiten!

Hej

ABS plast lagas bäst billigast och enklast genom att man löser upp ABS plast i Metyletylketon (Butanon) eller ev Aceton som också är en sorts keton.

Man kan bygga en hel prototyp kaross av plana skivor om man är händig, detta används ofta av modellbyggare inom industrin.
Vill man göra krökta eller dubbelkrökta ytor så gör man sig en plugg, värmer plasten och formar över pluggen.

Gör flera lösningar med olika viskositet, slipa först rent utmed skadan eller skarven, v-foga 45gr från båda sidor.

Därefter penslar man fogen med rent lösningsmedel 4-5ggr för att lösa det gamla materialet sedan penslar man i med en lättflytande ABS-lösning för att börja bygga (denna lösning fortsätter lösa det gamla och förenar sig bra).
Man kan pausa när som hellst om man bara kommer ihåg att starta igen genom att lösa det som hårdnat först.
Sedan penslar och spacklar man med tjockare lösningar tills man är nöjd, har man brått kan man värma med pistol eller fläkt och sedan testa när det är slipbart det går ganska snabbt. Det tar några dygn för allt lösningsmedel att helt gå ur så att materialet får ursprunglig styrka.

Vill man använda glasfiber eller kolfiber på baksidan så går det utmärkt, man renslipar ytan min 30mm på var sida skarven med 36 papper eller liknande, damsuger ytan och penslar den med Metyletylketon eller Aceton för att lösa ytan sedan är det bara att lägga på polyesterplast (trivs med aceton) och din glas eller kolfiber.

Är man på Race så är de sekundsnabba dubbelpatronerna med epoxi från Veidec mfl. oslagbara, det är t.o.m möjligt att bygga "vårtor" med gängor genom att gjuta in en skruv och efter 1 min kan du gänga ut den och det är klart.

För att lyckas är en sak viktigare än allt annat, rent o tort, inga fingeravtryck på ytorna utan renslipat grundmaterial, naturligtvis aldrig spackel eller annat under, bara grundmaterial.

Sedan är det bara att hjula vidare. :banana:banana:banana


:)Pelle:)

popnitar och aluplåt är underskattat! fan va bra man kan rädda saker.
Se till att försänka popniten helst om man skall få det snyggt efteråt.
Men inte för mkt för då sabbar man ju hållfastheten och nitfan tenderar att åka igenom osv.

På den tiden jag lagade rallybilar använde vi Würth's plastlagningskit, förjäkligt bra.

Det kom i dubbelspruta med blandpip och fanns i två varianter, den ena med normal härdtid och en snabbvariant.

Vi använde mest snabbvarianten och den blev varm och härdade så snabbt att ibland blev bitar av fingrarna kvar.

Vi satte ihop bitarna efter bästa förmåga, behövdes det popnitade vi ihop bitarna med tunn aluplåt på baksidan (jättebra för den är lättböjlig så att man kan finjustera läget på bitarna), slipade ur sprickorna lite på båda sidor för att få V-fogyta, kladdade i plastlagningen, skrapade bort överflödet med spackelspade på "finsidan", borrade bort popnitarna och spacklade igen hålen, slutligen slipade vi och sprayburkslackade.

Plastkofångare var förbrukningsvara, så vissa var lagade 10 gånger...
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
kolla kolla :) Nu kommer all info som ett rinnande vatten! :tummenupp Folk är för återhållsamma ibland här inne med att dela med sig av all sin kunskap :rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top